De Emerging Entrepreneur-award gaat naar een veelbelovende snelgroeiende en innovatieve ondernemer, met een bedrijf dat minder dan tien jaar bestaat. Naast deze ‘opkomende’ ondernemers nomineert EY dit jaar deze vier ondernemers voor de titel Entrepreneur Of The Year: Atilay Uslu (Corendon), John Celie (Groenland), Siert Wijnia (Ultimaker) en Jeroen van Glabbeek (CM.com).
De in totaal 16 genomineerde ondernemers presenteren zich op 4 september aan een onafhankelijke jury. Deze jury kiest de finalisten uit. Op 2 oktober worden de winnaars bekendgemaakt.
Dit zijn de 12 kanshebbers voor de Emerging Entrepreneur-award:
Paul Eggink | Temper
EY: “Paul Eggink is een doortastende ondernemer bij wie het ondernemerschap er al vroeg in zat. Al op zijn twaalfde runde hij een supermarktbezorgservice rondrijdend op zijn skelter. Met zijn bedrijf Temper geeft hij FreeFlexers een online platform waar zij freelance retail- en horecawerk kunnen vinden. Hij biedt mensen de vrijheid om zelf te bepalen waar, wanneer en tegen welk tarief ze willen werken. Eind 2017 kreeg Paul een hersenontsteking, waardoor hij werd gedwongen om drie maanden lang al het werk uit handen te geven. Zijn team pakte dit fantastisch op en hij realiseerde zich dat hij niet alles zelf hoeft te doen. Paul zag dat je veel harder gaat als je succes superscherp definieert en anderen laat floreren door vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Dit inzicht is bepalend voor het succes van Temper. Het bedrijf ontwikkelt zich razendsnel en zijn droom om de arbeidsmarkt wereldwijd te veranderen, wordt stap voor stap werkelijkheid.”
Lees ook: Zo breekt Temper de krappe markt voor horeca-personeel open
Guido van Staveren van Dijk | Moyee Coffee
EY: “Guido van Staveren van Dijk is een doorgewinterde ondernemer en innovator pur sang. Met Moyee Coffee produceert hij geen fair trade maar FairChain koffie in Ethiopië. Het doel: het bereiken van een 50/50-verdeling tussen koffieproducenten en koffieconsumenten zonder dat er meer voor de koffie hoeft te worden betaald. Met behulp van technologie zoals blockchain werkt hij aan een koffieketen waarin de waarde die wordt gecreëerd op radicaal transparante wijze wordt verdeeld. Een uniek concept in de koffie-industrie. In 2018 neemt Guido een radicaal besluit. Middenin een zeer risicovolle groeifase van de onderneming koopt hij een groot deel van de zittende aandeelhouders uit. Waarom? Zodat de rem eraf kan en Guido weer kan ondernemen vanuit de impactdoelstellingen waarmee hij de onderneming startte. Winstgevendheid en impact gaan hand in hand. Guido wil de koffiemarkt op zijn kop zetten. 24/7 het gas erop. Betekenisvol groeien. Hij ziet Moyee Coffee dan ook niet als een bedrijf dat koffie verkoopt, maar impact realiseert.”
Lees ook: Moyee Coffee maakt 3 miljoen omzet en gaat door met blockchain-experiment
Geert-Jan Smits | Flinders
EY: “Ondernemer Geert-Jan Smits ziet ondernemerschap als een idee omzetten in daden. Met Flinders verkoopt hij online en offline betaalbaar design voor het grotere publiek. Geert-Jan gelooft in fouten maken, als je maar ambitie toont en blijft proberen. In haar beginjaren maakte Flinders behoorlijke verliezen. Geert-Jan moest veel investeren in mensen, voorraad en technologie en dit geld hoestte hij voornamelijk zelf op, bij gebrek aan financiers middenin de crisis. Een moeilijke tijd met als dieptepunt het gedwongen verkopen van zijn huis om geld vrij te maken voor de groei van de onderneming. Maar de aanhouder wint, zo bewijst Geert-Jan. Na vier jaar begon Flinders winst te maken en werd de weg omhoog ingezet. Nu wil Geert-Jan graag zijn stempel drukken op de designindustrie met de productie en verkoop van duurzame producten. Hij wil af van meubelen die op de afvalberg terecht komen. Circulaire producten hebben de toekomst.”
Femke Furnée | FEST
EY: “Ondernemen zit Femke Furnée in het bloed. Op 15-jarige leeftijd kocht Femke al kleine producten zoals horloges in vanuit China die ze vervolgens via Marktplaats doorverkocht. FEST is ontstaan vanuit Femke’s eigen gemis naar betaalbaar design. Tijdens het inrichten van haar eerste eigen woning kon zij nergens mooie, betaalbare meubels vinden. Met FEST sprong zij in het gat tussen massale meubelgiganten en dure designmerken. Femke is er de persoon niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten wanneer iets anders loopt dan gepland. Een moeilijk moment voor Femke was toen zij in 2015 na 1,5 jaar de samenwerking met haar broer en tevens businesspartner beëindigde. Zij bleken niet complementair aan elkaar. Gelukkig staat Femke nog steeds op goede voet met haar broer, zonder hem was zij FEST nooit gestart. Door de jaren heen heeft Femke leren vertrouwen op haar intuïtie. Ze luistert naar haar gevoel waardoor zij het beste in haar ondernemerschap naar boven haalt.”
Lees ook: Hoe Femke Furnee de meubelmarkt vernieuwt met Fest Amsterdam
Lex Hoefsloot | Lightyear
EY: “Lex Hoefsloot noemt zichzelf een eigenwijze ondernemer die met Lightyear werkt aan een wereldwijde impact op de mobiliteitssector. De basis voor Lightyear werd in 2013 gelegd door Lex en vier ambitieuze medestudenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Met de elektrische Stella wonnen zij in dat jaar de World Solar Challenge in Australië. Lightyear beoogt de transitie naar duurzaam elektrisch vervoer overal op de wereld zo snel en zo soepel mogelijk te laten verlopen. Daarom werkt het Lightyear-team aan elektrische auto’s op zonne-energie die niet afhankelijk zijn van een laadinfrastructuur. Een moeilijk moment voor Lex was toen een week voor de World Solar Challenge de batterij van de Stella niet mee mocht met het vliegtuig vanwege mogelijk brandgevaar. Dat was wel even paniek, zonder batterij geen wedstrijd. Uiteindelijk bedacht zijn team een inventieve oplossing: een geleende rocket launch box van het ministerie van Defensie. Deze inventiviteit typeert Lex en zijn team: ze zijn nooit voor één gat te vangen, lukt het niet linksom, dan gaan ze gewoon rechtsom.”
Tessa Rijn | TaskHero
EY: “Energiek, gedreven en uitermate praktisch, zo omschrijft Tessa Rijn zichzelf als ondernemer. Tessa gelooft dat er voor elk probleem een oplossing is en ziet nooit ‘beren op de weg’. Haar uitzendbureau TaskHero zendt junior personeel (de ‘helden’) uit als allround flexkrachten en tijdelijk personeel voor zeer diverse tijdelijke klussen, zoals evenementen, administratie, horeca en retailprojecten. Ook heeft Taskhero een uitstroomtak voor IT-traineeships. Op deze manier helpt Tessa werknemers aan waardevolle werkervaring én laat zij tegelijkertijd klanten groeien. Een gat in de markt blijkt al snel. Inmiddels ondersteunt TaskHero meer dan 450 Nederlandse organisaties en de ambitie is groot: over 10 jaar staat TaskHero in de top 10 uitzendbureaus. Een moeilijk moment voor Tessa was toen in 2015 haar kleine maar betrokken team te kennen gaf te willen stoppen met werken. Dit raakte haar persoonlijk en was even slikken. Een nieuw team opbouwen kostte tijd, maar inmiddels staat er een solide, gedreven team waar zij trots op is. Want ‘Gaat niet, bestaat niet’, aldus Tessa.”
Teun Kraaij | BuyBay
EY: “Teun Kraaij is een oplossingsgerichte ondernemer met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Met BuyBay wil hij verspilling tegengaan door retourstromen van e-commercebedrijven effectief af te handelen. BuyBay werkt met een sterke, zelfontwikkelde IT-gedreven oplossing die op basis van algoritmes zorgt voor een soepele redistributie van retourproducten met een optimaal rendement voor partners. Een cruciaal moment voor BuyBay was toen haar grootste klant besloot om een aanbesteding uit te schrijven voor de retourstromen. Het was erop of eronder voor BuyBay. BuyBay won de aanbesteding en vond zichzelf opnieuw uit, een BuyBay 2.0, aldus Teun. Sindsdien groeit de onderneming hard en heeft een grote ambitie: dé retouroplossing worden voor Europa.”
Jeroen van Ree | Infent
EY: “Durf, vertrouwen en plezier. Deze kernwaarden definiëren Jeroen van Ree als ondernemer. Samen met compagnon (en vriend uit zijn VWO-tijd) Rob van Bemmel kwam hij op het idee van Infent. Infent ontwikkelt innovatieve IT-oplossingen voor zorgorganisaties. Rob en Jeroen vulden elkaar perfect aan: met Rob als technisch specialist en Jeroen als strateeg en commercieel geweten groeide Infent binnen 10 jaar uit tot een toonaangevende speler in de zorgmarkt.
Jeroen gelooft dat je als ondernemer 20 keer ‘je neus moet stoten’. Daar leer je het meest van. Als je altijd op safe speelt, onderscheid je jezelf niet, zeker niet in de IT-sector. Een moeilijk moment in zijn carrière was toen Rob en hij een uitmuntende medewerker (een allround IT- en functioneel specialist) wilden belonen met een aandeel in Infent. De gesprekken liepen echter anders dan verwacht. Uiteindelijk resulteerde dit zelfs in de strategische keuze om ‘de wegen te scheiden’, vanwege een verschil van mening over het primaat t.a.v. de toekomstig technisch-innovatief te voeren koers van Infent. De specialist vertrok op goede voet. Een persoonlijke teleurstelling, maar ook dit hoort bij het ondernemerschap, aldus Jeroen. Uiteindelijk moet de ‘knop weer om’ en moet je door.”
Monique Maissan | Waste2Wear
EY: “Monique Maissan is een in China gevestigde Nederlandse ondernemer met een passie voor textiel. Met haar bedrijf Waste2Wear maakt zij duurzame stoffen van gerecycled plastic. In 2008 dwong de beurscrash Monique om haar textielbedrijf opnieuw uit te vinden. Ze verloor in korte tijd drie van haar grootste klanten en ging bijna failliet. Had haar bedrijf nog wel een toekomst en hoe zag die er dan uit? Ze besloot zich volledig te richting op recyclen. Het Chinese karakter ‘wei ji’, oftewel ‘chaos & opportunity’, symboliseert deze tijd perfect voor Monique. Ondanks dat ze haar eigen salaris niet meer kon opbrengen, vond zij een manier om haar relaties met fabrikanten te betalen. Ook spreidde zij door diversificatie naar andere markten, segmenten en landen (waaronder India) beter de risico’s. Deze combinatie van actie en strategisch denken redde haar bedrijf én leerde haar dat zij het hoofd kon bieden aan elke situatie, hoe zwaar ook.”
Valentijn Rensing | Youfone
EY: “Valentijn Rensing is een gedisciplineerde en inventieve ondernemer die graag de touwtjes in handen heeft. Hij verkoos het ondernemerschap boven een studie en ging op 20-jarige leeftijd aan de slag als accountmanager in de prepaid business. Hij ziet Youfone als een challenger in de grote markt van telecombedrijven. Met Youfone wil hij een ander, eigenwijs geluid laten horen. Een beetje tegen de gevestigde orde schoppen. Uitdagend zijn, maar wel altijd met respect naar de concurrent. Een moeilijk moment voor Valentijn was toen Youfone failliet ging in 2010. Hier was hij echt even door uit het veld geslagen. Maar hij geloofde in de Youfone-formule en maakte binnen twee weken een doorstart met een investeerder. En met succes, de provider is inmiddels niet meer weg te denken uit het telecomlandschap.“
Daan van Renselaar | Stella Fietsen
EY: “Daan van Renselaar is een jonge, enthousiaste ondernemer die op 22-jarige leeftijd afreisde naar China op zoek naar goede, betaalbare e-bikes om zelf te gaan verkopen. De e-bike had toen nog een stoffig imago, maar Daan wilde dit graag veranderen. Daan begon klein vanuit de schuur van zijn ouders in Nunspeet, maar toen hier al snel 25 man aan personeel rondliep, werd het tijd voor een eigen bedrijfspand. Inmiddels is Stella, krap 10 jaar later, de Nederlandse marktleider in e-bikes en Europa lonkt. De ambitie? Over 15 jaar Europees marktleider. Daan kijkt liever vooruit, maar als hij iets anders had kunnen doen, dan was het in een vroeger stadium een zwaardere CFO naast zichzelf neerzetten. Als ‘de hele tent soepel draait’ is Daan op zijn gelukkigst. Bij Stella waait er al 8 jaar een startupwind die een goede werksfeer met zich meebrengt. En daar is hij zuinig op.”
Gerben Smit | Solarfields
EY: “Gerben Smit is een doelgerichte, gedreven ondernemer met een passie voor duurzame energie. Met Solarfields realiseert hij zonneparken in Nederland. Binnen de onderneming is Gerben de strateeg met de langetermijnvisie en de motivator. Gerben maakt graag het verschil en vindt het belangrijk om beduidend werk te doen. Hij is intrinsiek gemotiveerd om Nederland verder te verduurzamen en schone energie te produceren. Wel hoort daar ook een goed business- en groeimodel bij. Er moet immers ook geld verdiend worden. Grote tegenslagen heeft Gerben tot nu toe nog niet gekend. Hij is er sowieso niet de persoon naar om te blijven hangen. Zijn blik gaat al snel weer voorwaarts. Een kracht, maar soms ook een zwakte. Zijn focus leidt er soms wel eens toe dat hij het niet direct opmerkt als een collega aandacht nodig heeft. Zijn inlevingsvermogen zou hij daarom nog wel verder willen ontwikkelen. Betrokken, professioneel en betrouwbaar, dat is waar Solarfields (en Gerben) voor staat.”