Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vier stoorzenders die je focus verpesten (en wat je ertegen kunt doen)

Als je je beter wil leren concentreren, dan moet je wel eerst weten waardoor je wordt afgeleid. Met deze vier stoorzenders verpest je gegarandeerd je focus. Met deze tips niet.

stoorzenders-focus
Getty Images
Je leest nu: Vier stoorzenders die je focus verpesten (en wat je ertegen kunt doen)

Stoorzender 1: Zet een kletsende radiozender op

Zet een radiozender op waar veel gekletst wordt. Luister op Spotify naar het nieuwe album dat je favoriete artiest net heeft uitgebracht. Als het er een is met diepe teksten, en je luistert daar ook graag naar, dan heb je dubbel prijs. Afdwalen gegarandeerd.

Hoe zit dat? Uitleg in het nieuwe boek ‘Focus Bites‘ van Mark Tigchelaar en Oscar de Bos. Onze hersenen hebben meer capaciteit dan we gebruiken, schrijven ze. Veel van de taken die we doen, vragen maar zo’n 20 procent van onze hersencapaciteit.

Je brein is gebouwd voor 100 procent, en dus zoekt het naar manieren om die ondercapaciteit op te vullen. Muziek die nieuw voor je is, of radioshows waarin veel wordt gebabbeld, zijn prima prikkels om afgeleid te worden.

Tip voor meer focus: zet juist muziek op die je al veel vaker hebt gehoord. Dat kan voor de een heavy metal zijn, voor de ander klassieke zware kost. Aan bekende muziek besteden je hersenen niet zoveel aandacht. De leegte is ondertussen opgevuld, waardoor je je volledig kan focussen op je werk.

Stoorzender 2: Hou je smartphone in de buurt

Leg je smartphone in het zicht op je bureau, laat alle geluiden aanstaan, inclusief de trilfunctie. Je wordt bij elk appje en bij elke notificatie volledig uit je concentratie gehaald. Zo’n onderbreking kost je brein 64 seconden.

Hoe zit dat? Die constante geluidjes triggeren een gedeelte van je hersenen achteraan je hoofd. Dat is de pariëtale kwab die constant de omgeving scant. Maar om te focussen heb je een ander gedeelte nodig van je brein, de prefrontale cortex. En nu komt het: je kan ze niet allebei tegelijk gebruiken.

Lees ook: Zo temper je je smartphoneverslaving 

Tip voor meer focus: zet het geluid af, de trilfunctie uit, én leg je smartphone ook volledig uit zicht. Anders blijven je hersenen alert op dat ding. Laat ook anderen weten dat je focustijd nodig hebt. Blokkeer zichtbaar een uur of meerdere uren in je agenda voor gefocust werken. Draag je een smartwatch? Zelfde principe: zorg dat je ‘m niet hoort of ziet.

Stoorzender 3: Blijf je to-do-lijst vooral zelf onthouden

Je hebt een hele lange lijst met taken en andere to-do’s. Je slaat ze allemaal op in je hoofd. Dat maakt dat je tijdens de werkdag aan je bureau plots opschrikt van de vraag of je het licht wel hebt uitgedaan in de badkamer? Of je doorzoekt je tas om zeker te zijn dat je je huissleutels erin hebt gegooid. En hoppa, focus om zeep.

Hoe zit dat? Taken die je niet hebt afgerond, herinner je je maar liefst 90 procent beter dan taken die je wel hebt afgewerkt. Dat wordt het Zeigarnik-effect genoemd. Je brein is niet gemaakt om te dienen als opslagplaats voor onafgewerkte taken. Als je daar niets mee doet, dan komt die hele stroom to-do’s als een boemerang weer terug. Opnieuw, en opnieuw.

Tip voor meer focus: Tigchelaar en De Bos stellen een gedachtebezem voor, een methode om die bovenkamer van je regelmatig leeg te maken. Je pakt een pen en papier (of een digitale versie) en je schrijft alles op wat je te binnen schiet.

Een belangrijke regel: denk niet na of je iets wel of niet opschrijft, je noteert gewoon alles. Net zo lang totdat je relaxed en leeg voelt en om je heen begint te kijken. Trek er de eerste keer gerust een half uur voor uit. Dat kost even tijd, maar daarna kan je je weer echt focussen op andere zaken.

Stoorzender 4: Check elke nieuwe mail die binnenkomt

Krijg je een nieuwe e-mail binnen? Open die, reageer, kortom doe er iets meteen mee. Zo sluit je je aan bij de 70 procent die binnen 6 seconden een nieuwe mail opent. Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 74 keer per dag onze e-mail checken, met uitschieters tot 400 keer.

En ja, dan kost het je brein telkens 64 seconden om bij te komen van die onderbreking, net zoals bij elke verstoring door je smartphone. Mail is dus een geweldig middel om je af te leiden van je eigenlijke taken. Als je hieraan nog communicatiekanalen zoals Slack en Teams toevoegt, dan werk je gewoon helemaal niets meer af.

Tip voor meer focus: zet je mailbox, Slack en/of Teams niet open. Wees hier ook duidelijk over naar je omgeving. Laat weten dat je e-mails en andere berichten op vaste tijden zal behandelen. Zet die tijden desnoods in je handtekening onderaan je mail. Grote kans dat er veel minder binnen zullen komen op al die andere uren.

Vertrouw je jezelf niet helemaal? Laat je mail bewaken door een virtuele postbode, bijvoorbeeld Adios ai. Dan krijg je drie keer per dag je mail doorgestuurd. Is zelfs dat onmogelijk? Werk dan gefocust in tijdsblokken van telkens 50 minuten en check daarna pas je mail.

Lees ook: Nog meer focustips