Bloomon bezorgt bloemenboeketten op abonnementsbasis. Afgelopen november ging de dienst live, onder leiding van Patrick Hurenkamp (rechts op de foto) en Bart Troost.
De startup wil de markt voor het traditioneel-treurige tankstationboeket innoveren en onderscheidt zich onder meer met boeketten die wekelijks door stylisten worden ontworpen. Om ze zo vers mogelijk te houden, worden de bloemen rechtstreeks vanaf de kweker bezorgd.
Dat een startup zo snel zo veel geld ophaalt is voor Nederlandse begrippen zeldzaam. ‘Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan’, zegt Hurenkamp over de kapitaalronde. ‘Dit is een hele mooie opsteker.’
Kennis
Bloomon knoopte gesprekken aan met een reeks potentiële investeerders en werd volgens Hurenkamp ook door een aantal van hen benaderd. Daarna maakte hij een keuze met welke partijen hij het beste kon samenwerken. ‘Het financiële aspect is misschien niet eens het allerbelangrijkst’, zegt Hurenkamp. ‘Het gaat vooral om kennis.’
Het gaat vooral om kennis
Uiteindelijk ontstond een ‘drie-eenheid’ met hoofdinvesteerder INKEF, Partech Ventures en een partij uit de bloemensector (die anoniem wil blijven). De branchegenoot helpt bij het opschalen van het klaarmaken van de Bloomon-bossen.
Zie ook: Bloemenmarkt opschudden met Rocket Internet-snelheid
INKEF kennen we onder meer als investeerder in het Groningse Crowdynews, Robin Radar en 3D-printplatform Shapeways. De ABP-dochter kondigde vorig jaar al aan dat zij 100 miljoen euro ging investeren in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat er weer pensioengeld wordt gestoken in een Nederlandse startup vindt Hurenkamp ‘heel gaaf’. ‘We zijn actief in bloemensector, dat is een stukje Hollands glorie. Zij kennen die markt.’
Buitenland
Er is ook ontzettend veel behoefte aan, zegt hij. ‘Seed investering is 1 ding, maar om door te groeien heb je grotere partijen nodig, en die zijn schaarser in Nederland.’ De keus voor Partech Ventures zit ‘m in het internationale ervaring van die investeerder. Partech heeft vestigingen Parijs, Berlijn en San Francisco. ‘We hebben vanaf het begin gezegd dat we naar het buitenland wilden.’
We hebben vanaf het begin gezegd dat we naar het buitenland wilden
En dat proces staat al aardig op de rit. In Duitsland is Bloomon inmiddels actief in Düsseldorf, Keulen en Neuss. En ook in België lopen pilots, in Antwerpen en Gent. Dat is pas het begin, zegt Hurenkamp, maar welke landen nog meer in de pijplijn zitten wil hij nog niet zeggen. ‘We zien onszelf als een Europese speler. Wat wij in Nederland doen, met een styliste die boeketten samestelt en bezorging direct vanaf de kweker, dat is in het buitenland nog relevanter. Daar is de kwaliteit nog minder.’
Service
In tegenstelling tot Nederland gaat de uitrol over de grens dus per stad. ‘We willen onze service ook waar kunnen maken in het buitenland. Dat betekent dat je aan de deur komt en persoonlijk overhandigt. Om dat te kunnen doen, is een stedelijke aanpak logischer dan per post versturen. Dan zijn mensen vaak niet thuis. Nederland is qua bezorging net wat makkelijker, daar mensen wonen dichter op elkaar.’
Als ex-medewerker van Rocket Internet, waar hij de Benelux-afdeling leidde, is opschalen voor Hurenkamp min of meer vanzelfsprekend. Om de internationale groei in goede banen te leiden haalt hij nu ook zijn voormalige collega Koen Thijssen. Die gaf tot voor kort leiding aan de Aziatische tak van Rocket Internet en was daarvoor actief in de bankenwereld.
Doel
Toen de oprichters een jaar geleden begonnen, was de doelstelling om binnen twee jaar 100.000 bossen bloemen te hebben bezorgd. Dat aantal is nu opgeschroefd naar 1 miljoen stuks.
Dat alles klinkt als een kolfje naar de hand van Rocket Internet. Wordt Bloomon straks door Hurenkamps voormalige werkgever overgenomen? De ondernemer houdt de boot af: ‘Het is nog veel te vroeg om bezig te zijn met de vraag door wie we worden overgenomen. We willen zelf een grote speler worden. Daar zie ik niet direct een andere partij bij.’