Gerbert Kunst vertegenwoordigt Nederland sinds 2016 in de dertien meest westelijke staten van de Verenigde Staten. Naast het bieden van hulp aan Nederlanders in dat gebied is het aanjagen van Nederlandse ondernemers misschien wel de belangrijkste uitdaging.
In dat licht passen ook de startup-programma’s die het consulaat helpt te organiseren. Zoals afgelopen september, toen de tien beste wetenschappelijke startups uit Nederland 3 weken neerstreken in Silicon Valley. Het consulaat springt ook bij wanneer vijftig Nederlandse ondernemers van zich doen spreken op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Dat soort delegaties past volgens Kunst goed bij Nederalnd, als het op een na meest innovatieve land van de wereld dat Nederlandse oplossingen ontwikkelt voor mondiale uitdagingen.
Netwerk
Om die ideeën naar de markt te brengen, moet je een concept ook goed kunnen pitchen voor grote bedrijven (potentiële launching customers) en investeerders. Nederlandse startups die in Silicon Valley willen groeien, kunnen sinds vorig jaar een beroep doen op ‘Holland in the Valley’, een netwerk van Nederlandse en Amerikaanse ondernemers (mentoren) en contacten bij universiteiten, corporates en overheden.
Het platform organiseert ook events en reikte onlangs de eerste Holland in the Valley-award uit voor opvallende Nederlandse ondernemers aan de Amerikaanse Westkust (gewonnen door Plantible). Al die ondersteuning en free publicity kan het aanboren van funding en talent versnellen. Ook kan het de tijd verkorten die nodig is om alle juridische aspecten onder de knie te krijgen.
Startup-envoy
Nieuw zijn ook de startup liaison officers, speciale afgevaardigden die Nederland in het kader van de plannen rondom TechLeap in meerdere plekken op de wereld installeert. Het Nederlandse consulaat in San Francisco kreeg vorig jaar de eerste startup liaison, Michael Dooijes. Ook steden als New York, Los Angeles, Berlijn en Parijs krijgen zo’n startup-afgevaardigde, als een soort lokale variant van startup-ambassadeur prins Constantijn.
Deze videoserie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.
Dooijes weet als investeerder en medeoprichter van de fintech-divisie van startup-accelerator Startupbootcamp “precies hoe het groeipad van een startup eruit ziet”, zegt Kunst tegen Sprout. “Je kunt je voorstellen dat een early stage-startup andere behoeften heeft dan een later stage-startup.”
Playbooks
Om startups verder te helpen, maakte het consulaat ‘playbooks’ voor Nederlandse ondernemers die de sprong naar Silicon Valley of Los Angeles overwegen. Ook voor Amerikaanse steden als New York, Seattle en Texas en de ‘Midwest’ (de staten rondom Chicago) hebben ze inmiddels zulke startup-gidsen.
Maar ook als je niet naar de VS wil, kun je in Silicon Valley waardevolle lessen leren die je mee terug kunt nemen naar Nederland, aldus Kunst. Eén daarvan is dat Amerikaanse ondernemers hun businessmodel makkelijker kantelen wanneer de markt daarom vraagt, merkt de consul. “Zeker voor een wetenschappelijke startup kan het lastig zijn om een nieuwe strategie te bepalen.”
Een laatste les, om een ware ‘Silicon Valley-professional’ te worden: “Wees precies, bereid je pitch goed voor en doe een goede followup na een ontmoeting met een investeerder of bedrijf. Stuur een e-mail en benadruk je interesse in een vervolggesprek.”