Nowi, een spinout van de TU Delft, timmert letterlijk aan de weg dankzij een testproject met bouwbedrijf BAM. Afgelopen vrijdag ging de eerste sensor de grond in, die zichzelf oplaadt met ongebruikte energie uit de GSM- en 4G-netwerken. “Deze techniek verhuist nu eindelijk vanuit de academisch wereld naar de praktijk”, zegt een trotse medeoprichter Simon van der Jagt.
Van der Jagt: “We hebben sensoren ontwikkeld die het voor altijd doen. Door energie te halen uit GSM-signalen en daar mee de sensoren te voeden.” Nowi werkt daarvoor samen met T-Mobile en diens nieuwe, landelijk dekkende Narrow Band IoT(Internet of Things)-netwerk. Sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik en vanaf de meest ontoegankelijke plekken.
De markt voor zulke slimme wegen is enorm, zegt Van der Jagt. Bij gladheidsbestrijding wordt momenteel nog veel zout verspild. Daarnaast zegt de temperatuur van het asfalt iets over de staat van het onderhoud van een weg, waardoor onderhoud beter voorspelbaar wordt.
Hoe het werkt: de Nowi-sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht door een gat van 8,5 centimeter diep te boren. Om de sensor te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars.
De sensor geeft elke 15 minuten geeft de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,25 graden Celcius. Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en wordt geanalyseerd. Het resultaat is een zeer nauwkeurige voorspelling wanneer en waar gestrooid moet worden. (En waar niet).
Afgelopen vrijdag werd de eerste proefsensor geplaatst. Ook de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam zijn bij de pilot aangesloten. Zij starten in november met het plaatsen van 10 sensoren in hun wegennet en maken daarmee hun infrastructuur slimmer.
Foto’s: BAM/Nowi