Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup is de Swapfiets van de kinderwagens

Wat als je het Swapfiets-model toepast op de kinderwagenbranche? Aan dat experiment werkt de Amsterdamse ondernemer Piet Huige (35) momenteel met Startup van de Week Wheely. ‘We besparen onze klanten een dure aankoop.’

Wat is Wheely?

Het Swapfiets van de kinderwagens, dat is Wheely. Piet Huige (35), vader van twee, begon zijn leaseplatform uit ergernis. Wilde hij een kinderwagen voor zijn kroost bemachtigen, dan kostte dat hem nieuw al snel 1.000 euro. Kinderwagens bevatten een wiegje, voor grofweg de eerste 6 maanden van het kind, en een zitje, voor de periode daarna. Na 6 maanden zit je hierdoor opgescheept met een nutteloos wiegje; weinig handig als je in een appartement van 80 vierkante meter woont en je ruimte dus wel kunt gebruiken.

Huige besloot daarom een service op te zetten voor het leasen van een kinderwagen. Jonge ouders geven zelf via WhatsApp aan wanneer zij het wiegje nodig hebben en wanneer ze voor het zitje willen gaan. “Wij halen het wiegje dan weer op, zodat jij niet met spullen in huis zit die je niet nodig hebt”, zegt Huige. Is je kind na zo’n 2 jaar uit de kinderwagen gegroeid, dan kun je als consument ook nog tijdelijk een buggy leasen bij Wheely. “Dat scheelt je weer een extra aankoop”, aldus Huige.

Klanten van Wheely krijgen, zoals dat gaat, onderhoud bij de service. Voor de kinderwagens werkt Huige samen met producent Greentom, die de kinderwagen modulair in 28 onderdelen oplevert. Gaat een deel kapot, dan kan Huige dit daarom eenvoudig vervangen.

Wie zit erachter?

Huige is de solo-oprichter van Wheely. De Amsterdamse ondernemer heeft jarenlange ervaring in het bouwen van online platforms, waar Wheely er in feite ook een van is. Lange tijd werkte hij voor advertentieplatform Platform161. Als medeoprichter en COO stond hij daarnaast aan het roer van Effect.AI, een cryptobedrijf dat hij met vier compagnons opzette. Eind vorig jaar stapte hij uit de prille startup. Met zijn exit-kapitaal en extra eigen vermogen begon hij in maart te werken aan Wheely.

Wie zitten erop te wachten?

Wheely richt zich, weinig verrassend, op aanstaande ouders. Binnen die consumentengroep richt Huige zich in het bijzonder op mensen die in grote steden wonen en zodoende weinig woonruimte hebben; een buggy op zolder kieperen zodra je hem niet meer nodig hebt, gaat immers vrij moeizaam als je überhaupt geen zolder hebt.

Huige richt zich op ouders die veel geven om duurzaamheid, maar er niet diep voor in de buidel willen tasten. De ondernemer voegde daarom een relatief laag geprijsde refurbished-optie aan zijn leasepakket toe. Hij noemt het door hem aangeboden product de “duurzaamste kinderwagen ter wereld”, en onderbouwt die stelling verder met het feit dat ze zijn gemaakt van gerecycled kunststof, stoffen van gerecyclede petflessen en een matrasje van Texels wol.

Hoe ver is Wheely?

Wheely is wat heet een ‘startup’: Huige werkt, zoals gezegd, sinds maart aan zijn platform en is pas sinds eind april live. Op aandringen van Sprout laat de ondernemer weten “tientallen” klanten te hebben. Hij werkt samen met vier freelancers: een developer, iemand voor de digital advertising en twee dames die de communicatie via social media stroomlijnen. Producent Greentom werkte 5 jaar aan de ontwikkeling van diens modulaire kinderwagens.

Wat is het businessmodel?

Wheely laat consumenten voor 19 euro per maand een kinderwagen leasen. Zou je dus 2 jaar een kinderwagen leasen, dan kost het je 456 euro, wat goedkoper is dan minimaal 1.000 euro voor een nieuw model van een hoogsegmentmerk – er zijn echter ook laagsegmentmerken, die hun kinderwagens voor enkele honderden euro’s vermarkten. Zou je dezelfde gekochte kinderwagen gebruiken voor meerdere kinderen, dan loont het koopmodel weer.

Gebruikers van Wheely kunnen ook voor een refurbished model kiezen, dat 10 euro per maand kost, dus 240 euro voor 2 jaar. De te leasen producten van Greentom zijn daarentegen ook bij de producent te koop voor prijzen van 279 euro tot 669 euro.

Hoe de maandtarieven van Huige precies zijn opgebouwd en welk bedrag er margetechnisch naar de kas van Wheely vloeit, wil Huige niet kwijt. Voorlopig nog níets, stelt hij, wijzend op het feit dat zijn bedrijf door verwachtte opschaling vooral investeert en dus nog geen winst zal maken de komende jaren.

Maar wat als een corporate hetzelfde leasemodel implementeert? Huige maakt zich er niet druk over. Hij wijst op een lease-experiment van Bugaboo uit 2016, waar het grote kinderwagenbedrijf al snel mee stopte. “Je moet er best wel een investering voor doen”, meent Huige. Zou een concurrent desondanks met een leaseconstructie aan de haal gaan, dan verwacht Huige op duurzaamheidsgebied nog altijd het verschil te maken.

Of hij eventueel zou overwegen om zijn bedrijf aan een geïnteresseerde corporate te verkopen, net als het eerder genoemde Swapfiets deed met mobiliteitsgigant Pon? “Ik ben bereid om over alles te praten”, zegt Huige, “maar eerder met een investeringsmaatschappij dan met een andere fabrikant”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Huige stelt “richting de 50.000 euro” in het prille bedrijf te hebben gestopt. Het kapitaal ging zitten in de ontwikkeling van de website, digitale advertenties, juridische kosten en arbeid.

Hij staat open voor een seed capital-investering van minimaal 2 ton. Met dit kapitaal zou de ondernemer kunnen opschalen in Nederland en naar andere landen in Europa en de Verenigde Staten. Hier komt weer een heel pakket aan juridische kosten bij kijken, omdat je je als nieuwe marktbetreder in een land aan de lokale wetgeving dient te houden. Ook moet de website vertaald worden.