Omgaan met de media: niet elke manager zal er dagelijks mee te maken krijgen, maar als het je gebeurt, kun je maar beter goed voorbereid zijn en niet bang zijn voor de microfoons.
Met een heldere boodschap en een zowel verbaal als non-verbaal sterk optreden valt er een wereld te winnnen. "De meeste Nederlanders vinden dat lastig", aldus Max Kerremans, algemeen directeur van Brain Box. "Maar als manager is presentatievaardigheid verplichte bagage."
Bagage die ik (nog) niet heb. "Dat is niet per se nadelig. We kunnen je een hoop leren." En word ik dan zo'n robot die op elke vraag ‘Geen commentaar!' antwoordt? Kerremans lacht. "Ons vak is niet bedoeld om poppetjes te creëren. Wel maken we mensen bewust van hun plus- en minpunten zodat ze die goed kunnen inzetten." Zodra ik voor de camera zit, zie ik meteen een minpunt: mijn casual trui straalt weinig autoriteit uit. De zwarte broek maakt me veel zakelijker. Trainer Johan Sponselee: "In deze omgeving kunnen we vrijwel alles oefenen. Een journaalinterview, persconferentie of die enge roze microfoon van GeenStijl. Dit is een veilige omgeving om dingen uit te proberen."
Ik vertel in een van de studio's van Brain Box over mijn werk. Samen met Sponselee bekijk ik de opname. Ik zit mooi rechtop; niet slonzig en niet arrogant. Mijn open uitstraling en symmetrische gezicht boeien al voor ik iets zeg, en ook het praten gaat redelijk, zegt hij. "Je intoneert goed en beweegt je mond genoeg, maar je zit boven je natuurlijke timbre. Iets lager praten zou geloofwaardiger zijn. Verder ben je echt een open boek, met heel veel mimiek." Het inzicht geeft me een zelfverzekerd gevoel. Een beetje teleurgesteld ben ik wel als er buiten niet meteen een cameraploeg op me duikt. Want, hoewel ik nog lang niet alles geleerd heb dat er te leren valt: ik voel me er klaar voor.
Mediatraining
organisatie brainbox.nl
waar Hilversum duur 1 dag (plus voorbereiding) kosten op maat
Onbeperkt vakantiedagen klinkt mooi, maar werkt het ook? ‘Met monitoring en goede kaders: ja’
Medewerkers van KPN kunnen voortaan zelf kiezen hoeveel vrije dagen ze opnemen. Werkt dat? Vakbond FNV is cynisch over het nieuwe vakantiebeleid van de telecomreus, deskundigen zien vooral pluspunten. Zoals een lager ziekteverzuim. 'Het gaat om het gevoel van vrijheid, het idee dat er meer mag en kan.'
KPN heeft het maximumaantal vakantiedagen voor de bijna tienduizend medewerkers per januari 2025 geschrapt. Foto: Getty Images
‘KPN laat werknemers zelf kiezen hoeveel vakantie ze opnemen’ kopte het FD afgelopen dinsdag. Het nieuws haalde zelfs de voorpagina. Daar zal de hr-afdeling blij mee zijn geweest, lacht organisatiepsycholoog Lennard Toma: betere reclame had het telecombedrijf zich niet kunnen wensen. ‘Dit is slimme werkgeversmarketing.’
KPN heeft het maximumaantal vakantiedagen voor de bijna tienduizend medewerkers per januari 2025 geschrapt. In de nieuwe cao is opgenomen dat het aantal vrijgenomen dagen niet meer wordt geregistreerd, al zijn daar wel regels aan verbonden. Het telecombedrijf hanteert een ondergrens van 20 vrije dagen per jaar, op basis van een fulltime werkweek, in lijn met het wettelijke minimum. Verder geldt er een richtlijn van 27 dagen.
Gevoel van vrijheid
Het bedrijf wil minder regels en meer autonomie voor de medewerkers, zegt Bart Webers tegen de zakenkrant, als directeur rewards verantwoordelijk voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is slim, zegt organisatiepsycholoog Lennard Toma.
Hygiëne versus motivatie
Er is een verschil tussen wat medewerkers tevreden en ontevreden maakt, de zogenaamde hygiëne- en motiverende factoren. Hygiënefactoren hebben betrekking op het creëren van de juiste randvoorwaarden voor medewerkers, zoals een salaris dat in verhouding staat tot de functie of werkzekerheid.
Zaken die een organisatie gewoon op orde moet hebben. ‘Dat zijn de basisvoorwaarden’, zegt organisatiepsycholoog Lennard Toma. ‘Motiverende factoren gaan een stap verder, die omvatten wat mensen in hun werk drijft. En autonomie is, samen met betrokkenheid en competentie, een van de belangrijkste motivatoren.’
Volgens hem is autonomie een van de belangrijkste knoppen waar werkgevers aan kunnen draaien om de motivatie en het werkplezier te vergroten (zie kader). Bovendien vergroot het de betrokkenheid. ‘Als mensen meer vrijheid krijgen om zaken naar eigen inzicht in te vullen, bijvoorbeeld hoeveel vakantie ze nemen, willen ze dat vertrouwen ook teruggeven.’
Zelf is Toma niet anders gewend. ‘Ik heb mijn hele carrière bij bedrijven gewerkt die onbeperkte vakantiedagen aanboden en mijn ervaring is dat daar goed mee wordt omgegaan. Er werd niet exorbitant veel gebruik van gemaakt, gemiddeld namen mensen tussen de 20 en 30 dagen vrij. Dat is een normale range.’
Want onbeperkt vakantie klinkt op papier mooi, zegt hij, maar het is natuurlijk niet de bedoeling van KPN dat medewerkers straks drie maanden per jaar op kosten van de zaak aan het strand liggen. ‘Het gaat om het gevoel van vrijheid, het idee dat er meer mag en kan. Zoals spontaan een weekend weg of een feestje bijwonen, wat anders misschien niet had gekund omdat je al door je vakantiedagen heen bent.’
Om het initiatief te laten slagen, stelt hr-strateeg en MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo, zijn twee zaken essentieel: duidelijke afspraken over wat er qua productiviteit van medewerkers wordt verwacht en goede onderlinge afstemming binnen teams.
‘En iedereen moet in gelijke mate profiteren’, zegt ze. ‘Bij de politie of in de zorg zou deze maatregel bijvoorbeeld minder goed werken. Daar draait het niet zozeer om targets, maar om roosters die moeten worden ingevuld. KPN moet goed kijken hoe hier op afdelingen als de klantenservice of installatie invulling aan wordt gegeven.’
Door medewerkers meer regie te geven over de werk-privébalans, hoopt KPN ook het welzijn te verbeteren. ‘Deze maatregel kan ervoor zorgen dat het ziekteverzuim daalt’, beaamt De Roo. ‘Als werknemers zich een keer niet goed voelen, om wat voor reden dan ook, kunnen ze een dag vrij nemen in plaats van zich ziek melden. Iedereen heeft weleens behoefte aan rust.’
De nieuwe cao van KPN geldt tot eind 2025. De rol van leidinggevenden is volgens De Roo cruciaal voor het wel of niet slagen van het ‘experiment’. ‘Het kan veel losmaken in de onderliggende teamdynamiek’, zegt ze. ‘Sommige medewerkers zullen meer dagen opnemen dan andere. Dat kan, als de werklast eerlijk verdeeld blijft en de rest van het team niet de gaten van de vakantiegangers moet dichtlopen. Leidinggevenden moeten dat goed monitoren.’
‘Verzindert’
Anderen moeten juist tegen zichzelf in bescherming worden genomen, zien de deskundigen. Zeker in bedrijfsculturen waar hard werken de norm is. FNV wilde om die reden niet meewerken aan de cao, die werd met vakbonden CNV en De Unie afgesloten.
Volgens bestuurder Soraia Faez schuift het telecombedrijf het risico volledig naar de werknemer. Tegen het AD zegt ze: ‘KPN noemt het volwassen arbeidsverhoudingen, maar in de praktijk is straks onduidelijk wat je als medewerker nog aan dagen tegoed hebt.’
Organisatiepsycholoog Toma onderschrijft het gevaar. Om het initiatief te laten slagen, moeten werkgevers controlemechanismen inbouwen, stelt hij. ‘Mijn werkgever, het Rotterdamse organisatieadviesbureau Peoples, heeft om die reden een zogenoemde ‘verzindert’ in dienst. Een samentrekking van verbinder en verzorger, op z’n Rotterdams, die verantwoordelijk is voor het welzijn van het team. Dat betekent ook dat hij mensen op vakantie stuurt als ze dat zelf niet of te weinig doen.’
Volgens FNV is de regeling vooral voor KPN voordelig. Vrije dagen van medewerkers die te weinig vakantie opnemen, hoeven immers niet meer op de balans te worden gezet. Medewerkers die op 1 januari nog vrije dagen tegoed hadden, hebben die volgens het FD uitbetaald gekregen.
Dat is volgens De Roo een wat cynische voorstelling van zaken. ‘Natuurlijk is het voor KPN handig. Het scheelt een hoop administratie en mogelijk ook kosten. Maar ik neem aan dat dit meer is dan alleen een boekhoudkundige maatregel en dat KPN deze stap zet vanuit goed werkgeverschap. Anders zou ik ze aanraden om terug naar de tekentafel te gaan.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.