Bij de Vodafone TNW IoT Challenge meldden in totaal 267 startups en scaleups uit 27 landen zich aan. Dertig startups mochten uiteindelijk hun idee pitchen in het Amsterdamse TQ. De winnaars gaan de komende weken aan de slag met de uitdagingen van de corporates. Na 10 weken knutselen, zullen wij hun uitgewerkte oplossingen presenteren. Als alles goed gaat, kunnen zij vervolgens een duurzame samenwerking opzetten met de corporates.
Tijdens de Vodafone TNW IoT Challenge werken IoT-startups aan een oplossing voor een probleem van een corporate. Na 10 weken blijkt of zij een duurzame samenwerking krijgen. Hoe dit proces zich de komende weken zal voltrekken? Sprout doet verslag!
De corporates – of grote organisaties – die tijdens deze eerste editie meedoen, zijn Damen, de Efteling, Facilicom Group, Health Hub Utrecht, Heineken, Jaarbeurs, Politie Nederland, SHV Energy, Stedin en Vitens. Het zijn deels klanten van Vodafone, vertelt Vodafone-manager Hans Tempelaars: “We willen hen helpen bij hun innovatie. We leggen in dit programma de nadruk op echte vraagstukken waar bedrijven mee zitten. Hoe kunnen die het leven van klanten of medewerkers beter maken?”
Op twee corporates na hebben alle grote bedrijven of organisaties een startup gevonden die ze geschikt achten voor hun challenge. Sprout licht hieronder alle winnende startups uit en vertelt met welke uitdagingen zij de komende 10 weken bezig gaan.
Lees ook: ‘Corporates zijn veel trager in hun besluitvorming dan startups’
Solder Creative
Heineken is op zoek naar een manier om zijn bierkratten te kunnen tracken. Met een stel slimme sensoren weet je immers altijd waar je kratten zijn en of ze al bijna op zijn. Het Britse Solder Creative haalde de opdracht binnen. Dit bedrijf bouwde een IoT-platform dat data over het gebruik en de locatie van producten gemakkelijk verzamelt. Het bedrijf van ceo Dan Jones stuurt de data naar een centraal platform, waar het eenvoudig uit te lezen is.
Tanktastic
Energiereus SHV zoekt naar een manier om slimme technologieën te gebruiken om inzicht te bieden in de locatie en vulniveaus van zijn gasflessen. Zo kan de multinational cilinders sneller bijvullen en besparen op distributiekosten. De Britse startup Tanktastic won deze challenge en zal zich de komende 10 weken moeten bewijzen voor SHV. De startup meent SHV zowel te kunnen helpen bij het tracken van de locatie van de cilinders als het meten van de vulniveaus. Hoe het bedrijf dit denkt te doen, kan ondernemer Tim Abbott nog niet zeggen aan Sprout.
Undagrid
Schoonmaakbedrijf Facilicom wil zijn caddyservice op het vliegveld verbeteren, door zijn karretjes in real-time te kunnen tracken. Op die manier weet je als organisatie waar je karretjes zijn en hoe snel je ergens kunt bijspringen. Undagrid uit Enschede gaat de komende weken aan de slag voor Facilicom. De in 2014 opgerichte startup maakt gebruik van sensor fusion, een moderne sensortechniek waarmee het bedrijf de karretjes van Facilicom eenvoudig zou moeten kunnen tracken. Het bedrijf belooft dit voor lage kosten en op een gebruiksvriendelijke wijze te kunnen doen.
Sodaq
De Nationale Politie is al jaren bezig met diverse IoT-projecten. De organisatie stelt de competitie als een kans te zien om een IoT-project rondom de kwaliteit van het water te verkennen. De techniek in dit project is bedoeld om onder meer illegale lozingen in het water op te sporen. De daadwerkelijke challenge gaat echter een stap verder: burgers het benodigde gereedschap geven zodat zij beter weten wat er in hun eigen omgeving speelt. Op deze manier verbindt IoT mensen, wat de betrokkenheid en aandacht op het gebied van milieu binnen de gehele maatschappij zal versterken, aldus de politie.
De organisatie geeft de opdracht aan het Hilversumse bedrijf Sodaq. Het in 2013 opgerichte bedrijf deed eerder in Peru een test rondom het meten van watervervuiling. Het bedrijf werkt met sensor die een fractie moet kosten van andere modellen.
NetOp
Energiebedrijf Stedin is op zoek naar een slimme manier om overtredingen rondom het aftappen van elektriciteit bij zijn onderstations op te sporen. Het in het Nederlandse Marken gevestigde bedrijf NetOp mag voor Stedin aan de slag gaan. De afgelopen jaar opgerichte startup stelt sensoren te hebben ontwikkeld die netwerken voor energiedistributie kunnen monitoren in real-time. De sensoren zijn draadloos en kunnen drie jaar blijven werken op batterijen. De sensoren sturen de data door naar een platform, waarop Stedin in theorie zou moeten kunnen zien waar overtredingen op energiegebied plaatsvinden.
Flicq
Scheepvaartbedrijf Damen heeft 32 scheepswerven en verkocht duizenden schepen. Nu zoekt het bedrijf naar een slimme manier om zijn gehele vloot te monitoren, zodat informatie in real-time naar een centraal dashboard getransporteerd kan worden. Nog een extra barrière: de gebruikte sensoren moeten wel goed tegen slecht weer kunnen, want op zee is het weer dikwijls onstuimig. Bij Flicq, een startup uit Silicon Valley, denken ze deze opdracht goed uit te kunnen voeren. Flicq biedt een smart sensor-platform, en kan de schepen met slimme sensoren op afstand monitoren. Het in 2015 opgerichte bedrijf heeft al een tweede kantoor in Australië en hoopt met deze challenge nieuwe business in Nederland binnen te halen.
Motion10
Jaarbeurs Utrecht wil de ervaring van zijn gasten verbeteren met IoT. De evenementenhal denkt aan oplossingen voor het vinden van de weg en gepersonaliseerde informatie voor gasten. De uitdaging gaat naar het Rotterdamse Motion10, een belangrijke partner van – niet de minste – Microsoft. Het 10 jaar oude consultancybedrijf gebruikt de smartphone van gasten als IoT-sensorbron. Op de eerste dag van het evenement registreert de gast zichzelf met zijn of haar smartphone, waarna je als Jaarbeurs push-berichten kunt versturen en kunt zien waar je gasten zich bevinden.
Counterest
Pretpark Efteling zoekt naar een manier om de wachttijd van gasten te verlagen bij attracties. Kan IoT hierbij uitkomst bieden? Ja, denken ze bij startup Counterest uit het Spaanse Barcelona. Door 3D-technieken en wifi tracking-technologie te gebruiken, kan dit bedrijf meten hoeveel mensen er in een bepaalde ruimte zijn. De Spanjaarden kunnen niet alleen het aantal mensen tellen, ook doen ze voorspellingen op basis van hun eerdere data. De Spaanse politie is al klant en gebruikt de techniek om mensen op evenementen en in nachtclubs in de gaten te houden. Nu is Efteling aan de beurt.
Semiotic Labs
Bij de Efteling waren ze zo enthousiast over nieuwe technologie, dat ze meteen maar een tweede challenge uit hebben geschreven. De pretparkuitbaters willen ook weleens weten hoe ze kunnen voorkomen dat hun belangrijkste attracties uitvallen. Aan de Leidenaren van Semiotic Labs om te bewijzen dat dit kan met big data. De startup heeft goede papieren: het concern eindigde al als tweede bij Sprouts Startup van het Jaar-competitie begin dit jaar. Door slim gebruik te maken van big data kan het bedrijf voorspellen wanneer motoren en machines kapot gaan. De onderneming belooft de Efteling een slimme sensoren-oplossing te bieden.