Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Femke Furnée de meubelmarkt vernieuwt met Fest Amsterdam

De designmeubels van Fest Amsterdam zijn hard op weg om de internationale markt te veroveren. Oprichter Femke Furnee vertelt hoe zij onderneemt in een traditionele, maar zeer competitieve retailmarkt.

Femke Furnee (30) begon het uitdagen van de meubelmarkt in 2013 met een container vol banken uit China. Samen met haar broer raapte ze het benodigde geld bij elkaar, maar de kwaliteit bleek bar slecht. “Het leek wel alsof het van sinaasappelkistjes was gemaakt.” Een slecht idee dus, geeft ze terugkijkend toe.

Maar na dat fiasco gingen de zaken crescendo. De producten van Fest zijn inmiddels beschikbaar op 120 verkooppunten in vijftien landen. Fest stond afgelopen jaar in de Challenger 50.

Omnichannel

Fest duikt grofweg in het gat tussen IKEA en dure designwinkels. Het bedrijf verkoopt aan andere winkels en via een webshop direct aan de consument. Ook is er een stenen winkel in Amsterdam, die binnenkort gezelschap krijgt van een vestiging in Utrecht. Fest levert ook aan bedrijven zoals hotels en kantoren.

Furnee begon haar ondernemerscarrière met een online kunstgalerie, nadat zij bij het inrichten van haar huis merkte dat kunst niet makkelijk te vinden was. Toen zij mooie, betaalbare meubels evenmin snel kon vinden maakte zij een pivot naar die branche.

Na het Chinese avontuur, waarbij in een keer een vaste lading meubels werd besteld, besloot Furnee na reacties van klanten over te stappen op bestellingen op aanvraag. Nu komen de meeste banken en stoelen uit Polen of Nederland.

Boetiekgevoel

Winkels die zich echt richten op de klant zullen nooit verdwijnen, stelt Furnee. “Mensen willen goed advies krijgen en geïnspireerd worden. Ze willen mooie opstellingen zien waar ze zelf nog nooit over na hebben gedacht en denken ‘Ik durf toch een keer voor zo’n smaragdgroene bank te gaan. Wij willen echt een boetiekgevoel neerzetten.”

Dankzij eigen winkels te werken houdt Fest ook scherp in de gaten welke producten het meest in de smaak vallen. “Ik heb er zoveel aan om van consument in de winkel te horen waar ze behoefte aan hebben. Als ik alleen maar aan andere retailers zou verkopen, dan mis ik die informatie.” Voor winkels waarbij on- en offline elkaar versterken, met social media als ondersteuning, zal er altijd plek zijn, denkt Furnee. Winkels worden wel steeds meer ‘showrooms’, waarbij het niet uitmaakt waar je precies bestelt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Coaches

Furnee heeft twee coaches met wie ze regelmatig overlegt over het runnen van haar bedrijf: angel-investeerder Sacha Engels en Corinne Vigreux, een van de vier oprichters van TomTom. Die laatste adviseerde Furnee onder meer zo lang mogelijk in te zetten op organische groei, in plaats van het aan boord halen van externe aandeelhouders.

Qua financiering blijft Furnee voorlopig vertrouwen op banken. Maar om internationaal te kunnen blijven groeien is de kans groot dat op den duur de jacht wordt geopend op nieuwe aandeelhouders. Behalve uitbreiden naar meer landen zou Furnee met Fest op den duur “een heel huis” willen kunnen inrichten, zoals ook kledingkasten, bedden en buitenmeubilair.