Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Adriaan Mol eigenlijk te veel winst maakte met betaaldienst Mollie

Ondernemer, investeerder en kunstenaarszoon Adriaan Mol had geen investeerders nodig voor zijn succesverhaal Mollie, een betaaldienst à la Adyen en Stripe. 'We hebben eigenlijk te veel winst gemaakt.'

In samenwerking met 7 Ditches TV.

Adriaan Mol (33) startte op zijn 19e met betaaldienst Mollie, waarmee hij een goedkoper en flexibeler product met een transparant prijsmodel lanceerde in een markt met logge, conventionele banken. Met 40.000 klanten is zijn bedrijf (100 medewerkers) inmiddels “een gedegen concurrent van Stripe”, zegt hij in gesprek met Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling. “Je moet of Adyen of Mollie kiezen, de rest vinden wij eigenlijk niet goed.”

Mollie richt zich op een andere markt, zegt Mol. “Adyen is een veel grotere organisatie die ook complexere klanten kan bedienen. Vliegmaatschappijen, E-Bay. Dat zijn klanten waar Mollie niet aan wil en kan beginnen. Maar als kleinere klant, als jij duizend of tienduizend transacties per maand verwerkt als webwinkel dan kun je eigenlijk niet echt terecht bij Adyen.”

Nieuwe generatie

Naarmate Mollie zijn diensten uitbreidde worden de klanten wel steeds groter, “ook omdat de wereld verandert”. Bij die grotere bedrijven komen meer jongere mensen aan boord die gewend zijn aan het SaaS-model (Software as a Service) waar Mollie mee werkt.

Investeerder
Mol is investeerder in een gemêleerde groep ondernemers met Bux, Homerun, modeplatform Otrium, design-tool Framer en sneakerwinkel ETQ. Of hij instapt hangt misschien nog wel meer af van ‘de vent’ dan ‘de tent’. “Ik kijk naar de jongers erachter, en of het een bepaalde emotie bij me oproept.”

Omzetcijfers geeft Mol niet, maar het 14-jaar oude bedrijf claimt nog altijd een groei van 100 procent per jaar. En dat zonder de (honderden) miljoenen groeikapitaal die bijvoorbeeld Stripe ophaalde. “Desalniettemin, als we een paar jaar geleden meer hadden geïnvesteerd, dan hadden we meer kunnen bereiken. Maar de grap is dat we die financiering ook zelf hadden kunnen financieren. Dus we hebben eigenlijk te veel winst gemaakt de afgelopen jaren.”

MessageBird

Mol is samen met Robert Vis oprichter van Mollie-afsplitsing MessageBird, een cloudplatform voor sms en voice dat vorig jaar 60 miljoen euro aan groeigeld binnensleept. Het succes van zijn beide bedrijven schrijft de ondernemer toe aan een scherpe focus op techniek. “Developers zien wij als een investering, niet als een kostenpost.”

Wij zien developers als een investering, niet als een kostenpost

Als succesvolle ondernemer, investeerder en sinds kort ook vader vraagt Adriaan Mol zich ook wel eens af hoe hij alle ballen in de lucht houdt. “Ik heb het geluk dat ik met Mollie een ontzettend goed team heb, dus operationeel hoef ik niet heel erg betrokken te zijn. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat ik beter strategische keuzes kan maken en niet te veel wordt lastiggevallen met de dagelijkse operatie.” Zijn les: zorg dat je goede mensen om je heen hebt, die ook in je avontuur geloven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Ik zei altijd: ik wil geen burn-out voor mijn dertigste. Het zit er bij mij dus wel heel hard in om dat niet te laten gebeuren. Ik geniet ook ontzettend van het leven en ik zie hard werken niet als een issue eigenlijk.”

Nieuw merk

Mol heeft altijd zelf dingen willen maken, en die honger is nog altijd niet gestild. Dit werd hem als zoon van twee kunstenaars al vroeg geleerd. Ook hielp die achtergrond bij een rebranding van Mollie. “We zijn het inmiddels wel gewend dat concurrenten dingen van ons kopiëren. Maar een ‘brand’, een merk met een bepaalde emotie is veel moeilijker om plat te kopiëren.”