Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Adriaan Mol (Mollie, Messagebird) beste online ondernemer

Adriaan Mol, oprichter van betaalprovider Mollie en sms-bedrijf Messagebird, is uitgeroepen tot beste online ondernemer van 2018. ‘Ik wil gewoon vette dingen bouwen.’

De LOEY’s, een initiatief van investeerders Endeit en Peak, werden woensdagavond uitgereikt tijdens het feestje waar de fine fleur van online ondernemend Nederland zich jaarlijks verzamelt. Een jury onder voorzitterschap van Coolblue-oprichter Pieter Zwart hield online ondernemers tegen het licht die zich niet alleen door hun groei en innovatieve ondernemerschap hebben onderscheiden, maar die ook als persoon een inspiratiebron en voorbeeld zijn voor de online ondernemerscommunity.

Voorbeeld

En dat is Adriaan Mol (in een grijs verleden nog 25 onder de 25-ondernemer) volgens Zwart. “Adriaan is al op zijn 18de begonnen als ondernemer en heeft onwaarschijnlijk veel bereikt. Hij weet als geen ander dat het niet draait om de knikkers, maar om de klant en het product – hoewel hij wat die knikkers betreft meermalen heeft gescoord. Hij kent zichzelf goed en kiest een rol waarin hij de meeste waarde toevoegt in zijn bedrijf. Wat ons betreft is hij een voorbeeld voor de online ondernemers in Nederland.”

Messagebird vs Mollie

Mol, die al op zijn 15de zijn eerste spelletje voor de Mac op de markt bracht, neemt de titel over van Jouk Pleiter (Backbase) en plaatst zich tussen winnaars uit het verleden als Pieter Zwart (Coolblue), Rogier Thewessen (YoungCapital) en Bas Beerens (WeTransfer).Hij startte in 2004 met Mollie, de betaalprovider die onder meer iDeal- en creditcardbetalingen voor ondernemers soepel afhandelt. Mollie handelde ook sms-verkeer af, maar die activiteit splitste hij in 2011 af onder de naam Messagebird. Onder leiding van Mols compagnon Robert Vis heeft dat Mollie qua groei en faam inmiddels overvleugeld. De sms-diensten van Messagebird worden inmiddels door de grootste internationale bedrijven ter wereld gebruikt, en Vis is met 60 miljoen dollar aan kapitaal aan het opschalen als een dolle.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen ceo

Intussen zet ook Mollie er flink de sokken erin. Op dit moment verwerkt het de betalingen van meer dan 50.000 klanten in binnen- en buitenland en heeft het 120 medewerkers. Over 2 jaar wil Mol naar 200.000 klanten doorgroeien, door zich te richten op een klantsegment onder de corporates die unicorn Adyen bedient. Hij laat ook de dagelijkse leiding van Mollie over aan een ceo. “Ik ben daar niet zo goed in. Ik vind het gewoon chill om te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. Ik ben een techneut, het liefst bezig met het product en klanten en daar kan ik waarde toevoegen. We willen gewoon vette dingen bouwen.”

Talent Award

Naast de LOEY Award werd ook een LOEY uitgedeeld aan een opkomende talent. De zaal koos woensdag voor Paul Eggink, die met Temper hard op weg is de markt voor tijdelijke horecakrachten op te schudden. Via Temper kunnen zzp’ers zonder tussenkomst van een uitzendbureau klussen oppakken bij restaurants, hotels en bars. Ruin twee jaar na de start heeft Eggink al 50.000 krachten in zijn bestand, die tot nu toe 1,5 miljoen uren hebben gedraaid. Eggink liet Thijs Bosgoed van BuyBay en Joep Gommers van Sprout challenger EclecticIQ achter zich.

Lees ook:

Waarom Adriaan Mol te veel winst maakte met Mollie

Zo behoudt Adriaan Mol met Mollie het startupgevoel