Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reinout Oerlemans, ceo Eyeworks

Een beetje ceo zit tegenwoordig op socialmedia. Zou je zeggen althans. MT doet wekelijks de proef op de som. Vandaag: Eyeworks-ceo Reinout Oerlemans

 

Zelden zag MT een ceo met zoveel socialmedia-potentie als Reinout Oerlemans, de chef van Eyeworks. Waar bijvoorbeeld een Ad Social Media Meetlat

MT legt om de week een Nederlandse topman/vrouw langs de Social Media Meetlat.

Deze editie:
Reinout Oerlemans, ceo Eyeworks

Eindoordeel: Held! Swartjes domweg niet bestaat op web 3.0 galmt Oerlemans naam rond op blogs, facebook, twitter etc. En enkel positief. Volgens Brandwatch – een programma dat volume en sentimenten analyseert rondom personen op sociale media als blogs, twitter en andere sociale netwerken – viel zijn naam 253 keer de laatste twee maanden op bovengenoemde social media en geen enkele keer in een negatieve context. Dat wil zeggen dat mensen het relatief vaak over Oerlemans hebben en hij positieve associaties oproept.

De afgelopen twee maanden (1 jan-15 feb) werd Oerlemans naam het meest genoemd in verband met de volgende ‘traditionele’ nieuwsfeiten:


Een aantal vermeldingen kwam van mediastudenten die moesten bloggen over Oerlemans en daarbij moesten bepalen of ze hem een goed  voorbeeld vonden als conceptontwikkelaar.

Mensen op sociale media denken sowieso aan Oerlemans als ze een goed concept of goed idee voor een film hebben. Ze zien hem blijkbaar als de man die kan zeggen of het wat wordt of niet. Ze zouden naar hem toe gaan om het werkelijkheid te laten worden.

Het enige ‘negatieve’ bericht dat opduikt is een Google Buzz-bericht (Google’s Twitter), waarin iemand verontwaardigd reageert op een bericht in de Volkskrant waarin Oerlemans vergeleken wordt met Steve jobs. Die vergelijking mag dan inderdaad mank gaan, maar eerlijk is eerlijk: Oerlemans krijgt jaloersmakend veel positieve aandacht. Dat blijkt ook uit de Reinout en Dani-fanhyves, waar 549 leden zich sinds 2008 krom krabbelen over elke scheet die de golden boy laat en waar maar één lid ontbreekt: Oerlemans zelf. Waar die dan wel is? Euh: geen facebookaccount, een Twitteraccount waarop niets gebeurt (hetgeen of betekent dat die fake is ofwel dat Oerlemans niets meldt…) en een eigen blog die sinds zijn terugkeer in 2009 vanuit LA in Nederland droogstaat. En dat terwijl hij daarop niet onverdienstelijk schreef en familiekiekjes deelde waar roddelbladen een spreekwoordelijke moord voor zouden doen.

Oerlemans mag dan zelf in een socialmedia-coma zitten. Zijn kindje Eyeworks is wel weer behoorlijk socialmediasavvy. Sterker: bij het maken van programma’s levert Eyeworks steeds vaker multimediale toepassingen, zoals bij Oh Oh Cherso dat ook via kanalen als Facebook  te volgen was . Ook heeft Eyeworks zelf een Facebookpagina.

Een smetje: volgens de vergelijkingssite Google Insights is op Oerlemans relatief minder vaak gezocht op internet dan op zijn grote leermeester Joop van den Ende. Voor de rest lijkt alles wat ‘Arnie’ aanraakt in goud te veranderen. Zelfs als hij het niet echt aanraakt. Over jaloersmakend gesproken…

Reinout Oerlemans in cijfers

  • 181 filmpjes op YouTube
  • 67 blogposts op blog
  • 11 followers op blog
  • 549 fans op fanhyves
  • 1 Wikipedia-pagina Engels
  • 1 Wikipedia-pagina Nederlands
  • 0 tweets op twitteraccount
  • Weet niet: hoe je blog schrijft. Althans, dat meldt hij op zijn blog.

Eindoordeel: Held!

Niets doen, maar toch het hele socialmedia-domein over je laten praten. Dat noemen wij een knap staaltje mythische pr waar wij graag onze pet voor afnemen!

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Social Media Meetlat wordt samengesteld door Rutger Huizenga, creatief directeur SocialPeople, een socialmediabureau dat zich onder andere specialiseert in het monitoren op social media van merken, personen en bedrijven.

> De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 16 februari 2011

> Eerdere bijdragen