Gereden: Range Rover 3.0 TDV6 HSE, vanaf € 114.400
Bling Buffel
Behalve de Porsche 911 kunnen we geen auto-ontwerp bedenken dat in essentie al zó lang hetzelfde is gebleven. De Range Rover is een icoon. Al meer dan veertig jaar, maar de tijden zijn intussen wel veranderd. De modderworstelaar in uitgaanskostuum is niet langer voorbehouden aan Britse grootgrondbezitters, hij wordt gemaakt namens het Indiase Tata en technisch is de Range stukken verfijnder geworden.
Verwennerij
Luchtvering, een erg goede achttraps automaat en een fenomenale geluidsinstallatie verwennen de bestuurder. De passagiers boffen helemaal: wát een riant uitzicht en een oceaan aan beenruimte biedt de stamvader aller suv’s. De hagelnieuwe editie is bovendien lichter gebouwd en als TDV6 heeft hij een fijne V6 diesel die hem niet alleen snel voortsleurt, maar ook relatief zuinig, met een echt verbruik van 1 op 11.
TDV6 of TDV8?
Die V6 kozen we in een vlaag van soberheid, waar we natuurlijk gewoon de V8 hadden moeten bestellen voor ons landelijke uitstapje. Want soberheid of bescheidenheid hebben niets te maken met de Range Rover. Hoe heerlijk comfortabel en gewillig in de omgang hij ook is, het blijft een enorme klont van een wagen die een bepaalde indruk maakt. Sommige medeweggebruikers gaan eerbiedig aan de kant zodra deze buffel komt aandenderen. Anderen snijden er lustig op los: grote auto, mag niet!
Uitstraling
We bekennen: met een soevereine glimlach lieten we het ons welgevallen, in de zacht deinende herensalon, te midden van leer, hout en high-tech gadgets. Van buiten heeft bling de ooit zo decente uitstraling van de Range Rover toch echt aangetast, maar binnenin is het een deftige bedoening. Op het tuttige af: die gaten in de bodem, waar vroeger het water door wegliep als de tuinslang erop ging om modder en hazenbloed weg te spoelen, zijn er niet meer.
Goedkoper
De Range Rover heeft zijn rurale karakter grotendeels afgelegd, maar rijdt gelukkig ook niet meer als een boerenmestkar. En al zal niemand de dikzak aanschaffen uit praktisch oogpunt, met het verbruik slonk ook de CO2-boete. Dat maakt de instap-Range zo maar twintig mille goedkoper. Tally-ho!
Lees ook: Mazda6 SportBreak: Banzai Break