Wat is Oaky?
Oaky is een softwareplatform waarmee een hotel zijn omzet kan verhogen en tegelijkertijd de klant meer tevreden kan maken. Dat gebeurt enerzijds door bezoekers te vragen om feedback over zijn of haar verblijf. Anderzijds kan het hotel extra’s aanbieden die bij de bezoeker passen.
Concreet krijgen hotelbezoekers op meerdere momenten een bericht dat namens het hotel verstuurd is. Twee berichten voordat de bezoeker aankomt, één tijdens het verblijf en één na afloop.
Voordat de bezoeker aankomt krijgt deze een aanbod opgestuurd met mogelijk interessante extra’s en de vraag waarvoor hij of zij naar de stad komt. Afhankelijk van het type bezoeker krijgt hij of zij het bericht net voor aankomst of langer van tevoren. Ook hoe de mail is geschreven is afhankelijk van de bezoeker. Exacte verschillen in bijvoorbeeld tijdstippen wil Tengen niet geven. Wel dat het bij Nederlanders ‘goed werkt om het woord korting te gebruiken’.
Halverwege het verblijf in een hotel krijgt de bezoeker de tweede notificatie. Daarin staat de vraag centraal of het verblijf bevalt.
Tengen: “Wat mij frustreerde toen ik in hotels werkte was dat mensen na afloop klagen over hun verblijf, dan kan ik er namelijk niets meer aan doen. Met Oaky kan dat juist wel.” Doel is dan ook dat de hotelmedewerkers zien dat een klant ontevreden is over een aspect en dat – waar mogelijk – gelijk oplossen. Na afloop krijgt de bezoeker dan nog de vraag om op bijvoorbeeld Tripadvisor een recensie van het hotel te geven.
Bij ieder bericht krijgt de klant een link naar de webapplicatie van Oaky. Op dit moment komen die berichten nog per mail binnen, in de toekomst gaat dat mogelijk ook via bijvoorbeeld Whatsapp.
Wie zitten erachter?
Oaky is opgericht door Erik Tengen, Lars Jonker en Tako Paddenburg. Het idee ontstond bij Tengen, in twee stappen. Als afstudeerstage aan de Hogere Hotelschool werkte hij in Kuala Lumpur bij een bedrijf dat Mystery Guests naar hotels stuurde. De eerste stap was dat Tengen zich erover verbaasde dat bedrijven veel geld wilden betalen voor feedback van nepklanten. Daar kwam de stap bij dat feedback pas hout snijdt voor de hotelbezoeker als hij of zij er zelf een betere ervaring voor terugkrijgt.
Samen met Lars Jonker speelde Tengen regelmatig squash tijdens de stage en fantaseerde ze over een leven als ondernemer. Tijdens die gesprekken kwamen ze erachter dat ze elkaar goed aanvullen, Jonker als marketeer en Tengen in de sales. Toen de stages waren afgerond vlogen de twee terug naar Nederland en zochten naar iemand met de vaardigheden van Paddenburg, namelijk iemand die goed kan analyseren en verstand heeft van data.
Wie zitten te wachten op Oaky?
Hoteleigenaren en -managers die de omzet per klant willen verhogen en tegelijkertijd de klanten tevredener willen maken.
Wat is het verdienmodel?
Er zijn twee losse pakketten die de klant kan afnemen. Voor de contacten met de hotelbezoeker voor aanvang betaalt het hotel 1 euro per maand aan Oaky, met een minimum van 100 euro per maand.
Voor de real time feedback betaalt het hotel per hoeveelheid kamers. Tot en met 49 kamers is dat 49 euro, 50 tot en met 99 hotelkamers is 69 euro et cetera.
Hoe ver is Oaky?
In hotels in zes landen kunnen klanten nu gebruik maken van het aanbod. Het komende jaar moet daar nog behoorlijk wat bij gaan komen, het aantal hotels moet verzesvoudigen. Om daar te komen moet Oaky bedrijfsleider worden in de Benelux en moeten er hotels worden aangesloten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.
Om de groei voor elkaar te krijgen houdt de startup vast aan de bestaande strategie. Dat betekent dat de ondernemers meer hotelketens aan gaan sluiten. Bezoekers van hotelketens Radisson BLu en het Belgische Martin’s Hotels zijn nu al aangesloten. Daarbuiten zijn er een aantal losse hotels die gebruik maken van Oaky.
Nog financiering nodig?
Jazeker, de oprichters zoeken nog zo’n 300.000 euro om verder op te schalen. Dat een investeerder meer kan bieden dan alleen geld hoef je ze niet uit te leggen, maar wat precies? “Een netwerk in de industrie, ervaring met een SaaS-startup, kennis van optimalisatie, eigenlijk kan het een hele hoop zijn.”