Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 stereotypen die vrouwelijke ondernemers tegenwerken

De meeste ondernemers zijn anno 2018 nog steeds man. Volgens publicist Jane Wesman wordt dit deels veroorzaakt door vastgeroeste stereotypen. Ze legt uit wat je eraan kunt doen.

Wesman publiceerde in 1995 het boek Dive Right In – The Sharks Won’t Bite: The Entrepreneurial Woman’s Guide to Success, waarin ze vrouwelijke ondernemers adviseert hoe zij de top kunnen bereiken. Sinds die tijd, zo schrijft ze in een artikel voor het Amerikaanse magazine Entrepreneur, heeft ze veel vooruitgang gezien voor de vrouwen. Er kwamen meer organisaties voor vrouwelijke ondernemers en er kwamen meer kansen.

Toch staat nog maar bij 4,2 procent van alle miljoenenbedrijven in de Verenigde Staten een vrouw aan het roer. Hoe komt dit? Wesman denkt dat er een zogeheten gender bias aan ten grondslag ligt, waarbij de maatschappij van vrouwen bepaald gedrag verwacht. Haar tip: doorbreek die bias, dames! Maar om te weten hoe je deze stereotypen kunt doorbreken, moet je eerst weten wat ze zijn. Sprout vat ze voor je samen.

1. Perfectionisme

Geef jezelf niet de schuld voor kleine onvolkomenheden

Wesman schrijft dat ze in de jaren ‘90 veel vrouwen tegenkwam die met allerlei ideeën in hun hoofd zaten voor ondernemingen. Uiteindelijk leidden alle plannen tot niets. Aanvankelijk dacht Wesman dat deze vrouwen niet genoeg inzet toonden, maar inmiddels weet ze: het ligt aan hun drang tot perfectionisme.

Nog steeds ziet ze deze drang tot perfectionisme vaak bij vrouwelijke ondernemers. Ze lanceren niet voordat ze de perfecte naam voor een bedrijf hebben gevonden, kunnen maar moeilijk delegeren of zijn geobsedeerd door een minuscule klacht van één klant. “Vrouwen geven zichzelf vaak de schuld voor kleine onvolkomenheden”, concludeert Wesman. “Doe dat niet. Je moet het probleem oplossen en verdergaan.”

2. Ongemak met geld

Als vrouwen onderhandelen over geld, wordt dat volgens Wesman vaak gezien als onaantrekkelijk. Toen ze zelf jong was, kregen vrouwen geregeld te horen als het over geld ging: “Breek daar je mooie hoofdje niet over.” Zo erg is het tegenwoordig niet meer, maar het stereotype dat de vrouw niet met geld hoort om te gaan, is nog wel aanwezig in de maatschappij. Denk alleen maar aan de ouderwetse, maar helaas nog springlevende gewoonte dat de man bij een date betaalt voor een diner.

Het probleem bij een bedrijf is dat je juist wel met geld moet omgaan. Ongemak bij onderhandelingen rondom kapitaal kun je je daarom niet veroorloven. Als ondernemer moet je hard onderhandelen met investeerders om zoveel mogelijk geld op te halen voor je groei. Wesman stelt dat veel vrouwen zich ook ongemakkelijk voelen met het concept van financieel succes. Nogmaals onzin, volgens haar: zolang jij met jouw bedrijf een mooie missie voor de wereld hebt, is het nastreven van financieel succes een prima streven.

3. Geliefd willen zijn

In de businesswereld moet je niet empathie maar respect nastreven

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vrouwen is altijd verteld dat ze geliefd moeten zijn, denkt Wesman. In de businesswereld helpt dit je echter niet altijd verder, stelt ze. Je kunt veel beter gerespecteerd willen worden dan geliefd. Wesman hoort geregeld van vrouwelijke ondernemers dat ze tijdens salespresentaties van alles deden om geliefd te worden, terwijl ze de klus uiteindelijk niet kregen.

Foute zet, volgens Wesman: een salespresentatie draait er niet om dat je geliefd wordt, maar om dat je met een oplossing komt voor de klanten van een bedrijf. Laat het stereotype dus los en probeer respect af te winnen van je tegenpartij.