Op zaterdag 1 juli stapte ik met mijn hele gezin in het vliegtuig naar New York. De kinderen zijn enthousiast, mijn vrouw en ik een beetje gespannen. Samen gaan we deze zomer wonen en werken in New York. Wat een avontuur, en wat hebben we er een zin in.
In the beginning
Ruim drie jaar geleden ben ik samen met mijn compagnon Joost Galama het bedrijf Instant Magazine gestart. In 2008 werkte ik als partner bij reclamebureau RAADHUIS. Hier maakte we custom online magazines voor onder andere de Rabobank. We ontwikkelden in die tijd nog in Flash en ActionScript. Schitterende magazines maar behoorlijk arbeidsintensief. Toen het gebruik van mobile explosief toe nam, wilde we deze digitale magazines voor alle devices geschikt maken. We besloten er een gebruiksvriendelijk CMS van te maken. Vanuit die gedachte is Instant Magazine geboren. In 2013 verliet ik mijn bureau om me volledig te focussen op het ontwikkelen van het platform. Na de start drie jaar geleden is het hard gegaan. Ondertussen zitten we met ruim 40 collega’s in B. Amsterdam en werken we voor meer dan 1000 klanten in 30 landen. In januari 2015 opende we een kantoor in London, eind 2016 in New York.
Instant Magazine in New York
Amerika is eigenlijk vanaf dag 1 de ambitie geweest. Waarom? Ten eerste is het een bizar grote markt en ten tweede; if you can make it in America, you can make it everywhere. Maar een bedrijf in Amerika opzetten is niet makkelijk, helemaal als je niet fulltime aanwezig bent. De afstand zorgt voor vertraging en veel processen zijn een stuk ingewikkelder. Na de start van Instant Magazine in New York eind 2016 is de zoektocht naar personeel gestart. Salespersoneel in Amerika vinden is een uitdaging, niet door schaarste maar juist door het grote aanbod. Amerikanen kunnen zichzelf als de beste verkopen! In deze zoektocht hebben we daarom een recruitmentbureau ingezet. Gelukkig vinden we vrij snel twee collega’s die begin 2017 van start gaan.
Vervolgens vliegen mijn collega Douglas en ik, om en om, een aantal keer naar New York om de collega’s in te werken, feedback te verzamelen en dat weer te vertalen naar marketing, sales en product development. Iedere keer als in in New York ben besef ik dat ik langer wil blijven. Er zijn hier nog zoveel kansen, maar om die te kunnen pakken moeten we de markt goed leren kennen. We willen weten hoe de Amerikanen ons product ervaren en hoe ze het gebruiken. We willen weten wat werkt, welke woorden ze gebruiken en of onze sales- en marketingstrategie aanslaat. Om de antwoorden op deze vragen te vinden moeten we hier fulltime zijn. Maar met een gezin en bedrijf in Nederland is deze stap niet makkelijk.
Werken en wonen in New York
Gelukkig kwam mijn coach Peter Engel met de oplossing. Hij zei:”Waarom ga je niet gewoon de zomer daar zitten met je gezin, dan kun je mooi het team begeleiden en leren hoe de Amerikanen denken.” Mijn vrouw Sabrina reageert enthousiast en gelukkig kregen we voor de kinderen extra verlof. En zo zijn we op 1 juli voor 2 maanden naar New York vertrokken. We komen die dag laat in de middag aan. Het is warm, ruim 30 graden, en wennen in de stad met drie jonge kinderen. Gelukkig biedt Central Park ons de nodige ontspanning en verkoeling. Daarnaast is er nog een groot park dichtbij. Hier eten we hotdogs en kunnen we een verfrissende duik nemen in het openbare zwembad. Onze kinderen hebben het direct naar hun zin. Tof om te zien hoe kinderen zich makkelijk aanpassen.
Nederland loslaten
De eerste weken probeer ik mijn werk in Nederland zo goed mogelijk te combineren met het werk in New York. Vroeg opstaan en van 06:00 tot 09:00 skype-sessies en gesprekken met het Nederlandse team. Daarna ontbijt en door rush hour naar kantoor. Daar aangekomen nog wat telefoontjes en mailtjes vanuit Nederland wegwerken. Het is heel lastig schakelen tussen New York en de meetings met ons kantoor in Amsterdam. Na ruim 2 weken besluit ik het anders aan te pakken. Ik neem naast de letterlijke afstand ook figuurlijk meer afstand van het werk in Nederland, veel meetings moeten ze voortaan zonder mij doen. Dit is confronterend, het dwingt me om met andere ogen naar het bedrijf en mijn eigen handelen te kijken. Ik ben heel nauw betrokken in het gehele proces, van begin tot einde. Ik realiseer me dat ik betere input aan het begin moet geven, zodat het team minder op mij hoeft te leunen. Daarnaast merk ik ook hoe zwaar het af en toe moet zijn voor het team in New York. Alles vertraagd door de afstand. Simpele vragen als waar je een bestandje kunt vinden, een goed voorbeeld van een bepaald magazine, een contactpersoon bij een klant; je hebt nooit direct antwoord.
Harde knaken en ROI
Naast eigen afspraken ga ik ook zoveel mogelijk met Christopher en Kimberly (mijn Amerikaanse collega’s) mee tijdens sales gesprekken. De taal die wordt gesproken verschilt erom met de nuchtere Nederlandse houding. Ieder sales gesprek wordt gestart met cijfers, groei, aantal klanten en dit voelt vaak als borstklopperij. In Nederland kom je hier niet mee weg, maar in Amerika is het een belangrijk onderdeel van het gesprek. De eerste weken hebben we gesprekken gevoerd met potentiële klanten zoals Festo, Publicis, Hogarth, IBM. En wat opvalt is dat alles hier sales en marketing gedreven is. De publicaties moet ze vooral helpen in hun sales proces. Van pre-pitch decks tot proposals, van sales brochures tot handleidingen voor het sales team. Alles draait hier om harde knaken. Fuck storytelling, fuck mooie verhalen, What is the Return On Investment?
Mijn verblijf in Amerika voelt nu al als heel waardevol. Ik krijg een beter beeld van de manier van denken en werken in Amerika. Daarnaast kan ik mijn collega’s hier veel beter helpen en ondersteunen. De eerste vruchten werpen zich al af, en we zijn nog niet eens op de helft.
Lees ook: Zit Amerika wel te wachten op jouw product of dienst?