Studytube
Wat: Leerplatform
Wie: Homam Karimi (36) en Gerhard Riphagen (35)
Sinds: 2010
Omzet: Niet voor publicatie
Werknemers: 80
Daagt uit: Traditionele learning-managementsystemen
Website: studytube.nl
Studytube wil het volledige potentieel benutten van medewerkers. Met dat doel voor ogen zijn Homam Karimi en Gerhard Riphagen 9 jaar terug begonnen met het bouwen van een learning experience-platform. En met succes, want inmiddels telt Studytube meer dan tachtig medewerkers en een omzetgroei van 755 procent over de laatste 4 jaar.
Het idee van een leerplatform is ontstaan in de schoolbanken. Als student rechten zat Karimi samen met nog zo’n vierhonderd andere studenten te luisteren naar een verhaal dat voor iedereen exact hetzelfde was. Hij had al snel door dat je op die manier niet de potentie van de studenten benut. “Onderwijs zou net als Google moeten zijn: als ik iets zoek, krijg ik andere resultaten dan wanneer een ander iets zoekt”, legt Karimi uit. “Dat maakt het persoonlijk en relevant. In het onderwijs is dat gek genoeg totaal niet het geval. Onderwijs is het minst gedifferentieerde product, terwijl dit het meest gedifferentieerde product zou moeten zijn.”
Onder één dak
De gedachte die Karimi toen had, staat nog steeds overeind. Belangrijk verschil is dat Studytube zich uitsluitend focust op organisaties. Karimi: “Ons doel is om leren binnen organisaties optimaal te faciliteren en alle belemmeringen rondom groei en ontwikkeling weg te nemen om zo het volledige potentieel van de medewerker te realiseren. Hiervoor bieden we een compleet leerplatform om opleidingen te vinden, boeken, managen én volgen. Het platform is intuïtief en nodigt medewerkers uit om op ontdekking te gaan, om samen te werken en elkaar te inspireren. Kortom, alles voor de ontwikkeling onder één dak.”
Dat dit een succesformule is, blijkt wel uit de cijfers. Op dit moment maken meer dan tweehonderd organisaties gebruik van Studytube, zijn er al meer dan duizend aangesloten opleiders en groeit het bedrijf ieder jaar 100 procent in omzet. “Dit zijn cijfers om trots op te zijn”, beaamt Karimi. “Toch zijn we er nog niet niet. Onze ambitie is om uiteindelijk op internationaal niveau dé aanbieder te worden van het meest complete learning experience-platform.”
Luisteren
Het succes is mede te danken aan de werkwijze van Studytube. Karimi: “We werken markttrends-georiënteerd. Dat betekent dat we continu kijken naar de ontwikkelingen. Dat kan alleen als je goed luistert naar je klanten. Dat hebben we altijd al gedaan. Zij weten immers als geen ander welke problemen er spelen. Daarnaast leven we in een wereld die zó snel verandert. Dat vraagt om wendbare organisaties, die snel kunnen inspelen op de veranderende omstandigheden en die medewerkers aansporen zich constant te blijven ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we dit blijven doen, dat we onze ambitie meer dan waar gaan maken.”