Dat het voor vrouwen in de startupwereld niet altijd even gemakkelijk is, werd de afgelopen tijd nog maar eens onderstreept. Uber had te kampen met vermeend seksisme op de werkvloer en Google moest een medewerker ontslaan vanwege het schrijven van een omstreden gender-memo. Ook ondernemers Gazin (foto rechts) en Dwyer (foto links) van online kunst-marktplaats Witchsy ondervonden seksisme, en wisten dit op een vrij creatieve manier te bewijzen.
Witchsy
De ondernemers noteerden al in het eerste jaar een kleine winst
De twee vrouwen uit Los Angeles begonnen een jaar geleden met Witchsy, een ietwat kekke website voor zogeheten weird art, gemaakt door onafhankelijke designers. Zoals? Een hart met daarop geschreven ‘we all die’ of een bloempot met de tekst ‘that you for nothing’.
Klinkt wellicht gek, maar de vrouwen wisten er in hun eerste jaar een mooie omzet van 200.000 dollar mee te genereren. De designers kregen hiervan 80 procent betaald en de rest ging naar de ondernemers, die zelfs een kleine winst over het eerste boekjaar wisten te noteren. Ook slaagden ze erin een investering binnen te halen.
Problemen
Toch ging lang niet alles van een leien dakje. Zo hadden de dames een – mannelijke – developer in dienst die allerhande webpagina’s probeerde te verwijderen nadat Gazin niet met hem op een date wilde. Een incident, zou je zeggen, maar dat bleek toch niet helemaal zo te zijn.
Een developer reageerde met “Okay, girls…”
Toen de ondernemers vervolgens via de mail contact hadden met – mannelijke – freelance developers en grafisch ontwerpers, ging het contact geregeld moeizaam. Hun contacten bleken korte mails te sturen, ze waren laat met antwoorden en niet erg respectvol. Ze zou een developer eens gereageerd hebben op een mail met “Okay, girls…”
Verzonnen co-founder
De ondernemers besloten daarop een derde co-founder in het leven te roepen: Keith Mann. Niet dat Keith Mann bestaat, maar gewoon om eens te proberen hoe mensen zouden reageren op een mannelijke co-founder.
De verzonnen co-founder kreeg wél snel antwoord
Wat bleek: de imaginaire co-founder kreeg veel meer respect afgedwongen dan de co-founders van vlees en bloed. “Het duurde mij dagen om antwoord te krijgen”, zei Dwyer erover tegen businessmagazine Fast Company, “maar Keith kreeg niet alleen een antwoord en status-update, aan hem werd ook gevraagd of hij iets wenste en of er iets was waarmee Keith geholpen wilde worden.”
Dit gebeurde keer op keer, stelden de ondernemers tegen het businessmagazine. Zo was er zelfs een developer die Keith bij naam noemde, terwijl hij dat niet deed bij de echte ondernemers.
Keith schijnt momenteel met verlof te zijn, maar als de dames het nodig vinden om hem weer van een baan te voorzien, zullen ze dat doen. Wij moeten zeggen: een innovatieve manier om genderissues in de businesswereld aan te tonen.