Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mediatraining

Omgaan met de media: niet elke manager zal er dagelijks mee te maken krijgen, maar als het je gebeurt, kun je maar beter goed voorbereid zijn en niet bang zijn voor de microfoons.

 

Met een heldere ­boodschap en een zowel verbaal als non-­verbaal sterk optreden valt er een wereld te winnnen. "De meeste ­Nederlanders vinden dat lastig", aldus Max Kerremans, ­algemeen directeur van Brain Box. "Maar als manager is ­presentatievaardigheid verplichte bagage."

Bagage die ik (nog) niet heb. "Dat is niet per se nadelig. We kunnen je een hoop leren." En word ik dan zo'n robot die op elke vraag ‘Geen commentaar!' antwoordt? Kerremans lacht. "Ons vak is niet bedoeld om poppetjes te creëren. Wel maken we mensen bewust van hun plus- en minpunten zodat ze die goed kunnen inzetten." Zodra ik voor de camera zit, zie ik meteen een minpunt: mijn casual trui straalt weinig autoriteit uit. De zwarte broek maakt me veel zakelijker. Trainer Johan Sponselee: "In deze ­omgeving kunnen we vrijwel alles oefenen. Een journaalinterview, persconferentie of die enge roze microfoon van GeenStijl. Dit is een veilige omgeving om dingen uit te proberen."

Ik vertel in een van de studio's van Brain Box over mijn werk. Samen met Sponselee bekijk ik de ­opname. Ik zit mooi rechtop; niet slonzig en niet arrogant. Mijn open uitstraling en symmetrische gezicht boeien al voor ik iets zeg, en ook het praten gaat redelijk, zegt hij. "Je intoneert goed en beweegt je mond genoeg, maar je zit boven je natuurlijke timbre. Iets lager ­praten zou geloofwaardiger zijn. Verder ben je echt een open boek, met heel veel mimiek." Het inzicht geeft me een zelfverzekerd gevoel. Een beetje ­teleurgesteld ben ik wel als er buiten niet meteen een cameraploeg op me duikt. Want, hoewel ik nog lang niet alles geleerd heb dat er te leren valt: ik voel me er klaar voor.

Mediatraining

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

organisatie brainbox.nl
waar
Hilversum
duur 1 dag (plus voorbereiding)
kosten op maat

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Het ‘dit doe ik nog wel effe zelf’-syndroom, heb jij het ook?

‘Dat doe ik nog wel effe zelf’ of ‘Als ik het nu gewoon even doe, dan is het sneller klaar’. Herkenbare gedachten? Organisatiepsycholoog Mariska Wijbenga vertelt waarom je dit beter niet kunt doen en hoe je ervan af komt.

ondernemen taken delegeren
Foto: Getty Images

Ook al heb je inmiddels al een tijd een team waar je mee samenwerkt, toch doe je vaak nog even dingen zelf. Je denkt: voor ik het heb uitgelegd, heb ik het zelf al gedaan. Ook herkenbaar voor jou? Toch kun je dit beter niet doen.

Waarom liever niet?

Waarschijnlijk merk je dat je elke dag best wat op je bordje hebt. Je to-do-lijst is rijkelijk gevuld en je bent vaak ’s avonds nog aan het werk. Al die ogenschijnlijk kleine ‘dat doe ik wel even zelf’-acties zorgen uiteindelijk toch voor een hele pens werk. Werk dat anderen toch echt net zo snel (of zelfs sneller) kunnen doen.

En als het goed is, heb je allemaal capabele mensen zitten. Want je hebt ze zelf aangenomen om je juist werk uit handen te nemen. Doe je een deel van dat werk toch ‘nog even zelf’, dan heeft dit het neveneffect dat het op de ander overkomt als ‘oh, vertrouw je me niet helemaal?’ en zal diegene ook minder de neiging hebben verantwoordelijkheid te nemen.

Dat je het doet is niet zo gek

Je bent niet de enige. Ik hoor het terug bij veel ondernemers met personeel. Het zit vaak in niet durven loslaten en belemmerende overtuigingen. Want je bedrijf is nou eenmaal je kindje. Je hebt het met bloed, zweet en tranen opgebouwd en je lat ligt hoog. Dus wil je controle houden en zorgen dat er altijd volgens jouw standaarden geleverd wordt. Als je het zelf doet, weet je dat dit goed zit.

Daarnaast merk ik dat er vaak nog veel belemmerende overtuigingen in de weg zitten. Overtuigingen als dat je het zelf sneller kan, dat iemand anders het vast niet even goed kan als jij, dat het lang duurt om het uit te leggen en je het dan al zelf gedaan hebt.

Begrijpelijk en logisch, maar kloppen deze gedachten wel? Vaak zijn ze niet waar, zeker niet als je naar de lange termijn kijkt. En ze zorgen dat hierdoor altijd alle energie vanuit jou moet blijven komen om de zaak gaande te houden. Dit belemmert groei. En je bent zelf dus nog steeds, ondanks je team, het drukst van iedereen.

Hoe je dit kunt veranderen

Ook al lijkt het lastig, om jezelf de ruimte te kunnen geven om te doen wat jij moet doen in je rol en om je team door te laten groeien, zal je toch echt af moeten van het ‘ik doe het nog wel even zelf’-syndroom. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Hierbij drie tips.

#1 Neem alleen de beste mensen aan

Investeer aan de voorkant. Dat betekent dat je altijd werkt met je beste team. En daarvoor heb je ook de beste mensen nodig. Zorg dat je de beste mensen die passen bij jou en jouw bedrijf aantrekt in je team.

Ga dus niet voor handjes en paniekvoetbal ‘omdat het zo druk is’. Zorg dat je mensen hebt die beter zijn, sneller zijn, passie hebben en die je kunt vertrouwen. Dat maakt loslaten al een stuk makkelijker.

#2 Durf het te doen

Nu je je er bewust van bent dat je vaak nog iets zelf doet, kies er bewust voor om taken en opdrachten juist bij je team te beleggen. Het is een kwestie van doen. Ook al voelt het out of control, probeer het gewoon. Zijn je teamleden het nu niet gewend? Help ze dan om de taken uit te voeren op het niveau dat jij graag ziet. Het is voor hen een leerproces. Daarna kunnen ze het zelf of zelfs beter, en daar hebben jij en je bedrijf op de lange termijn profijt van.

Je zult er versteld van staan, zeker als je de juiste mensen hebt zitten, wat ze in hun mars hebben en laten zien als je ze de ruimte geeft om het te doen. Dus laat los, geef het werk aan de ander. En hou vanuit interesse (niet bemoeizucht) een vinger aan de pols.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Vraag jezelf niet hoe, maar wie

En een foefje wat je kan helpen om het ook daadwerkelijk uit handen te geven, is jezelf een andere vraag stellen dan je tot nu toe waarschijnlijk deed. Nu heb je waarschijnlijk vaak dat je denkt als er nieuwe dingen, acties of taken opkomen: HOE ga ik dit ook nog doen? Ga maar eens na. Die vraag zit er vaak onder.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar als je die vraag nou eens vervangt bij alles wat er opkomt door: WIE gaat dit doen? Dan gaat het er ineens anders uitzien. Het antwoord is altijd iemand uit je team, of als je het nog even niet weet ‘niet ik’. Het helpt je om opdrachten, taken enzovoorts ook echt te beleggen in je team. Zodat jij je kan focussen op strategie, richting geven en je team beter laten presteren.

Lees meer over werk & leven: