Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anonieme investeerder steekt 10 miljoen in Nederlandse smart-scooter Etergo, productiedoel nu ‘tweede helft’ 2019

Al 5 jaar bikkelen Marijn Flipse en Bart Jacobsz Rosier om hun elektrische scooter werkelijkheid te laten worden. Dankzij 10 miljoen euro die zij nu ophalen bij een anonieme geldschieter lijkt productie nu echt werkelijkheid te worden.

De nieuwe kapitaalronde brengt de financieringsteller voor Etergo (het voormalige Bolt Mobility) op 17 miljoen euro. Veel geld, erkent Flipse, maar niet als je bedenkt hoeveel kapitaal een hardwarebedrijf als Etergo nodig heeft.

Etergo bouwt een een ‘AppScooter’ met een actieradius van 240 kilometer. Het voertuig is voorzien van een 7-inch touchscreen en internetverbinding. Met de stuurknoppen van de AppScooter kunnen bestuurders hun telefoon bedienen via Bluetooth, oproepen beantwoorden, muziek streamen en navigatie instellen. Het bedrijf vermarkt zijn product vanaf 3399 euro.

Anonieme geldschieter

De nieuwe investering moet genoeg zijn om die ‘Tesla op twee wielen’ in de tweede helft van 2019 van de band te laten rollen. De geldschieter blijft opmerkelijk genoeg anoniem. Flipse mag niet meer delen dan dat het gaat om een ‘Duitse mobiliteitsspecialist’, die om concurrentiegevoelige redenen anoniem wil blijven. “Die hebben hun eigen strategie”, zegt Flipse. “Als je alles wat je doet op straat legt, dan weet iedereen dat”, zegt hij over de investeerder (die in ieder geval geen meederheidsbelang in Etergo heeft genomen).

Tot nu toe plaatsten “enkele honderden” mensen een reservering van 290 euro. Als die mensen hun Etergo-scooter volgend jaar eindelijk in handen hebben, zijn Flipse en Jacobsz Rosier (die begonnen bij Yes!Delft) al ruim 5 jaar bezig met ontwikkelen.

Optimisme

“In 2015 hadden Bart en ik de indruk dat we de klus een stuk sneller konden klaren”, beaamt Flipse. “Maar dan ga je ervaren mensen aannemen, die dit al veel vaker hebben gedaan. Dan kom je erachter dat er meer bij komt kijken dan je oorspronkelijk als optimistische ondernemer denkt en krijg je met de realiteit te maken. Daar heb je – zelfs als ondernemer – mee te dealen.”

“We doen er alles aan om de AppScooter in handen van onze klanten te krijgen, maar we willen wel een goed product. Zeker met een voertuig wil je dat hij veilig en goed is. Als dat een paar maanden langer duurt, dan is dat helaas zo.”  In de tussentijd besloten Flipse en Jacobsz Rosier ook om, op advies van juristen, hun naam aan te passen, omdat ‘Bolt Mobility’ een te generieke naam was.

Missie

Dat de ondernemers niet opgaven, schrijft Flipse toe aan een rotsvast geloof in hun missie. “De reden dat we dit bedrijf zijn gestart, is de transitie naar duurzaam transport en energie te versnellen”, zegt Flipse, met een bijna letterlijke variant op de missie van Tesla. “Het is een van de grootste problemen van onze tijd. Wij denken dat we daar als ondernemer met onze skills een significante bijdrage aan kunnen leveren. Als dat dan 1 of 2 jaar langer duurt, dan willen we niet opgeven. Die drive zit erachter. En om eerlijk te zijn: het is gewoon een superleuk product.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De groei van de elektrische scootermarkt is nog altijd groot, zegt Flipse. “Dat komt omdat mensen zich meer bewust worden van van de problemen van brandstofvoertuigen, zoals fijnstof, geluid en stank. Ze zien dat het opgelost kan worden door elektrische voertuigen, die ook nog eens sneller accelereren en waarmee je niet meer naar een tankstation hoeft.” Overheden geven bedrijven als Etergo ook een zetje, zoals in Amsterdam, waar brandstofbrommers uit 2010 of ouder sinds dit jaar niet meer welkom zijn.

De scooter-startup wil ook voorsorteren op de hype rondom deelbare scooters, een concept waarmee Felyx in Nederland furore maakt. “Onze scooters zijn out of the box deelbaar. Je kan ‘m unlocken met je telefoon, de sloten zijn elektronisch, waardoor je geen fysieke sleutel meer nodig hebt en de scooters zijn verbonden met internet en gps. Het feit dat je twee helmen onder het zadel kan doen, helpt ook.”