Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony’s Chocolonely deed gisteravond deze vier opvallende onthullingen

Behalve een recordomzet en een 120 miljoen euro kostende chocoladefabriek bracht Tony’s Chocolonely donderdagavond nog meer nieuws mee naar de presentatie van zijn jaarverslag. De vier meest opvallende onthullingen op een rij.

1. Open Chain-deal met Albert Heijn

Tony’s stootte Milka vorig jaar van de troon als grootste chocolademerk van Nederland, maar daarmee is de impact die het bedrijf van Henk Jan Beltman (44) wil maken nog niet groot genoeg. De Amsterdamse onderneming bouwde het afgelopen jaar aan een Open Chain-platform, een open source-dienst waarmee ook andere bedrijven chocolade ‘slaafvrij’ in kunnen kopen, met kennis en tools zoals een zogeheten ‘beantracker’.

Via dat systeem maakt Albert Heijn de cacao in zijn Delicata-repen voortaan traceerbaar en gegarandeerd ingekocht tegen een hogere, ‘sociale’ prijs (ongeveer 10 cent per reep), bij partnercoöperaties van Tony’s in Ghana en Ivoorkust. Daardoor krijgen de betrokken cacaoboeren een leefbaar inkomen. Tony’s ziet de nieuwe stap als een manier om de druk op cacao-industrie verder op te voeren.

Het chocoladebedrijf heeft een ‘impact-team’ met zes mensen die fulltime bezig zijn met het vergroten van de impact van het bedrijf, waaronder één werknemer voor het Open Chain-project. “We willen ons recept weggeven en delen”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Maar ook zorgen dat je met andere partijen samen een beweging vormt en leert van elkaar.”

Het doel is om volgend jaar nog minimaal twee ‘missiebondgenoten’ aan te sluiten op het Open Chain-project. Het platform gaat binnenkort ook live voor publiek, zodat de kennis, expertise en bedrijfsprofielen voor iedereen online te vinden zijn.

Delicata
De Delicata-repen zijn de hoger geprijsde repen van de AH. De repen van het huismerk zullen niet ‘slaafvrij’ vervaardigd worden, bevestigt een woordvoerder van de AH na vragen van Sprout. De supermarkt heeft hier voorlopig ook geen plannen toe.

2. Chocoladefabriek van 120 miljoen

Henk Jan Beltman opperde 2 jaar geleden het idee voor een chocoladefabriek inclusief chocolade-‘experience’. Toen een locatie op de Amsterdamse NDSM-werf echter niet haalbaar bleek, werd het idee in de ijskast gezet.

Donderdag onthulde Beltman dat hij eerder deze maand een intentieovereenkomst heeft getekend voor de overname van Pakhuis De Vrede, een 100 jaar oud rijksmonument langs het Noordzeekanaal, op de grens van Amsterdam en Zaanstad. ‘Tony’s Chocolonely Chocolate Circus’, dat ook het nieuwe hoofdkantoor van Tony’s moet worden, krijgt een achtbaan, restaurant en congresfaciliteiten en moet straks onderdak bieden aan ‘startups met een missie’. De Willy Wonka-fabriek zal vanaf 2021 een half miljoen bezoekers per jaar trekken, gokt Tony’s.

Het project kost naar verwachting een duizelingwekkende 120 miljoen euro. Belachelijk veel voor een bedrijf als Tony’s, erkent Beltman in het Financieele Dagblad (FD), maar hij vertrouwt erop dat hij genoeg investeerders kan aanhaken, waaronder het Zwitserse Barry Callebaut, het bedrijf waar Tony’s nu zijn vloeibare chocolade laat maken. De gemeente Zaanstad, waar het pakhuis onder valt, is alvast enthousiast (met een paar kanttekeningen):

3. De omzet blijft groeien

Geen impact zonder omzet. Tony’s krikte zijn inkomsten het afgelopen boekjaar (dat liep tot en met afgelopen september) met bijna 23 procent op naar 55 miljoen euro. “Niet slecht, maar we gingen voor 50 procent”, schrijft het bedrijf in zijn jaarverslag. De brutomarge bedroeg ruim 41 procent, aan nettowinst bleef er 4,5 procent over, oftewel 2,5 miljoen euro.

Daarvan kwam afgerond 88 procent uit Nederland, een kleine 7 procent uit de Verenigde Staten en 3 procent uit België, Zweden, Finland en Duitsland. 1 procent was afkomstig uit Spanje en Koeweit. Tony’s breidde zijn team in de Amerikaanse vestiging in Portland daarnaast uit van drie naar zeven mensen. Sinds september heeft het bedrijf ook een team in Engeland (Londen), een stap die binnenkort gevolgd wordt door de eerste verkooppunten.

Het bedrijf mikt voor volgend jaar op een omzetgroei van 32 procent, oftewel minimaal 73,5 miljoen euro, een brutomarge van minimaal 40 procent en een nettowinst van ten minste 4 procent.

Als B Corp reserveert Tony’s 1 procent van de omzet voor goede doelen, in dit geval bestemd voor de Chocolonely Foundation, dat het geld steekt in onder meer onderwijs in Ivoorkust en financiële onafhankelijkheid voor vrouwen in armoede (100Weeks).

4. Tony’s zoekt een nieuw moederbedrijf

Tony’s moet over enkele jaren onderdeel zijn van een grote, wereldwijd opererende chocoladeproducent zoals Nestlé, Mars of Mondelez, zegt Beltman in het FD. De schaalvoordelen van zo’n moederbedrijf zouden de impactkansen vergroten. Beltman zou als meerderheidsaandeelhouder in Tony’s (hij heeft iets meer dan de helft van de aandelen) ook persoonlijk baat kunnen hebben bij zo’n overname.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beltman wijst op duurzame initiatieven bij grote concerns, al scoren merken zoals Mars en Rolo (Nestlé) nog altijd maar een ‘D’ op de schaal van Rank A Brand, vergeleken met een ‘A’ voor Tony’s zelf. Dat een bedrijf na een overname door een multinational alsnog kan gedijen als duurzaam merk bewijst Ben & Jerry’s.

Medeoprichter Teun van de Keuken, die zich sinds zijn vertrek bij het bedrijf regelmatig kritisch uitlaat over Tony’s Chocolonely, ziet een exit naar een multinational absoluut niet zitten, zegt hij tegen Quote. Volgens Van de Keuken wordt Tony’s dan een uithangbord van een verder vies bedrijf dat de zaakjes totaal niet op orde heeft. “Het kleine Tony’s dat het grote Nestlé zo hervormt? Ik geloof er niet in. Een schaamlap word je, meer niet. Doe het alsjeblieft niet!’”