Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jan-Peter Cruiming: ‘Het gaat niet om omzet, maar marktaandeel’

Nadat Jan-Peter Cruiming Nationale Vacaturebank verkocht lanceerde de ondernemer direct een nieuwe banensite. Met een team van 6 mensen is Jobbird inmiddels de grootste vacaturebank terwijl ook de rest van de wereld lonkt. 'Het gaat niet om de omzet, maar om marktaandeel.'

In samenwerking met 7 Ditches TV

Met behulp van een freemium-model en momenteel 60.000 vacatures is Jobbird inmiddels marktleider in Nederland, zegt Cruiming. “Wij willen dat ene platform zijn waar je je baan kunt vinden. Vergelijk het met Funda. Er zijn nog 800 sites, maar iedereen gaat naar de nummer 1.”

Want wat Cruiming betreft zit niemand te wachten op een versnipperde markt. “Als je een assistente zoekt, weet je niet waar je moet kijken, en de assistente weet niet waar zij haar baan moet vinden.”

Na de verkoop van Nationale Vacaturebank zag Cruiming met lede ogen aan hoe de site afzakte van de eerte naar de zevende plek. “Met de kennis van nu had ik Nationale Vacaturebank nooit verkocht. Dat is enorm hard achteruit gegaan, dus dat had ik liever gehouden.”

Schalen

Qua verdienmodel is Jobbird de Google van de vacaturemarkt: vacatures plaatsen en cv’s lezen zijn gratis, maar om hoog in de zoekresultaten te staan moet er betaald worden met premium advertenties. Het platform laat met een team van 6 mensen en een bescheiden omzet van 600.000 zien hoe hyperschaalbaarheid in de praktijk werkt. “Bij ons gaat het niet om de omzet”, zegt Cruiming. “Het gaat om marktaandeel.”

Hoe gevaarlijk is Jobbird voor gevestigde orde, waaronder een dienst als Monsterboard? “Mijn vader vraagt weleens of ik kogelvrij glas in mijn auto heb”, zegt Cruiming lachend. “Wij bederven hun verdienmodel.” De concurrentie heeft tientallen mensen in dienst, merkt hij op. “Die kosten heb ik niet, en daardoor kan ik het gratis aanbieden.”

Mismatch

Jobbird biedt nu ongeveer de helft van alle vacatures in Nederland aan; Cruiming wil dit jaar door de 100.000-grens. Dat er überhaupt zoveel vacatures zijn, op een werkloosheid van bijna 600.000 mensen, is volgens Cruiming het gevolg van een scheve arbeidsmarkt: IT’ers zijn niet aan te slepen, terwijl kantoorbaantjes weg worden geautomatiseerd. Die laatste groep is “kansloos”.

Een van de dingen die wat de ondernemer direct zouden moeten worden aangepakt is het ontslagrecht. Bijvoorbeeld bij de overheid: het ambtenarenbestand vergrijst, maar is “nauwelijks te ontslaan, waardoor jonge mensen geen kans krijgen om bij de overheid te werken”. 

Daardoor ontstaat – ook bij bedrijven – verborgen werkloosheid. Maar de moeite die het kost om mensen kwijt te raken zorgt volgens Cruiming ook voor “verborgen werkgelegenheid”: Ondernemers stellen het aannemen van mensen uit. 

Reserveren

De oplossing ligt wat Cruiming betreft in een combinatie tussen ‘Amerika’ en hoe het nu in Nederland geregeldis. Bijvoorbeeld door maximaal 6 maanden uit te betalen bij ontslag. “Dan is het voor iedereen duidelijk en kunnen werkgevers dat bedrag reserveren”. “Je kunt nu een ontslagvergoeding hebben van 100.000 euro, maar dat bedrag heb je nooit in je kostprijs opgenomen of gereserveerd.”

Met beter en gratis onderwijs moet Nederland hoger opgeleid worden: 52 procent van de vacatures is weggelegd voor hoger opgeleiden, terwijl maar eenderde van de Nederlanders in die categorie valt.

Wereldwijd

Na Nederland wil Cruiming ook de vraag en aanbod tussen verschillende landen aanpakken. In Spanje is er bijvoorbeeld veel werkloosheid bij hoger opgeleiden, terwijl daar hier een tekort aan is. “Het wordt steeds makkelijker om dit wereldwijd in te vullen. Vandaar dat wij wereldwijd banen gaan aanbieden.” Te beginnen in Engeland, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De miljoenen die Cruiming verdiende met de verkoop van Nationale Vacaturebank en het appartement in Manhattan dat hij daar onder meer van kocht zijn wat Cruiming betreft succesverhalen die je best mag delen, ook in ‘calvinistisch’ Nederland.

“Ik denk dat Nederland aan het veranderen is. Ondernemerschap wordt hier steeds meer gewaardeerd. Dat vind ik ook leuk aan deze digitale tijd: je ziet jongens van 20 die al een geweldig lopend bedrijf hebben. Het is weer stoer om te ondernemen.”