Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De verrassende kracht van simpelweg aan medewerkers vragen hoe het met ze gaat

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Met kleine acties kun je al veel bereiken. Zorg bijvoorbeeld dat je niet in gedachten verzonken over de afdeling loopt, of op je telefoon zit, maar groet anderen.

hello
Foto: Pablo Gentile via Unsplash

Mensen zijn groepsdieren. Hoe zeer we zo nu en dan ook graag alleen tijd door willen brengen, uiteindelijk zoeken we elkaar altijd weer op. We hebben die sociale contacten nodig om ons goed te voelen, zo weten sociaalpsychologen.

Ergens bij willen horen

In de befaamde piramide van Abraham Maslow staat ‘ergens bij willen horen’ zelfs direct boven de allereerste basisbehoeften zoals eten, onderdak en veiligheid. Dat betekent dat het iets is waar we als mens eerder behoefte aan hebben dan bijvoorbeeld zaken als erkenning en zelfontwikkeling, die hogerop in de piramide staan (pas als de behoeften aan de onderkant van de piramide voldaan zijn, kan je een stap ‘omhoog’).

Op de werkvloer is voor die sociale aspecten nog volop ruimte, zo bleek uit de EY Belonging Barometer uit 2019 dat gepubliceerd werd in Harvard Business Review. Meer dan 40 procent van de volwassen Amerikaanse deelnemers voelden zich fysiek en emotioneel geïsoleerd binnen hun baan. De onderzoekers benadrukken dat deze mensen deel uitmaken van een diverse groep wat betreft sekse, generatie en afkomst.

Sociale connecties

Als het gaat om het gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid, lijken we dat niet primair op het werk te vinden. Van de duizend ondervraagde Amerikanen vond 62 procent dat allereerst bij henzelf thuis. Toch waardeerde een derde, 34 procent, hun werkplek als het gaat om sociale connecties en samenzijn. Dat zou ook niet gek moeten zijn, gezien het feit dat we er met zijn allen zoveel tijd doorbrengen en dikwijls lief en leed delen – of dat nu om succesvolle of mislukte projecten gaat, of om privézaken.

Iedereen zou er beter bij varen om het gevoel van saamhorigheid op de werkvloer te vergroten, aldus de onderzoekers. Ze benadrukken dat mensen gemotiveerder zijn om hun best te doen wanneer zij zich meer betrokken voelen. In feite borduren zij voort op inzichten zoals die onder meer voortkomen uit de motivatietheorie van Maslow.

Hogere betrokkenheid

Maar hoe kun je zelf bijdragen aan een beter contact met medewerkers? Hoe kun je zorgen dat ze zich meer thuis voelen binnen het bedrijf? Heel simpel, eigenlijk. Het onderzoek wees uit dat 39 procent van de respondenten zich meer betrokken voelt als anderen alleen al gedag tegen ze zeggen.

Door werknemers te groeten zorg je dat ze zich gezien, gewaardeerd en verbonden voelen. Op die manier kun je als leidinggevende hun betrokkenheid behoorlijk vergroten, aldus het artikel in HBR.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eenvoudig doch doeltreffend

Dat iets eenvoudig is, wil nog niet zeggen dat het niet enorm effectief kan zijn. Gedragspsychologen weten al geruime tijd dat bijvoorbeeld glimlachen aanstekelijk werkt. Een leidinggevende die vrolijk het team groet in de ochtend, zal er voor zorgen dat teamleden zich ook beter gaan voelen. En van lachen weten psychologen dat het onze gemoedstoestand positief beïnvloedt. Zelfs als de lach niet oprecht is. Uit vroegere studies bleek het effect zelfs op te gaan wanneer proefpersonen een pen vasthielden in hun mond, waardoor hun mondhoeken omhoog krulden. Zelfs zij voelden zich na afloop gemiddeld beter.

Het loont dus de moeite om eens wat vaker anderen gedag te zeggen, voor hen én voor jezelf.