Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

M versus V

Dat parttimegeneuzel, ik heb er niks mee

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nu wil dus ook FNV-hopvrouw Agnes Jongerius dat vrouwen meer uren gaan draaien. Niet omdat zedan meer kans hebben op een carrière, maar omdat ze nodig zijn om de economie draaiend te houden.
Mijn klomp breekt! En die van Jongerius’ aanhangers ook, neem ik aan – want die ken ik niet zo.
Enfin, meer uren draaien, dat klinkt natuurlijk sympathiek. Maar kom op, kan dat parttimegeneuzelniet helemaal ophouden? Tuurlijk, als je niks wilt bereiken en gewoon werkt voor wat geld, uitstekend! Maar verwacht niet dat wanneer je 24 of zelfs maar 16 van de 168 uur per week (nogexclusief vakantie, ziekte, ATV en dergelijke) werkt, je heel belangrijk bent voor je bedrijf. Je bent niet meer dan een handig productiemiddel. Handig, maar lastig inzetbaar, want die overige 144 of 152uur (mamadag!) gaan altijd voor.En voor ik nu beschuldigd word van machogedoe: papadagen vind ik ook eng.

De V in FNV staat niet voor Vrouwen

FNV-voorvrouw Agnes Jongerius wil graag dat de Nederlandse vrouwen die nu een parttime baan hebben meer uren gaan werken. Volgens haar, en ik ben het in principe met haar eens, is dit nodig,omdat wij met elkaar meer uren in de week moeten werken, om zo een tegenwicht te bieden aan de effecten van de vergrijzing.Ik zeg hier wij, maar in tegenstelling tot Agnes bedoel ik óók de mannen. Waarom? Omdat nergens ter wereld zoveel mensen een deeltijdbaan hebben als in Nederland, namelijk de helft! In de EU ligt dat gemiddelde op maar 18 procent. Geen enkel land komt bij Nederland in de buurt. In Noorwegen, hetland met het op één na hoogste aandeel deeltijdwerkers, is het minder dan 30 procent.
Logischerwijs werken veel vrouwen in deeltijd, maar verrassend is dat wij met 23 procent mannelijke deeltijdwerkers in internationaal opzicht veruit het hoogste scoren. Daar valt dus ook een wereld te winnen. Ik vind het jammer dat Agnes zich met haar uitspraken slechts tot de vrouwen richt, terwijl de V in FNV volgens mij toch niet voor Vrouwen staat.

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

In samenwerking met Unique uitzendbureau - In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders met een focus op soft skills én een balans tussen tech en touch.

unique uitzendbureau
Foto: Unique

De rol van moderne uitzendbureaus is drastisch veranderd. Waar ze vroeger vooral als tussenpersoon fungeerden, vervullen ze nu een veel strategischere rol. ‘We willen niet zomaar cv’s doorschuiven, maar echt een hr-partner zijn voor ondernemers’, vertelt Jesse van den Berg, verantwoordelijk voor sales bij Unique. ‘We kijken naar de volledige groeistrategie: waar wil de organisatie naartoe? Wat zijn hun doelstellingen? En vooral: wat is realistisch haalbaar?’

Volgens Van den Berg komen veel ondernemers op een kantelpunt als ze doorgroeien. ‘Je ziet het vooral bij bedrijven die naar zo’n twintig personeelsleden gaan. Ze komen op een punt dat er een hr-afdeling moet komen, die er meestal nog niet is. Dan kunnen wij de kritische vragen stellen: welke vraagstukken komen er op je af? Wat voor profiel heb je echt nodig? Samen zoeken we naar een middenweg die werkt én betaalbaar blijft.’

Proactief advies voorkomt kostbare misstappen

De hedendaagse arbeidsmarkt stelt ondernemers voor complexe uitdagingen die verder reiken dan alleen personeelswerving. ‘Soms komen er vraagstukken die niet gaan over vacatures vullen’, legt manager recruitment Yentl Perdaems  uit. ‘Neem het zzp-vraagstuk dat nu volop speelt. Dan zetten we experts in die kunnen adviseren over wet- en regelgeving. We proberen echt informatie over te brengen. Soms is de aanzet misschien dat een mkb’er een administratief medewerker zoekt, maar blijkt dat er eigenlijk meer behoefte is aan een flexibele schil. Dan teken je samen die plannen uit.’

Die adviserende rol vergt wel een gedegen onderbouwing. ‘De meeste ondernemers zijn koppig’, lacht Van den Berg. ‘Als we vallen, dan leren we daarvan, zeggen ze. Wij willen mensen juist behoeden voor het vallen. Maar dan moet je wel met data en marktonderzoek komen om je verhaal te onderbouwen.’

Sneller de diepte in met technologie

De branche maakt een technologische transformatie door die verder gaat dan alleen AI. ‘We hebben twee jaar geleden een bewuste keuze gemaakt om over te gaan naar het nieuwe Applicant Tracking System (ATS), gebouwd op het Salesforce-platform’, vertelt Perdaems. ‘In samenwerking met partners hebben we veel zelf gebouwd. Iedere twee tot vier weken hebben we nieuwe releases, ook op AI-niveau. Als je met rigide systemen werkt waar je weinig invloed op hebt, dan is het lastig om met de tijd mee te gaan.’

Die technologische vooruitgang uit zich op verschillende fronten. ‘Contact automation helpt om sollicitaties te verrijken met data’, legt recruiter Liselotte Duym uit. ‘Basale vragen worden vooraf gesteld, waardoor je in gesprekken sneller de diepte in kunt. Het helpt ook recruiters om sneller te voorsorteren en selecteren.’

Die menselijke touch blijft essentieel, vooral in het mkb. ‘Elke vacature bij een mkb’er is maatwerk’, zegt Duym. ‘Dat kan niet door AI alleen. Past de persoon bij de organisatie? Dat blijft mensenwerk.’

AI én A/B-tests met vacatureteksten

De technologische vooruitgang heeft geleid tot verschillende innovaties in het recruitmentproces. Ook bij het schrijven van vacatureteksten speelt AI een groeiende rol. ‘De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen’, zegt Perdaems. ‘Maar met de juiste prompts kun je gave, effectieve teksten genereren. We doen ook A/B-tests met verschillende versies om te zien waar kandidaten beter op reageren.’

Het gebruik van data gaat nog verder. Perdaems: ‘We werken met persona’s, gebaseerd op doelgroeponderzoek. De manier waarop we mensen benaderen varieert ook. De schrijfwijze is anders voor elke generatie. En iemand uit Limburg wil een andere tekst zien dan iemand in Friesland. We blijven testen en leren wat het beste werkt.’

Persoonlijkheid belangrijker dan een cv

Terwijl steeds meer organisaties worstelen met openstaande vacatures, beweegt de markt langzaam naar de uitvraag én inzet van soft skills, in plaats van traditionele wervingsmethoden als het cv en de motivatiebrief. ‘Daar is ons systeem écht op ingericht’, zegt Perdaems.

‘Hoewel we merken dat er soms weerstand is — het cv wordt nog vaak gezien als heilige graal — is het essentieel om verder te kijken. Natuurlijk zijn bepaalde vaardigheden soms noodzakelijk, maar we zien vaak dat kandidaten zichzelf uitsluiten op basis van een vacaturetekst, terwijl ze na een gesprek over de bedrijfscultuur juist heel enthousiast worden.’

‘Wat wij in de praktijk zien is dat bedrijven vacatures opstellen met bepaalde eisen, maar soms weten ze zelf niet waarom ze die eisen stellen’, voegt Van den Berg toe. ‘Door onze jarenlange ervaring weten we dat van de tien gestelde eisen er vaak drie kunnen vervallen. Het is belangrijker om concreet naar de soft skills te kijken.’

Nieuwe arbeidsmarkt, nieuwe uitdagingen

De arbeidsmarkt is fundamenteel veranderd sinds corona, merken de recruiters. ‘Werk-privébalans is belangrijker geworden, maar ook het salarisstuk’, zegt Perdaems. ‘Transparantie is het belangrijkste. Je hoeft niet de beste betaler te zijn, maar je kunt mensen naar je toe trekken door de juiste cultuur te hebben en goed voor je mensen te zorgen.’

Die spanning tussen werkgevers- en werknemerswensen zal dan ook niet ineens verdwijnen, verwacht Perdaems: ‘Als je kijkt naar de vergrijzing en veranderingen in wet- en regelgeving die er vast nog aankomen, denk ik dat dit spanningsveld vooral in de kandidatenmarkt wel blijft.’

De balans tussen tech en touch

Het werk van Unique stopt niet bij het plaatsen van een kandidaat. ‘Je kunt niet voorkomen dat mensen naar een volgende werkgever gaan’, zegt Perdaems. ‘Maar wij kijken naar doorbemiddeling. We willen mensen via onze Skills Town-opleidingen en trainingen beter op de markt zetten dan dat ze binnenkwamen. Het houdt niet op als iemand bij ons aan het werk gaat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die persoonlijke aanpak, gecombineerd met slimme technologie, vormt de toekomst van de branche. ‘We proberen het systeem zo automatisch en efficiënt mogelijk in te richten’, ziet Van den Berg. ‘Dat doen we juist om zoveel mogelijk tijd te hebben voor het menselijke stuk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Perdaems knikt instemmend. ‘Wij doen mensenwerk. Toen ik startte in werving en selectie zei men al: dat gaat nooit weg. Je hebt met mensen te maken die aan het werk willen. Werk kan bepalend zijn voor wie je bent, of wie je wordt. Dat is een van de mooiste dingen in ons vak. We kunnen ons eerste belletje nog herinneren dat je een kandidaat de baan mag aanbieden. Die adrenalinekick, dat is het mooiste dat er is. De technologie is ontzettend fijn en helpt ons enorm om efficiënter te werken, maar uiteindelijk draait alles om die menselijke connectie.’

Harold Selman (AI-expert Sopra Steria): ‘Als je niet alle partijen aan tafel krijgt, hoef je niet aan AI-implementatie te beginnen’

In samenwerking met Sopra Steria - AI belooft veel, maar om echt waarde toe te voegen in een organisatie, zijn een solide basis en een mensgerichte aanpak essentieel. Harold Selman, AI-expert bij Sopra Steria (voorheen: Ordina), helpt organisaties om AI-implementatie effectief en breed gedragen te implementeren. Leiderschap speelt daarin een niet te onderschatten rol.

Harold Selman AI-expert Sopra Steria
Harold Selman, AI-expert bij Sopra Steria, over mensgerichte AI-implementatie voor organisaties

Harold Selman, expert op het gebied van AI bij Sopra Steria Nederland, heeft een achtergrond als data scientist, maar hij heeft ook een lerarenopleiding gedaan. Hierdoor weet hij als geen ander hoe hij organisaties door de strategische AI-implementatie kan begeleiden. ‘Ik profiteer er nog elke dag van dat ik moeilijke dingen makkelijk kan uitleggen’, zegt Selman.

De juiste mensen meenemen in de AI-bedrijfsstrategie

Voor Selman begint een succesvolle AI-implementatie altijd met het betrekken van de juiste mensen. Veel bedrijven benaderen AI als een noodzakelijke stap, maar missen vaak draagvlak omdat alleen de technische kant wordt benadrukt. ‘We willen voorkomen dat een leider een roepende in de woestijn wordt’, zegt hij.

Daarom begeleidt zijn team workshops waarin medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie samenkomen om te ontdekken welke data en processen AI kan verbeteren. De diversiteit aan rollen maakt het mogelijk om een completer beeld te krijgen en blinde vlekken te ontdekken.

‘Je hebt mensen met verschillende achtergronden nodig, want pas als zij het nut zien, krijg je een verandering in beweging’, legt Selman uit. Hij benadrukt daarbij dat succesvolle AI-implementaties niet alleen afhangen van IT of data, maar juist ook van betrokkenheid vanuit de business.

‘Als je niet alle partijen aan tafel krijgt, hoef je niet aan AI-implementatie te beginnen’, zegt hij. Het betrekken van verschillende afdelingen zorgt ervoor dat de AI-oplossing breed gedragen wordt en beter aansluit op de bedrijfsdoelen.

AI als veranderboodschap: van storytelling tot zelfredzaamheid

In Selmans visie is AI niet alleen een technologie, maar een veranderproces dat om een helder verhaal vraagt. Hij ziet vaak dat leiders gaandeweg beter worden in het communiceren van deze veranderboodschap. ‘We helpen ze in de beginfase, maar uiteindelijk moeten ze het verhaal zélf kunnen dragen’, zegt hij.

Selman en zijn team presenteren regelmatig tussenresultaten en delen feedback van teams om het management te helpen een inspirerend verhaal neer te zetten. ‘Als mensen het “waarom” van AI niet begrijpen, ontstaat er weerstand. Het gaat erom dat iedereen snapt waarom we deze richting opgaan.’

Dat verhaal vertellen is essentieel, vindt hij, maar de boodschap moet ook passen bij de cultuur van de organisatie. ‘AI heeft impact op de hele organisatie, en als mensen het gevoel krijgen dat ze buitenspel staan, werkt de AI-implementatie niet.’ Selman ziet het als zijn rol om leiders te helpen dat vertrouwen op te bouwen, zodat zij hun team kunnen meenemen in de transformatie.

Een solide basis voor AI-implementatie: data én draagvlak

Een veelvoorkomende valkuil bij AI-implementaties is dat de focus te eenzijdig op data ligt, terwijl het juist om verbinden van mensen en processen moet gaan. Selman ziet dat veel bedrijven hun datamanagement niet op orde hebben, wat de effectiviteit van AI aanzienlijk belemmert. ‘Als de basis niet klopt, dan kloppen de resultaten ook niet’, stelt hij.

Hij legt uit hoe AI-initiatieven de afgelopen jaren hebben blootgelegd welke data niet goed beheerd wordt en waar het fundament in organisaties tekortschiet. Door mensen vanaf het begin in dit proces te betrekken, wordt duidelijk welke stappen essentieel zijn voor een duurzame AI-implementatie.

Navigeren door AI-ontwikkelingen met de juiste mensen aan boord

Sinds 2017 is het AI-vakgebied sterk veranderd door een doorbraak in de architectuur van AI-modellen. ‘Wat vroeger losse vakgebieden waren, zoals beeldherkenning en taalverwerking, is nu veel meer geïntegreerd’, zegt Selman.

Dankzij de vooruitgang in rekenkracht en de opkomst van generatieve AI en grote taalmodellen kunnen inzichten en modellen voor verschillende soorten data nu makkelijker gecombineerd worden. Dit maakt AI veelzijdiger en efficiënter, maar het maakt het ook moeilijk voor organisaties om bij te blijven omdat de ontwikkelingen rondom AI zo snel gaan. Zo komen er gemiddeld zeven nieuwe taalmodellen per week uit en wordt er allerlei nieuw onderzoek gepubliceerd in blogs, papers en tutorials.

Selman en zijn team werken met de 80/20-regel: 80 procent van hun tijd besteden ze aan bewezen AI-toepassingen die direct waarde toevoegen, terwijl ze 20 procent reserveren voor experimenten met nieuwe technologieën. ‘Je kunt er niet zomaar een nieuwe technologie ingooien zonder de mensen aan boord te hebben’, benadrukt Selman.

Die 20 procent gebruikt Sopra Steria om klanten te inspireren en te helpen ontdekken hoe AI écht waarde kan toevoegen. ‘We combineren nieuwe taalmodellen met zoekfunctionaliteit om bedrijven te helpen hun eigen data beter doorzoekbaar te maken. Het gebruik van AI gaat niet om een generieke oplossing; het moet passen bij de data van jouw organisatie en je specifieke gebruiksdoel.’

Zelf leren sturen met AI: de mens als sleutel voor succes

Selman en zijn team werken uiteindelijk naar een punt waarop organisaties AI zelfstandig kunnen inzetten. Dit doen ze door bedrijven op te leiden en te ondersteunen bij het opbouwen van een intern AI-team. ‘We helpen ze in de beginfase, maar het doel is altijd om zelfredzaamheid te creëren’, zegt hij.

Hij adviseert bedrijven over hoe ze de juiste profielen kunnen aannemen en trainen, en ondersteunt leiders bij het uitzetten van een strategie die ook op de lange termijn werkt.

‘Je wilt uiteindelijk niet dat wij alles doen, maar dat je ons misschien alleen nodig hebt als klankbord’, zegt Selman. Op die manier kunnen bedrijven AI zelf laten groeien en blijven innoveren zonder externe afhankelijkheid. Het hele proces – van idee tot implementatie – blijft echter afhankelijk van mensen die erin geloven en bereid zijn de verandering te dragen.

Experimenteren als kern van AI-innovatie

Selmans aanpak is gericht op het balanceren van bewezen oplossingen met ruimte voor experiment. ‘Navigeren betekent ook verdwalen’, zegt hij. ‘Je moet experimenten durven stopzetten als blijkt dat ze niet de waarde opleveren die je zoekt.’

Volgens Selman ligt de kracht van AI juist in het vermogen om te leren en bij te sturen. Het succes van deze experimenten wordt bepaald door de mensen die actief deelnemen en leren van de nieuwe technologieën. ‘De technologie is er al; het is aan de leiders om hun mensen daarin mee te nemen.’

Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.

Read more

Discover industry-specific AI strategies with CaseCompass. Tailored insights to focus your investments on high-impact, scalable use cases for success.

Read more

AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.

Watch the video

Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.

Watch the video
/