Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is de bedrijfscultuur van Netflix, Zappos en 39 andere (tech)bedrijven

Een sterke, helder omschreven bedrijfscultuur is onmisbaar bij het nemen van besluiten en het motiveren van medewerkers. Deze 41 bedrijven zetten hun uitgangspunten op papier, en delen ze met de rest van de wereld.

platte organisatie
Foto: Getty

De initatiefnemers achter Culturecodes.io maakten een overzicht van een aantal – openbare – core values van (tot nu toe) 41 technologiebedrijven, waaronder Zappos, Netflix en Spotify. Met de culture decks definiëren de bedrijven hun eigen persoonlijkheid. En houden zij hun medewerkers bij de les, met kreten als ‘Be optimistic‘ ‘Collaborate‘, ‘Talk less, do more‘ en ‘We are here to help our customers kick ass‘ (GoDaddy). Ook bij het aantrekken van nieuwe mensen kan het geen kwaad om jezelf te omschrijven als een ‘mindful, transparent, and humane business‘.

5 voorbeelden:

1. Netflix

Veel bedrijven slaan zichzelf op de borst met prettig klinkende waarden, zoals ‘integriteit’ en en ‘respect’. Maar dat zegt niks over de praktijk, benadrukt Netflix in zijn cultuurmanifest. Waarden zie je bijvoorbeeld terug in wie er binnen het bedrijf wordt gepromoveerd, of juist wordt ontslagen. Het bedrijf van Reed Hastings verwijst in zijn culture deck naar het door fraude omgevallen bedrijf Enron:

 

2. Etsy

Een duidelijke cultuur omschrijven, zichtbaar maken en naleven is een hoop werk, benadrukt Etsy. En: een sterke cultuur kan (technische) besluiten beter maken, maar dat geldt niet andersom,. “Een zwakke cultuur kan niet worden gered door de beste technologie te gebruiken.”

3.  Spotify

‘Cultuur’ is de optelsom van de daden van medewerkers, stelt Spotify. Het Zweedse bedrijf hangt zijn waarden letterlijk aan de muur.

4. Zappos

Zappos-oprichter Tony Hsieh (die zijn ondernemersverhaal vorige week nog vertelde in deze uitstekende podcast) ziet zichzelf niet zozeer als een schoenenverkoper, maar vooral als iemand die klanten tevreden maakt. Op nummer 1 in het 10-puntenplan van Zappos staat dan ook: ‘Deliver WOW Through Service’. Van nieuwe medewerkers wordt ook een gezonde dosis ‘weirdness’ verwacht.

5. Ideo

Maak anderen succesvol, is een van de waarden van designconsultancy Ideo. En: je kunt beter om vergeving vragen dan om toestemming.

Alle culture decks bekijk je hier