Een precies bedrag wil Verwij niet noemen, maar er is volgens hem na het – voor een onbekend, mogelijk symbolisch bedrag – inlijven van Koopjedeal een “forse investering” nodig om de webwinkel door te starten. Maar de dagstunter blijft in potentie een waardevolle prooi: Koopjedeal sleet vorig jaar voor bijna 30 miljoen euro aan afgeprijsde horloges, stofzuigers en andere spullen. Op piekmomenten vlogen er zo’n tweeduizend orders per dag de deur uit.
Vorig jaar verwoestte een brand een deel van het magazijn van Koopjedeal. Maar dat blijkt ondanks eerdere berichten niet de hoofdreden van het faillissement.
Volgens Verwij kon de site zijn eigen groei niet bijbenen. Dekbed Discounter heeft volgens de ondernemer wél de logistieke capaciteit en solide klantenservice om de site te laten floreren. “We hebben een mooi operationeel vehikel gecreëerd en zijn goed in omzet genereren in een webshopomgeving. Klantenservice, maar ook het verwerken van orders, hebben we goed onder de knie.” Dekbed Discounter was zelf vorig jaar goed voor een omzet van 40 miljoen euro.
Compensatie
Dat Dekbed Discounter met Koopjedeal aan het langste eind trok, tussen een onbekend aantal andere gegadigden, komt volgens de ondernemer door twee dingen. Enerzijds dreigden klanten die in de laatste paar dagen voor het faillissement iets hadden besteld hun spullen niet te krijgen; Dekbed Discounter wil die vierduizend gestrande bestellingen zo snel mogelijk compenseren.
Bijzonder, zegt Verwij. “Dat gebeurt bijna nooit bij een faillissement. Alle vorderingen vervallen, dus we hoeven in principe niets te doen. In 98 procent van de gevallen kan niet eens de Belastingdienst en het UWV worden betaald. Wij kunnen mensen compenseren vanuit onze eigen cashflow.”
Personeel
Ten tweede groeit Dekbed Discounter (vijftig medewerkers) met de overname ook in personeel. De 48 medewerkers van Koopjedeal krijgen van Verwij allemaal een aanbieding om bij Dekbed Discounter te komen werken (het merk Koopjedeal blijft vooralsnog wel in de lucht).
Verwij gaat er niet vanuit dat alle 48 mensen bij Dekbed Discounter zullen intrekken. “We doen iedereen een voorstel, maar er zullen ook mensen zijn die dat niet willen.”
De ondernemer is er desgevraagd heilig van overtuigd dat het model van Koopjedeal nog bestaansrecht heeft. “Mensen zijn altijd in voor een koopje. Het gaat erom dat je een goede verzendtijd en service levert. We zijn net door grens van dertigduizend beoordelingen gegaan, met een gemiddeld cijfer van 9,3.”