Winnaar Leijten had haar pitch-sporen al redelijk verdiend, met onder meer een succesvolle crowdfundingcampagne en het winnen van de pitch-award van de NextWomenTop100. Maar een NK Pitchen is toch weer een andere ervaring, “het draait hier echt om de techniek van het pitchen”, zegt zij na het winnen van de titel (inclusief 10.000 euro aan sponsor-diensten). Leijten liet mede-finalisten Alex Dings van BitSensor en Ralph de Groot van Restoranto achter zich. Ze volgt Jouri Schoemaker op, de mede-oprichter van Shake-On die de winnaar was van de vorige editie.
Leijten, die met Plugify een platform drijft voor het boeken van bands, wist de jury ervan te overtuigen dat ze het talent bezit om, ‘ongeacht het onderwerp, dit overtuigend te kunnen brengen. De pitches verrassen, de prestatievaardigheden zijn uitmuntend en de wijze waarop zij intoneert is bijzonder goed’. Tijdens de tweede pitchronde presenteerde Leijten het bedrijf van één van de sponsoren binnen de twee minuten.
Meer dan 350 mensen werden maandagavond in de Jaarbeurs in Utrecht ondergedompeld in een flitsend pitch-gala, georganiseerd door Pitch Queen. Oprichter en organisator Nathalie Mangelaars wil in 2020 het WK Pitchen organiseren, met Nederland uiteraard als beoogde winnaar. Voordat dat zover is, is het NK Pitchen een prima opmaat.
Eline Leijten tijdens het NK Pitchen
Wat pitchen zo’n topsport maakt? Mangelaars vat het bondig samen: “Je kan als ondernemer uren vertellen over je bedrijf, maar hoe doe je dat beknopt? En niet met een ingestudeerd praatje, maar als jezelf.”
Als hoofdmenu van de avond waren 6 ondernemers vooraf geselecteerd om de pitch van hun leven te geven: Michiel Kalverda (TMI.news), Eline Leijten (Plugify), Alex Dings (BitSensor), Ralph de Groot (Restoranto), Sabrina Bos (accessART) en Lucas van der Meulen (Surprise Dinner).
Na een eerste pitchronde filterde het publiek die groep naar 2 mannen en 1 vrouw:
De drie finalisten: Ralph de Groot (Restoranto), Eline Leijten (Plugify) en Alex Dings (BitSensor)
Nadat dat drietal een pitch had gehouden voor een ander bedrijf, was het de beurt aan de jury met Eddy Zoëy (presentator en ondernemer), Nathalie Mangelaars, Frank Appeldoorn, Principal Volta Ventures en Remy Ludo Gieling (hoofdredacteur Sprout) om de winnaar te selecteren.
Terugkijken – de bekendmaking van de winnaar:
Trainer/spreker Wout Plevier souffleerde de zaal ondertussen een paar pitch-tips:
1: Zorg voor verbinding met je publiek, bijvoorbeeld door een vraag te stellen.
2: Let op de structuur. Deel eerst een ‘dreun’ uit, een fragment met impact. Daarna verdiep je het verhaal uit en sluit je af met een call to action.
3: Activeer herkenning.
4: ‘Als ik ga lachen en doe dat consistent, dan krijgen mensen de neiging om dat terug te doen. Inspiratie en plezier wordt gespiegeld in de zaal.’
5: Zorg voor woorden die verleiden. Denk aan een zinnetje als: ‘als je één zin onthoudt, zorg dan dat het deze is’.
Foto’s: Michiel de fotograaf en Studio Nelson
De finalisten in vogelvlucht:
Michiel Kalverda (Utrecht) | TMI news. Innovatieve online journalistiek, voor jongeren. Verdienmodel zit in het eigentijds onderzoek met de doelgroep, die weer van waarde is voor bedrijven.
Michiel Kalverda
Eline Leijten (Amsterdam) | Plugify. Online marktplaats waar je live muziek optredens boekt. Direct een artiest online boeken, zonder tussenpersoon. Op het moment meer dan 600 artiesten. Toegankelijk en voor elke portemonnee.
Alex Dings (Eindhoven) | BitSensor. Webapplicatie level bewaking, monitoring en bescherming. Na bedrijven te hebben gehackt, hebben zij laten zien waar beveiligingslekken zitten en hoe belangrijk het is om online beter beschermt te zijn.
Alex Dings (BitSensor)
Ralph de Groot (Rotterdam) | Restoranto. Applicatie waar je de last-minute aanbiedingen van restaurants bij jou in de buurt op ontvangt. Elke maaltijd die wordt geboekt, wordt een een maaltijd gedoneerd aan iemand in hongersnood.
Sabrina Bos (Amsterdam) | accesART. ’s Wereld eerste benchmarketing platform voor individuele kunstenaars (kunst van over de hele wereld). Binnen de online shop heeft de artiest zijn eigen shop, hoe meer ze verkopen, hoe hoger de prijs. Dit om de waarde van kunst en positie van de kunstenaar transparant te maken voor (potentiële) kopers.
Sabrina Bos
Lucas van der Meulen (Groningen) | Surprise dinner. Platform waar je je kan laten verrassen op culinair gebied. Jij hoeft alleen een thema en stad uit te kiezen. Één uur voordat je uiteten gaat, krijg je te weten waar je heen gaat. Restaurants/Couverts zijn gekozen door foodcuratoren (chefkoks en foodbloggers).