United Wardrobe, in 2015 nog jonge ondernemers van het jaar, bouwt vanuit Utrecht aan een vintage kleding-imperium voor de Facebook-generatie. 1,1 miljoen gebruikers in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland maakten tot nu toe een account aan bij de dienst uit Utrecht. Aan de aanbodkant kan de digitale kledingkast pronken met 900.000 advertenties. United Wardrobe verdient een commissie van 10 procent op elke verkoop.
Vooral in Frankrijk krijgt het platform “veel tractie”, zegt mede-oprichter Thijs Verheul (foto links). Dat land is ook het voornaamste doel van een nieuwe geldronde, die het bedrijf woensdag bekend maakt.
Investeerder Peak Capital neemt voor 1 miljoen euro een minderheidsbelang. Dat geld wordt onder meer besteed aan influencers, die de boodschap van United Wardrobe onder meer via Youtube naar de massa brengen.
Ondertussen wordt ook de techniek verbeterd. Verheul: “We zijn bezig om United Wardrobe om te toveren van ‘een appje’ waar je een beetje door een feed kan scrollen, naar een app met kanalen à la Instagram Stories en Snapchat. Dat principe gaan we nabouwen in onze app.”
Lees ook: Zo groeit United Wardrobe sinds het winnen van de 25 onder 25
Professionele machine
Bij de Europese uitrol profiteert het bedrijf nu van de ervaring van Peak. “We gaan van een kleine groep mensen naar een professionele machine. We zijn eigenlijk nog jonkies die met veel liefde een succesvol product hebben gebouw. Alleen moeten we nu naar de scaleup-status en moeten we ons bedrijf transformeren naar een serieuze internationale speler.”
“Peak heeft dat al bij zoveel partijen laten zien, waaronder OneFit, Catawiki, InvoiceFinance. Die hebben een soortgelijke uitrol gedaan en zijn dezelfde problemen tegengekomen, zoals het zoeken naar de juiste marketingkanalen en meten van je uitgaven.”
Lees ook: Johan van Mil (Peak Capital): ‘Als wij instappen moet het gaspedaal echt in de turbostand’
“We hebben prachtige cijfers, dus er wilden veel jongens instappen. Wij zien Peak als het ‘Harvard’ onder de Nederlandse investeerders, dus we voelen ons zeer gevleid dat zij bij ons willen instappen.”
Groei
Het instappen van een investeerder zoals Peak betekent ook het opschroeven van de groeidoelstellingen. “Tot nu toe zijn we elk jaar vijf à zes keer groter geworden. Misschien kunnen we tien tot twintig keer harder groeien. We moeten een soort break-even-point zien te bereiken qua aanbod.”
“Toen we in Nederland een aanbod bereikten van 200.000 kledingstukken verspreidde het zich als en soort virus. Op het moment dat we dit punt ook in Frankrijk hebben bereikt, zit je in een markt die in potentie acht à tien keer groter is dan de Nederlandse.”
Litouwse concurrent
Qua funding lopen we achter, maar qua technologie lopen we voor
Een van de hordes die United Wardrobe moet nemen is concurrent Vinted, een Litouwse marktplaats voor tweedehands kleding die tot nu toe maar liefst 60 miljoen aan groeigeld ophaalde. “Qua funding lopen we achter, maar qua technologie lopen we voor”, zegt Verheul zelfverzekerd.
Die Baltische concurrent kan United Wardrobe met de nieuwe geldronde op zak “wegblazen”, denkt de ondernemer. Vinted is wat hem betreft zwaar verouderd. “Er staat gigantisch veel troep op en het is niet veilig. Die slapende reus gaan we nu aanvallen. We zijn er heilig van overtuigd dat we over vier jaar groter zijn dan deze partij.”
Marktplaats
United Wardrobe wil impact te maken op “een verziekte kledingmarkt”, door te laten zien dat fuck fast fashion meer kan zijn dan een slogan. Verheul: “Dat kun je doen door onrust te stoken, maar ook door een mooi product te bouwen waarmee mensen makkelijk kunnen kopen en verkopen.”
“Als je onze app gebruikt, zie je dat het lerende software is, met een netwerk van influencers met meer dan 20.000 volgers. Zo is United Wardrobe bedoeld, niet alleen als functionele marktplaats maar als een netwerk voor mode. Daarom zijn verkopers ook massaal overgestapt van Marktplaats.”