Drie op de vier werknemers hoopt dan ook op een baan zonder veranderingen. Dit blijkt uit onderzoek van FYNCH, een bureau dat professionals helpt bij hun ontwikkeling om bedrijven succesvoller te maken. Volgens oprichter Edwin Hansma, een specialist in gedragsverandering binnen organisaties, is verandering in dit tijdperk juist de enige constante.
‘De komende tijd zullen banen en organisaties blijven veranderen. Als een industrie niet ontwricht wordt door nieuwe technologie, dan stippelt een nieuwe manager wel een nieuwe koers uit. Dat zoveel werknemers niet uitkijken naar verandering, is dus een goede voorspeller van de hoeveelheid werkstress in Nederland.’
Controleverlies
Waarom kunnen we niet goed tegen verandering? Een verandering kan aanvoelen als een gebeurtenis die zich voltrekt zonder dat je daar controle over hebt. Ook brengt verandering onzekerheid met zich mee. Hoe ziet het einde van een film eruit als alle personages en de omgeving ineens anders zijn? Dat is bijna onmogelijk te voorspellen. ‘Mensen zijn gewoontedieren. Ons brein houdt van de automatische piloot, want iedere verandering kost energie’ zegt Hansma.
Uit het onderzoek wordt ook duidelijk dat vier op de tien werknemers zelfs onverschillig wordt als er voortdurend veranderingen plaatsvinden. Dit vindt Hansma nog zorgwekkender dan de werkstress op zich. ‘Wie onverschillig wordt, verliest elk perspectief en is bijna niet meer aan boord te krijgen.’
Ga in gesprek en leer
Hansma raadt aan ‘veranderingen samen met werknemers te ontwikkelen, in plaats van nieuwe plannen over een organisatie uit te storten’. Dit kan het gevoel van controleverlies en onzekerheid bij werknemers verminderen. Ook helpt het volgens Hansma om de stappen kleiner te maken, zodat een verandering niet één grote klap is.
‘Ga bijvoorbeeld als eerste stap in gesprek met je medewerkers. Neem samen een kijkje in de toekomst. Wat gaat er gebeuren met jouw vak? Welke innovaties komen er op je af? Hoe pas je je aan? Ik kom nog weinig managers tegen die aandacht hebben voor hun professionals. Echt in gesprek gaan met elkaar, mag veel meer.’
Ook moeten managers en leidinggevenden hun mensen leren om te leren, zodat ze klaar worden voor een toekomst vol verandering. ‘Mensen houden niet van verandering, maar we hebben wel een enorm lerend vermogen. Iedereen kan zich aanpassen. Stap twee is daarom: leer een alternatief te ontwikkelen en leer mee te gaan in de verandering. Leer te geloven dat je je kunt aanpassen.’
Neem initiatief
‘Deze bovenstaande stappen kan een werkgever faciliteren, maar hier kun je als werknemer ook zelf om vragen,’ zegt Hansma. Denk dus ook zelf na over je toekomst, pas zelfreflectie toe, neem de ruimte om bij te scholen, en vraag om een gesprek. ‘Neem het heft in eigen hand.’