Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups die zich ‘disruptief’ noemen, krijgen sneller groeigeld dan ‘bouwers’

Je zou zeggen dat iets opbouwen lucratiever is dan iets afbreken, maar niets is minder waar. Disruptieve startups krijgen meer groeikapitaal dan bouwers, blijkt uit onderzoek.

Wist je dat Sprout je van A tot Z helpt bij investeringen? Bekijk onze nieuwe Funding Toolkit.

Het lijkt wel alsof disruptief zijn een voorwaarde is voor succes in de startupwereld. Disruptieve startups werken met weinig middelen en kapitaal aan slimmere alternatieven voor de reuzen binnen hun branche. Door de sluwheid, betaalbaarheid en het gebruiksgemak van hun producten winnen zij het uiteindelijk van de corporates. Voorbeelden te over: Facebook en Google daagden de mediasector succesvol uit met hun advertentie-innovaties, Airbnb groeide uit tot grote concurrent van de hotellerie en Uber ontwrichtte de taxibranche.

Disruptor Mark Zuckerberg heeft 66 miljard dollar

En daar kun je flink rijk mee worden. Brian Chesky van Airbnb heeft een geschat vermogen van 3,8 miljard dollar, Uber-oprichter Travis Kalanick heeft 4,8 miljard dollar op zijn naam staan en Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bezit zelfs 66 miljard dollar. Investeerders hebben dit als geen ander door, helpen deze ondernemers naar de top en zijn continu op zoek naar nieuwe bedrijven om de markt op te schudden met een lucratief disruptiemodel.

‘Disruptie’ vs ‘bouwen’

Het gaat zelfs zo ver dat startups die zich richten op ‘disruptie’ sneller financiering krijgen dan startups gericht op ‘bouwen’, merkten onderzoekers Sheena S. Iyengat en Dana Kaze. In een artikel in Harvard Business Review legden zij afgelopen jaar uit hoe ze tot deze bevindingen waren gekomen. Op LinkedIn, zo vertelden ze, onderzochten ze tweeduizend ondernemers met negenhonderdvijftig willekeurig gesampelde startups, die voornamelijk in de VS gevestigd waren.

Ze keken naar hoe de ondernemers zichzelf en hun bedrijf omschreven en ontdekten dat – variaties op – de woorden ‘bouwen’ (building) en ‘ontwrichten’ (disrupt) vaak voorkwamen. Bouwers waren er het meest. Zij omschreven hun werk geregeld in termen als ‘samenwerken’ (zoals de woorden ‘vastleggen’ en ‘eens zijn’) of als continuering op al bestaande ideeën (zoals ‘aanpassen’, ‘versterken’ en ‘configureren’). Ondernemers die vaak – variaties op – het woord ‘ontwrichten’ gebruikten in hun omschrijving, maakten ook geregeld gebruik van woorden als ‘breken’, ‘durven’, ‘eerst’, ‘spelen’, ‘veranderen’ en ‘bedreigen’.

Lees ook: Investeerders stellen mannen en vrouwen verschillende vragen

1,7 meer groeikapitaal

Disruptie-ondernemers krijgen 1,7 keer sneller groeigeld dan bouwers

Vervolgens onderzochten de onderzoekers welke startups het meeste groeikapitaal hadden gekregen. Dit deden ze door naar Crunchbase-gegevens te kijken. Ook al bleek er sprake te zijn van tien keer meer ondernemingen die door een bouwer geleid waren, ondernemingen geleid door disruptieve ondernemers kregen 1,7 keer meer groeikapitaal. Investeerders – zeker Amerikaanse – gaan dus hard op marktverstoorders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hetzelfde lijkt ook op te gaan voor de Nederlandse situatie, zo blijkt als we een blik wagen op de tien grootste investeringen van Nederlandse bodem afgelopen jaar. Het gros van de bedrijven in deze top 10 betreft disruptieve bedrijven. Marktverstoorder Picnic bijvoorbeeld, dat de supermarktwereld flink opschudt met een gratis bezorgservice. Vorig jaar kreeg het bedrijf van Joris Beckers, Michiel Muller en Frederik Nieuwenhuys een astronomisch hoog bedrag van 100 miljoen euro aan groeikapitaal. Of neem Bloomon, dat bloemenzaken uitdaagt met een slimme abonnementservice voor bloemen. Het leverde het bedrijf afgelopen jaar 21,4 miljoen euro op aan investeringsgeld.

Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen.