Wat is Labfresh?
Labfresh maakt vlek- en geurafstotende overhemden. Dit soort coatings zijn op zichzelf niet uniek, erkent medeoprichter Lotte Vink, “maar onze techniek zorgt ervoor dat het natuurlijk aanvoelt en ademend is”. De stof is overigens 98 procent katoen, met een klein beetje elastisch materiaal. De onderscheidende techniek zit verwerkt in het katoen zelf.
Sportmerken zoals Nike omarmen nieuwe technologieën, zegt Vink, maar in de rest van de modebranche zie je dat weinig. “We willen het leven makkelijker maken, niemand houdt van wassen en strijken. Ten tweede is er het duurzaamheidsaspect. We vechten tegen fast fashion. Oftewel, we zorgen ervoor dat je een overhemd minder snel weg hoeft te gooien.”
Labfresh koos in eerste instantie voor (mannen)overhemden. “Misschien wel het meest fragiele product dat een man draagt. Als het met een overhemd lukt, dan heb je de moeilijkste onderdeel gehad.”
De lancering en voorverkoop van het overhemd vinden plaats op Kickstarter, volgens Vink een ideaal platform voor zo’n product. “Alleen al omdat 80 procent van de Kickstarter-bezoekers man is, en omdat daar de early adopters zitten. We hebben via Kickstarter onze eerste 1.000 klanten en direct een internationaal publiek.” De helft van de kopers komt uit de VS.
Zo’n beetje elk beschikbaar uur gaat in Kickstarter zitten, vertelt Vink. “Vanaf het moment dat ik wakker ben ik er mee bezig en beantwoord ik mailtjes, en het is het laatste wat ik doe voordat ik naar bed ga.” Na de Kickstarter-campagne, die deze week afloopt, verhuist Labresh zijn campagne naar Indiegogo.
Vink promoot haar product overigens niet alleen op Kickstarter: “Als we op een feestje zitten, dan gooi ik wat wijn over mijn co-founder.”
Wie zitten erachter?
Vink startte Labfresh eind vorig jaar samen met Kasper Brandi Petersen. Brandi Petersen (geboren in Denemarken) is medeoprichter van shoppingdienst voor mannen The Cloakroom, waar Vink ook werkte als styliste. The Cloakroom werd twee jaar geleden overgenomen door Modomoto, waarop het Nederlandse bedrijf verhuisde naar Duitsland.
Vink en Brandi Petersen werkten mee aan de integratie van het bedrijf en woonden de afgelopen 8 maanden in Berlijn. Maar nu bleek duidelijk dat The Cloakroom een onderdeel was geworden van een groter bedrijf, met 250 mensen. Dat is “een ander soort uitdaging”, zegt Vink. “We misten het startup-gevoel en hadden allebei zoiets van: dit avontuur willen we nog keer beleven.”
Vink en Brandi Petersen zagen bij The Cloakroom dat mannen behalve op winkelen, ook niet altijd zitten te wachten op het schoonmaken en vervangen van kleding. De twee gingen daarom op zoek naar technologieën voor een nieuwe, onderhoudsarme kledinglijn.
Na het lezen van wetenschappelijke artikelen en online graafwerk kwam het duo uit bij een bedrijf in Frankrijk. Dat bedrijf had 2 jaar daarvoor al een nieuwe soort stof ontwikkeld, maar had moeite met verkopen daarvan, omdat de stof relatief duur is: het kost gemiddeld 4 keer zoveel als de stof van bekend modemerken.
Wie zitten te wachten op Labfresh?
Iedereen die op zoek is naar kleding die fijn aanvoelt en die minder vaak gewassen en vervangen hoeft te worden. Vink noemt het voorbeeld van een zakenreis, waarbij een Labfresh-hemd volgens haar het verschil maakt tussen handbagage of bagage inchecken.
“Stel je gaat twee weken weg, en je draagt 2 hemden per dag. Dit overhemd kun je meerdere dagen aan. Het neemt geen vocht op.”
Wat is het verdienmodel?
Labfresh verkoopt direct aan de consument. Qua marge is er ook nog geen ruimte om het in de winkel te leggen, merkt Vink op. “De Bijenkorf moet er ook nog aan verdienen. We willen het ook niet te duur verkopen. De stof is de grootste kostenpost.” Na Kickstarter, als iedereen zijn overhemd heeft ontvangen, opent Labfresh een webshop.
Hoe ver is Labfresh?
Op dit moment hebben bijna 1100 mensen een Labfresh-hemd besteld via Kickstarter, met een totale waarde van 140.000 euro aan pre-orders.
Het duo volgde zelf nooit een modeopleiding, en houdt het mede daarom wat producten betreft in eerste instantie bij de basics. “We weten op basis van onze ervaring bij The Cloakroom wat verkoopt en wat wordt gehouden, dat gebruiken we als inspiratie.”
Andere producten die in de pijplijn zitten: boxershorts, sokken en t-shirts. “En we krijgen nu ook heel veel aanvragen voor moeders, die op zoek zijn naar een babyproof overhemd.”
Omdat 50 procent van de Kickstarter-bestellers uit de VS komt, overwegen Vink en Brandi Petersen om te gaan samenwerken met een Amerikaans marketingbureau. Ook is er een optie op een magazijn in Chicago.
Nog geld nodig?
“We zijn nog niet actief bezig geweest met een investering. Daar hopen we de komende maanden mee aan de slag te gaan. Tijdens de Kickstarter-campagne hebben we al wel wat mailtjes gehad van mensen die interesse hebben om te financieren.”
“We gebruiken Kickstarter hierbij ook als een goed instappunt. Je bent natuurlijk aantrekkelijker voor investeerders als je een proof of concept hebt. Qua investering zoeken we ongeveer 100.000 tot 200.000 euro, om te kunnen groeien en voor onze voorraad.”