Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merk ontbijtgranen wil afrekenen met voedselverspilling

Kuipjes ontbijtgranen die voor minstens de helft worden gevuld met restproducten uit de voedingsindustrie. Met die groene formule wil Heidi Alemans (37) van startup Krusli voedselverspilling een halt toeroepen. ‘Ik hoop andere ondernemers te inspireren.’

Wat is Krusli?

De Wageningse startup Krusli levert ontbijtgranen die voor minimaal 50 procent vervaardigd zijn uit restproducten. Denk aan speltzemelen na het malen van spelt in de bakkerij, gebroken noten en pindakaasresten uit de machines van pindakaasfabrieken. Zou Krusli deze reststromen uit de voedselbranche niet gebruiken, dan zou het eten niet voor menselijke consumptie worden gebruikt. Dat gebeurt met een derde van al het voedsel in de wereld, weet oprichter Heidi Alemans (rechts op foto boven). “En dat terwijl er zoveel honger in de wereld is.”

Deze verspilling van energie is bovendien slecht voor het milieu, aldus Alemans. “Vorige week was de dag dat we onze jaarvoorraad natuurlijke hulpbronnen al verbruikt hadden. Dat moet beter, vind ik, want we moeten onze aarde niet uitputten. Er wordt veel gepraat over het tegengaan van voedselverspilling, maar ik zie weinig écht goede initiatieven. Wij hopen anderen te inspireren om hier net als wij mee bezig te gaan.”

Wie zit erachter?

Alemans is de enige oprichter van Krusli, wat op dit moment de status van een eenmansbedrijf heeft. Ze werkt met vier stagiaires aan de groei van de onderneming. Alemans heeft een achtergrond in de voedingsindustrie. Ze werkte ruim 5 jaar bij corporate Unilever, onder meer in Londen, en deed een MBA over innovatie in de voedingsindustrie. Alemans leerde al snel dat er veel voedsel wordt weggegooid in fabrieken of op het platteland.

Afgelopen jaar dacht Alemans plots: ‘Ik moet het zélf kunnen’. Dat lukt aardig: ze startte Krusli nog hetzelfde jaar en sinds ze begin februari 2019 is begonnen met de verkoop, heeft Alemans al 40.000 kuipjes ontbijtgranen verkocht. In impact-termen: dat staat voor het redden van 2.500 kilo voedsel.

Ons doel is het redden van voedsel

En wat als haar oude werkgever Unilever straks een bod doet op Krusli? “Ons doel is voedsel te redden. Als een partij daarbij kan helpen, zou dat mooi zijn. Zo’n overname zou een optie kunnen zijn, maar dus alleen als ze ons kunnen helpen meer voedsel te redden. Anders niet.”

Wie zitten erop te wachten?

Alemans stelt zich hoofdzakelijk te richten op consumenten die “environmentally conscious” zijn en mensen die gezond willen eten. Het bedrijf claimt dat er maximaal 10 procent suiker in de ontbijtgranen zit, wat bij concurrenten al snel oploopt tot een kwart. De suiker uit Krusli is natuurlijk en komt uit appelstroop. Wel haast Alemans zich om erbij te zeggen dat haar product natuurlijk voor iedereen bedoeld is.

Bewust levende mensen met een hart voor duurzaamheid, dat zijn doorgaans niet de armsten in de samenleving. Of Alemans hierop inspeelt met hogere productprijzen? Dat is niet haar doel, stelt ze. Een kuipje zit qua prijs nu tussen de 2 en 3 euro. “We kunnen niet veel voedsel redden, terwijl we een premium product zijn.” Een stempel van goedkeuring uit de groene wereld heeft Alemans al binnen. Eind juni maakte de Postcode Loterij bekend dat Krusli één van de 25 genomineerden is voor de prestigieuze Green Challenge. Begin september zal blijken of Krusli het zal schoppen tot één van de vijf finaleplekken.

Hoe ver is Krusli?

Krusli heeft vier exotische smaken ontbijtgranen op de markt: appel en walnoot, pindakaas en banaan, gember en bietjes en zoete aardappel en kokos. Alemans onderzoekt nu de mogelijkheden om meer producten te lanceren op basis van restvoedsel, zoals cacao en restproducten uit de bierketen. Wat voor producten? “We kijken naar gerelateerde producten, zoals energierepen en pannenkoeken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

De jonge startup moet het tot op heden voornamelijk hebben van B2B-verkoop. Alemans levert aan hotels en cateraars, waardoor ze financieel gezien een “fundering” aan vaste verkoopstromen stelt op te bouwen. De B2C-verkopen laten ook een stijgende lijn zien, sinds Krusli eind juni in supermarkt Deen ligt, een keten met tachtig winkels in Nederland. Het is onderdeel van een proef van ten minste een half jaar, vertelt Alemans. Deen is onderdeel van inkoopvereniging Superunie, waar ook Plus en Spar onder vallen. Blijkt de proef in Deen succesvol en worden er dus genoeg ontbijtgranen verkocht, dan komt Krusli misschien ook in andere supermarkten van SuperUnie te liggen.

Nog geld nodig?

Alemans heeft nog geen extern kapitaal aangetrokken en is dus voor 100 procent eigenaar van de onderneming. Zelf investeerde ze zo’n 10.000 euro in de ontwikkeling van het bedrijf, naast diverse periodieke voorfinancieringen. Wel heeft de ondernemer de ambitie om op termijn de landsgrenzen over te gaan, waarvoor ze groeigeld nodig zal hebben. Er moeten dan immers mensen op de loonlijst komen, bijvoorbeeld voor het doen van de marketing. Hoeveel ze nodig verwacht te hebben? “Geen astronomische bedragen. Een paar ton, vermoed ik, maar dat bedrag kan nog veranderen (lacht).”