Toen Weddepohl Peerby in 2012 met Eelke Boezeman oprichtte, had hij een droom: het grootste spullendeelplatform van Nederland worden. Hiervoor moest hij groter worden dan platform spullendelen.nl, waarop particulieren voorwerpen aan elkaar uit konden lenen. Peerby had een vergelijkbaar businessmodel. Een hamer nodig? Of een boormachine? Waarom zou je er eentje kopen, als je het ook van iemand uit de buurt kunt lenen, zo meenden Weddepohl en Boezeman.
Peerby
Via Peerby moesten mensen met elkaar in contact komen, om zo spullen uit te lenen. Concurrent spullendelen.nl had indertijd 6.000 leden, en Weddepohl dacht nog: als hij 100.000 aan groeigeld kon ophalen, zou het “waarzinnig” zijn. Dan konden ze misschien marktleider worden in deze nieuwe tak van de deeleconomie.
Wat wij doen, is iets van de lange adem
We spreken 2017 en spullendelen.nl bestaat niet meer. Peerby daarentegen heeft al miljoenen aan crowdfunding en investeringen opgehaald. Weddepohls platform heeft een kwart miljoen leden en zijn bedrijf opereert niet alleen meer in Nederland. Ook in België, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten kunnen ze spullen delen via Peerby.
Naast lenen, kun je tegenwoordig ook huren bij Peerby, wat het verdienmodel ten goede komt. Peerby stelt zelfs mondiaal marktleider te zijn binnen hun tak van de deeleconomie.
Missie geslaagd, zou je zeggen, maar nog niet helemaal. Peerby opereert nog steeds met een team van slechts acht man (8 fte) en is nog niet winstgevend. Ter vergelijking: deelbedrijven Airbnb en Uber hebben de wereld veroverd.
“Zij doen iets waar de wereld klaar voor is”, verklaart Weddepohl. “Wat wij doen, is iets van de lange adem. De techniek maakt het steeds makkelijker om te delen, maar de sector is zich nog ontzettend aan het ontwikkelen.”
Je kunt zelfs een discobal huren, zo laten ze bij Peerby zien.
Deeleconomie
Peerby is een beetje een futuristisch bedrijf, dat erop mikt dat we volledig toegaan naar een zogeheten deeleconomie. Weddepohl schets een toekomstscenario waarbij je als klant tegen je telefoon zegt: ik wil een hamer huren. Na een paar minuten levert een drone of autonoom voertuig deze vervolgens bij je deur af.
De hamer hoeft niet van een particulier te zijn, maar kan ook door een bedrijf worden uitgeleend. Bedrijven produceren binnen zo’n deeleconomie hoogwaardige producten, die dus niet kapot gaan na een paar keer gebruiken.
In plaats van de verkoop, moeten ondernemingen het hebben van productverhuur. Hoe sterker je een hamer maakt, hoe minder vaak je een nieuwe van de fabrieksbanden hoeft laten rollen. Door dit deelmodel hoeven bedrijven minder goederen te produceren, waardoor we minder vaak een beroep op schaarse grondstoffen hoeven te doen.
Nuttig, volgens Weddepohl, want 38 procent van de impact die particulieren op het milieu hebben, wordt veroorzaakt door onze aanschaf van spullen. Oftewel: delen als middel om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
Napster
Wij willen zowel de Napster als Spotify van het spullen delen worden
Maar goed, zo ver is het nog niet. Anno 2017 maken de Primarks van deze wereld nog miljoenenwinsten met ‘fast fashion’ en kun je een wasmachine na vijf tot tien jaar bij het oud vuil zetten. Het delen van producten is nog niet iets wat we massaal doen, getuige de toch krappe 250.000 gebruikers van Peerby.
Weddepohl vergelijkt zijn bedrijf met Napster, de onderneming die rond de eeuwwisseling het downloaden van muziek introduceerde. Inmiddels streamen we massaal onze muziek en is Spotify er met de buit vandoor gegaan. “Wij willen uiteindelijk zowel de Napster als de Spotify van het spullen delen worden.”
Hij bekent: dat is moeilijk, want de ervaring leert dat het pionierende bedrijf uiteindelijk niet degene is die er groot mee wordt – getuige het Spotify-voorbeeld. Toch kan het, volgens Weddepohl. Hij wijst op Wikipedia, dat hij een “kennisdeelplatform” noemt. “Zij zijn een van de weinigen die zowel pionier bleken als winnaar.”
We wachten nog op autonome voertuigennetwerken
Ook Netflix is zo’n voorbeeld. Zij begonnen eind jaren ’90 als dvd-verhuurbedrijf, om pas in de jaren ’10 internationaal door te breken als streamer van films en series. “Wij zijn als Netflix dat nog dvd’tjes rondstuurt”, zegt Weddepohl, waarmee hij bedoelt dat de deeleconomie net als de digitalisering indertijd nog in de kinderschoenen staat.
“We wachten nog op autonome voertuigennetwerken, maar als die er zijn, kan het snel gaan. Winkels die spullen verkopen, zal het dan net zo vergaan als videotheken.”
Daan Weddepohl merkt op dat er steeds meer investeringen komen in deelbedrijven in de mobiliteitsbranche.
Investeerders
In de tussentijd moet Peerby echter wel overleven. Dat doet Weddepohl naar eigen zeggen door te werken met “geduldige investeerders”. Hij is optimistisch. Om zich heen ziet hij dat deelbedrijven in de mobiliteitsbranche – Snappcar, Felyx – miljoeneninvesteringen krijgen.
Uber was zonder de iPhone niet ver gekomen
“Onze deelbranche loopt nog een aantal jaar achter op die van het vastgoed en de mobiliteit”, zegt Weddepohl. “We hebben nog meer technologische ontwikkelingen nodig om verder te komen. Als je nu nog een hamer bij ons zoekt, ben je ervan afhankelijk of iemand op het platform er toevallig een beschikbaar heeft. Dat moet makkelijker. De energie die je er insteekt, moet uiteindelijk in verhouding komen te staan met wat het je oplevert.”
Om dat te bereiken, komen dus weer die drones en zelfrijdende voertuigen om de hoek kijken. Moet Weddepohl – die geen omzetcijfers geeft – zijn binnenkomend kapitaal niet inzetten op de ontwikkeling van deze technieken?
“Dat is een goede vraag, waar ik nog geen pakklaar antwoord op heb”, geeft hij toe. “Ik weet het nog niet, maar het gaat denk ik ook om samenwerkingen en gebruikmaken van diensten van een ander. Uber was zonder de iPhone bijvoorbeeld ook niet heel ver gekomen.”
Daan Weddepohl vertelde eerder over zijn dromen tijdens een editie van Moonshot Stories, georganiseerd door ondernemersnetwerk Aimforthemoon en Sprout. Donderdagavond vindt een nieuwe editie van Moonshot Stories plaats met ditmaal te gast Pieter Zwart van Coolblue en Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager.