Wat: online ticketplatform
Wie: Luuc Elzinga, Maarten Raaijmakers
Vestigingen: Amsterdam, Philadelphia, Bangkok, Parijs, Londen, Barcelona, Rome en Wenen
Sinds: 2014
Groeigeld: 40 miljoen
Medewerkers: 120
Aantal verkochte tickets: 7 miljoen
Wat in 2014 begon als een digitale ticket-plugin voor reisaanbieders, ontwikkelde zich tot een volwaardig ticketplatform waar ook consumenten kaartjes kunnen bestellen voor musea en attracties. De dienst van Luuc Elzinga en Maarten Raaijmakers verkocht de afgelopen 7 miljoen verkochte tickets, waarvan 70 procent inmiddels mobiel wordt aangeschaft. De groei zit er nog altijd goed in, afgelopen augustus steeg het aantal gekochte kaartjes naar een half miljoen. Omzetcijfers deelt het bedrijf niet.
Maandag maakte de dienst bekend dat de Nederlandse investeerder HPE Growth Capital, samen met een aantal andere bestaande aandeelhouders, 20 miljoen euro steekt in het platform (120 medewerkers). We bellen met Luuc Elzinga, die net is geland in New York, waar hij deze week aangesloten venues (musea en attracties) zoals het Empire State Building bezoekt, en nieuwe kansen verkent.
Anderhalf jaar geleden kregen jullie nog 17 miljoen, was het geld alweer op?
“Er komen zoveel kansen voorbij en we groeien zo hard dat we het altijd zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Hoe lang je wacht, hoe meer je bedrijf waard wordt tenslotte. Maar het volgt op de groei die we hebben doorgemaakt. Zodat we voldoende cash hebben om door te groeien. Je ziet nu veel ‘concurrentjes’ opduiken. Die wil je nu te snel en slim af zijn.”
“Als je unit economics goed zijn, kun je maar een ding doen, en dat is heel hard het gas intrappen. Contracten tekenen met venues in Azie kost bijvoorbeeld veel geld. Maar als je ondertussen ook bestaande venues ziet groeien, dan worden investeerders enthousiast.”
Mede-oprichter Christiaan Solcer verliet Tiqets in 2016 (hij runt nu de anonieme zoekmachine Startpage.com). In hoeverre die stap een gevolg was van de snelle groei van het bedrijf? Elzinga: “Uiteindelijk wordt het zo snel groot, dat je moet kijken waar je kracht zit. Christiaan is ongekend creatief. Als je groter wordt heb je andere mensen nodig. Dat heeft hij waanzinnig aangevoeld. Dat je zegt, ‘ik maak plaats, want misschien zit ik het bedrijf wel in de weg’.”
Twintig miljoen, vind je dat veel of weinig?
“Ik vind het een hoop geld, maar in de markt waarin we opereren is het een schijntje. Je ziet bedrijven die bedragen ophalen van 75 tot 200 miljoen. Maar ik vind het genoeg om onze plannen waar te maken.”
In de markt waarin we opereren is het een schijntje
Waar zijn die plannen in het kort?
“Het is onze missie om cultuur toegankelijk te maken, om mensen vaker naar cultuur in bredere zin te brengen. Daarom moet je alle drempels weghalen en het aanbod verbreden. Met mobiele technologie, met veel talen en functies die het nog makkelijker maken om een musuem of attractie te bezoeken.”
“Dit geldt ook voor het helpen van venues, om dat zelf beter te doen. Zij hebben het online verkeer, maar hoe zorg je dat dat converteert of dat er niet alleen standaardtickets worden verkocht, maar ook een audioguide erbij? Dat lijkt simpel, maar blijkt in de praktijk lastig. We willen onze technologie op dat gebied beschikbaar stellen voor die partijen.”
“Wij werken met de beste venues van de wereld, de top 10.000. We moeten steeds hechter mee samenwerken, die zijn voor ons cruciaal. Als je in Amsterdam bijvoorbeeld geen Rijksmuesum of Van Gogh hebt, ben je nergens. We willen hun meer bereik geven, via onze 1600 partners bijvoorbeeld die onze technologie gebruiken om kaartjes te verkopen. Zo worden we veel meer een brede aanbieder van marketingtechnolgie.”
Het hoofdkantoor van Tiqets in Amsterdam
Hoeveel commissie verdient Tiqets per verkochte ticket?
Deze markt staat een beetje in de fik
“Wat onze fee is kan ik niet vertellen, maar fees zijn in de reiswereld vrij hoog. Deze markt staat een beetje in de fik. Dit is de op drie na grootste markt in de reisbranche, na hotels en vliegen. Maar het is nog zeer gefragmenteerd, met hoge marges. Er is nog geld te verdienen en er is markt omdat heel veel mensen nog offline kopen, aan de deur.”
Jullie bieden in China sinds kort ook tickets aan via WeChat. Wat valt je tot nu toe op in China, en wat verwacht je van deze markt?
“WeChat is een krankzinnig platform, met meer dan 1 miljard gebruikers. Met een heleboel functies zoals wij niet kennen van een dienst als WhatsApp. Je ziet dat de Chinese middenklasse steeds meer gaat reizen, waardoor de groei in Europese en Amerikaanse steden extreem is, dan wil je deze groep ook goed kunnen bedienen. Zij kunnen nu op een plek, of via aparte apps binnen WeChat, in alle Europese steden tickets kopen. Voor die nieuwe dienst zijn we eerst een paar keer op ons bek gegaan, maar inmiddels hebben we een paar best practices en verkopen we regelmatig een paar duizend kaartjes per venue.”