Jay-Z, Ashton Kutcher en basketballer Kobe Bryant, zomaar wat vip’s die hun merknaam gebruiken om de ondernemers waarin ze investeren te promoten. Block Party brengt dat fenomeen naar Nederland, om te beginnen met international Gregory van der Wiel.
Het fonds wordt operationeel gerund door Funs Jacobs, met ondersteuning en kapitaal van investeerder Keadyn. Jacobs: “Wij doen de selectie en screening. Zodra we het punt bereiken dat we willen investeren wordt het aan ‘Greg’ en Keadyn voorgelegd voor een final approval. Waarbij het belangrijk is dat er niet alleen een investering gedaan wordt, maar dat je ook duidelijk kunt laten zien hoe het merk van de investeerder het merk van de startup kan versterken. Anders bereik je niet het effect dat je wil.”
Van der Wiel en Keadyn hebben een startkapitaal van 2,5 miljoen klaarliggen, om de komende drie jaar zo’n 10 investeringen te doen van gemiddeld 250.000 euro per stuk. De eerste investering (precies bedrag onbekend) is voor Voicey, een marktplaats voor influencer marketing.
Streepje voor
Adidas is alvast geïnteresseerd in Voicey, zegt Jacobs (foto rechts). “Zij worden doodgegooid met startups die iets met influencer marketing doen, en houden daarbij meestal de boot af. Als er tussen de 10 startups eentje zit waar Gregory van der Wiel zich aan heeft verbonden, dan heeft die startup een streepje voor op de rest.”
Voor Jacobs is het fonds een uitbreiding van zijn eerdere rol als investeringsmanager van Van der Wiel. Het duo investeerde al eerder in startups. Waaronder kledingmerk (BALR), samen met collega-voetballers Demy de Zeeuw en Eljero Elia. “Als sporter heeft hij een netwerk en aantrekkingskracht”, zegt Jacobs over de rol van Van der Wiel.
Gat in de markt
Als concept sloeg BALR dermate goed aan dat Jacobs en Van der Wiel “een gat in de markt” zagen. “We breken een nieuwe markt van investeerders open, die wel kapitaal maar niet veel tijd hebben.”
Beroemdheden die willen aanhaken moeten wel dusdanig bekend zijn, dat media direct aan de lijn hangen wanneer zij hun naam aan een startup verbinden, zegt Jacobs (foto rechts). Hij is momenteel met 3 andere bekende namen in gesprek, waaronder ook niet-sporters, zegt hij. Zij leggen een vergelijkbaar bedrag in als Van der Wiel.
Nadat ook die namen aan boord zijn is het een kwestie van zoeken naar een logische match. “Onze belangrijkste uitgangspositie is dat het koppelen van een celebrity aan een ondernemer een positief effect moet hebben op de business, die moet hierdoor kunnen groeien.”
“Stel dat jouw startup bijvoorbeeld een oplossing heeft rondom b2b-cloud-infrastructuur, dan heb je niets aan het merk Gregory van der Wiel. Dan hoef je ons niet te bellen.”
Netwerk
Block Party bekijkt per beroemdheid hoe diens invloed concreet kan worden ingezet. “Zowel aan de binnen- en buitenkant, hun netwerk, en het gebruiken van een naam voor sales. Dat soort dingen moet je goed plannen. We kunnen met zo’n naam wel vanaf dag 1 hoog van toren blazen, maar een startup moet er wel klaar voor zijn.”
“Sommige mensen zullen denken dat sporters automatisch in sport-startups zullen stappen. Maar ‘Greg’ heeft ook status op het gebied van mode. Hij is influencer, net als zijn vriendin (Rose Bertram, red.).”
Het fonds is niet alleen dankzij zijn bekende namen anders dan gangbare investeerders, zegt Dave Dirks (Keadyn). “De meeste fondsen in Nederland zijn traditioneler georganiseerd. Daar is het een kwestie van eenmalig geld ophalen, waarna het management jaren aan de slag gaat. Het verschil is hier dat we een doorlopend fonds willen creëren. Waarbij investeerders zich kunnen blijven aansluiten en het fonds blijft groeien.”