Wat is Tippr?
Zelf praten de oprichters graag over ‘de Tinder voor de horeca’. Logisch, dat bekt natuurlijk best aardig. En het geeft ook aan wat Tippr nu eigenlijk beoogt: het matchen van horecaprofessionals met productleveranciers. Kroegen, clubs en restaurants krijgen overdag naast klanten ook regelmatig vertegenwoordigers over de vloer. Meestal onaangekondigd. Het zijn de mensen die een nieuw drankje, concept of gerecht komen promoten. ‘Gratis proberen en je zit nergens aan vast’, klinkt het dan doorgaans.
Het leidt bij veel horecamanagers tot de nodige ergernis. Want ja, ze willen graag vernieuwen. Maar nee, ze zitten niet te wachten op de zoveelste vertegenwoordiger die met gemak een half uur van hun kostbare tijd steelt. “Wij lossen dat nu op met een app waarop leveranciers hun producten aan horecaprofessionals kunnen laten zien”, vertelt mede-oprichter Colin Westerwoudt.
“Die kan door te swipen razendsnel zien wat er allemaal te koop is en bij interesse meteen een productsample aanvragen. Dat scheelt zeeën van tijd.”
Luister naar het verhaal van Colin Westerwoudt:
Wie zitten erachter?
Tippr telt twee founders. Het zijn de 37-jarige Colin Westerwoudt en leeftijdgenoot Pim Pelser. Beide hebben al de nodige kilometers op de teller in de foodbranche. Zo bekleedde Westerwoudt na de Hotelschool Den Haag onder meer functies bij Deli XL (tegenwoordig Bidfood) en Douwe Egberts.
Pelser deed dezelfde studie, maar dan in Maastricht, en is naast zijn startup ook nog directeur van Brandvitamins, initiatiefnemer van de stichting DoSocial en actief betrokken bij Foodservice Homies. Het team is inmiddels uitgebreid met twee developers (beide ook aandeelhouder) en een contentmedewerker.
Wie zitten erop te wachten?
In eerste instantie uiteraard de ongeveer 330.000 horecaprofessionals die ons land telt. Denk aan kroegeigenaren, bedrijfsleiders, chef-koks, inkopers en bartenders. Want die, zo stellen de oprichters, blijven graag op de hoogte van de laatste trends en noviteiten in hun sector, maar hebben vaak geen tijd om beurzen te bezoeken of lange introductiegesprekken aan te gaan met vertegenwoordigers.
“Tippr helpt ze om efficiënt met hun tijd om te gaan”, aldus Westerwoudt. “De app inspireert mensen in de horeca op basis van interesses en doet dat heel gericht dankzij een slim algoritme. Zo verzamelt Tippr de laatste noviteiten op het internet en biedt deze op maat aan voor gebruikers. Door in de app de demoknop te gebruiken, krijg je als horecaprofessional ook echt alleen die verkopers over de vloer waarin je geïnteresseerd bent.”
Daarnaast wordt het volgens Westerwoudt ook een stuk makkelijker werken voor productleveranciers. Het dagelijks op pad sturen van vertegenwoordigers is nu eenmaal tijdrovend en kostbaar.
Hoe ver is de ontwikkeling?
Tijdens de Horecava in januari konden horecaprofessionals voor het eerst kennismaken met de informatiemarktplaats. En na de eerste testfase acht Tippr het nu tijd om de markt ook echt actief te benaderen. Sinds mei is de app 1.2.2 live en produceert Tippr dagelijks zo’n tien content-items. Ook worden nieuwe productleveranciers toegevoegd. “Bovendien zijn we in gesprek met een paar landelijke spelers om samen te werken om zo onze doelgroep sneller te kunnen bereiken”, zegt Westerwoudt.
En vooral daar zit de komende maanden (en jaren) de uitdaging: het bereiken van de doelgroep. “Marketing, marketing, marketing. Daar zetten we momenteel vol op in. We moeten met ons merk echt top-of-mind worden onder horecaprofessionals. Daarnaast besteden we onze tijd aan het verder ontwikkelen van de app.”
Wat is het businessmodel?
Geld verdienen doet Tippr met het matchen van horecaprofessionals en productleveranciers. Als een kok, bedrijfsleider of restaurantmanager via de app te kennen geeft interesse te hebben in een product, tikt de leverancier een fee af. “Uiteindelijk willen we met de data op ons platform nog een secundaire stroom van inkomsten genereren. Dan moet je denken aan food-prediction. Wij kunnen dan op basis van data voorspellen welke horecatrends eraan komen.” Doel van de startup is om volgend jaar al 15 procent van de horecamarkt te bereiken met dagelijkse tips, trends en nieuwe producten.
Nog geld nodig?
Een rondje langs family & friends heeft ervoor gezorgd dat Westerwoudt en Pelser wat financiële armslag hebben. Maar de bodem van dat potje raakt nu wel in zicht en om die reden is de startup op zoek naar nieuwe investeerders. “Mensen die naast geld ook ervaring meenemen en weten hoe je een merk bouwt”, aldus Westerwoudt.
Lees ook:
Deze 5 BN’ers zijn ondernemer in de horeca
Kroeg-app Bardoggy is digitale propper
Wurgcontracten in de horeca? Niet als het aan deze man ligt
Waarom ondernemer Paul Hermanides bijna al zijn horecazaken verkocht (video)