Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo voorkom je mogelijk die deprimerende dip na de feestdagen

Er staan gezellige dagen voor de deur en met een beetje geluk heb je ook nog eens genoeg vakantiedagen over om even goed vrij te nemen. Dan kun je meteen opladen voor de deprimerende maand die januari steevast lijkt. Als het kon sla je die zó over. Maar er gloort licht aan de horizon: wetenschappers denken nu te weten waar dat mogelijk mee te maken heeft (en daar heb je zelf invloed op).

champagne Billy Huynh via Unsplash
Je leest nu: Zo voorkom je mogelijk die deprimerende dip na de feestdagen

Het is zelfs zo erg dat maandag 20 januari 2020 is uitgeroepen tot ‘Blue Monday’ : de meest deprimerende dag van het jaar. De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht in 2005 een, naar eigen zeggen, wetenschappelijk verantwoordelijke formule waaruit bleek dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.

Mislukte voornemens en weinig zonlicht

Volgens hem heeft dit te maken met het gegeven dat goede voornemens alweer zijn mislukt, er weinig zonlicht is en de dagen nog steeds kort zijn, en vakanties veel te ver weg. Of misschien moet je nog steeds bijkomen van het intensieve samenzijn met familie en het rijden van hot naar her?

Overigens melden critici uit de academische wereld dat het niet te bewijzen is dat welke dag dan ook een universeel deprimerende dag is, maar dat januari niet een bijster interessante maand is kunnen we het waarschijnlijk over eens zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de plichtmatige nieuwjaarsborrels die je moet aflopen.

Veel te veel suikers

Twee Amerikaanse wetenschappers aan de University of Kansas denken nu echter dat onze winterdip na de feestdagen ook aan iets anders kan liggen. In het wetenschappelijk vakblad Medical Hypothesis publiceerden zij onlangs de mogelijkheid dat het te maken kan hebben met ons eetpatroon tijdens december. Om precies te zijn: tijdens de feestdagen eten we veel meer suiker dan we normaal gesproken doen.

Nu wordt overmatige inname van suiker sowieso geassocieerd met een negatieve impact op je gezondheid, maar het is mogelijk dat het ook een nadelig effect kan hebben op je mentale gezondheid, waarschuwen de onderzoekers. ‘Er is voldoende bewijs om te zeggen dat een hoge dosis suikerinname een groot aantal neurobiologische processen kan verstoren. Deze processen spelen een belangrijke rol bij het eventueel ontstaan van stemmingsstoornissen zoals somberheid en zelfs depressie.’

Ons eetpatroon versterkt stemmingsstoornissen

De onderzoekers voerden onder meer een metastudie uit waarbij ze de wetenschappelijke literatuur indoken van onder meer de epidemiologie, psychiatrie en fysiologie. Daaruit concludeerden ze dat het heel goed zo kan zijn dat de overmatige inname van alle zoetigheden ons weleens teveel kan worden. Of eigenlijk: dat de rijke suikerinname in ieder geval symptomen omtrent stemmingsstoornissen versterken. In 2017 melde het Nederlandse Diabetes Fonds al dat mensen met een hoge suikerinname grotere kans lopen op het ontwikkelen van psychische stoornissen.

Waar het exact door komt is de wetenschap nog niet precies over uit. Wat vaststaat is dat de inname van suiker leidt tot minuscule ontstekingen in ons lichaam. Te veel suiker zorgt voor een overdaad daarvan, waardoor ons systeem als het ware ‘in paniek’ raakt. Mensen zijn groepsdieren en geprogrammeerd om de rest te beschermen: als ze erg gewond of ziek waren, zouden onze verre voorouders ervoor zorgen dat ze zich distantieerden van de groep, zodat anderen geen gevaar liepen. Mogelijk is dat hoe een grote inname van suiker kan leiden tot neigingen tot depressiviteit, speculeren de onderzoekers.

Daarbij is het ook allang bekend dat te veel suikers ook voor je fysieke gestel geen pretje is. Sneller dan je denkt loop je kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, obesitas of hart- en vaatziekten. Let de komende weken dus een beetje extra op wat je eet, aldus de onderzoekers. Niets is namelijk zo lekker als gezond zijn.