Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Last van uitstelgedrag? Dit is er écht aan de hand

Nog even de afwas doen en dan ga je écht aan het werk. Tenminste, nadat je Facebook hebt gecheckt en een dansje door de kamer hebt gedaan op je favoriete nummer. Wanneer je geen zin hebt om aan het werk te gaan, is het heel verleidelijk om jezelf af te leiden met allerlei klusjes en activiteiten. Maar wat gaat er eigenlijk schuil achter dit uitstelgedrag en hoe kun je het voorkomen?

Last van uitstelgedrag? Dit is er écht aan de hand
Je leest nu: Last van uitstelgedrag? Dit is er écht aan de hand

Elk excuus aangrijpen om maar niet aan die vervelende taak of ingewikkelde klus te hoeven beginnen. Dikke kans dat dit je bekend voorkomt, want maar liefst 95 procent van de bevolking heeft wel eens last van uitstelgedrag. Wanneer je even je Facebook checkt terwijl je eigenlijk aan het werk moet, is er natuurlijk niet zoveel aan de hand. Het wordt pas écht een probleem wanneer je consequent allerlei taken voor je uit schuift. Procrastinatie heet dat officieel en één op de vijf mensen heeft hier last van.

 Verschillende redenen

Je zou natuurlijk kunnen denken dat mensen die maar niet aan het werk gaan lui zijn en nooit zin hebben om te werken. Maar dat is te makkelijk. Volgens deze wetenschappelijke studie, genaamd The nature of procrastination zijn er in grote lijnen vier redenen achter uitstelgedrag. De eerste doet zich voor wanneer de taak die je moet doen je weinig oplevert. Je ziet er bijvoorbeeld het nut niet van in of haalt er heel weinig plezier uit.

Niet iedereen heeft even veel last van uitstelgedrag. Jezelf wel of niet aan het werk kunnen zitten heeft namelijk voor een deel ook te maken met iemands persoonlijkheid. Ben je impulsief? Dan ben je over het algemeen sneller afgeleid en kost het je meer moeite.

De derde reden waarom we dingen uitstellen zou te maken hebben met verwachtingen. Wanneer we verwachten dat een taak makkelijk is, schuiven we die eerder nog even voor ons uit. En dan is er nog faalangst. Volgens wetenschapper Piers Steel is of we iets uitstellen sterk afhankelijk van de succesverwachtingen. Weet je niet zeker of het wel gaat lukken om dat rapport te schrijven? Dan is de kans groot dat je allerlei smoesjes verzint om maar niet te hoeven beginnen. Hoe kleiner het vertrouwen dan een taak tot een goed einde kan worden gebracht, hoe groter de kans op uitstelgedrag.

Zo voorkom je uitstelgedrag

Uitstelgedrag lijkt misschien onschuldig, maar kan je een hoop problemen bezorgen. Zo komen mensen die hun werk uitstellen vaak in tijdnood. Het resultaat: stress, heel veel stress. Natuurlijk is er ook de kans dat je het werk inderdaad niet op tijd afkrijgt. En nee, daar zijn je baas en collega’s waarschijnlijk niet zo blij mee. Reden genoeg dus om je uitstelgedrag goed aan te pakken. Met deze tips ga je sneller aan het werk.

#1 Onderzoek waarom je last hebt van uitstelgedrag

 Bedenk goed bij zelf waarom je niet aan een bepaalde taak begint. Is dat omdat je het heel saai vindt of ben je stiekem bang dat je het niet kan? Wanneer je weet waarom je precies smoesjes verzint om niet aan het werk te hoeven, is het ook makkelijker om dit aan te pakken. Heb je bijvoorbeeld last van faalangst? Dan kun je dit eventueel bespreken met een psycholoog of coach. Ook kan het helpen om je perfectionisme iets te minderen. Hoe perfectionistischer je namelijk bent, hoe moeilijker je het jezelf maakt.

 #2 Deel het werk op in kleinere taakjes

Wanneer we moeten beginnen aan een grote opdracht, zakt de moed ons vaak in de schoenen. En dus schuiven we het voor ons uit. Dit kun je oplossen door hetgeen je moet doen behapbaar te maken. Breek je taak op in een aantal kleinere taakjes, die je één voor één af kunt strepen.

#3 Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Voor mensen die elke aanleiding aangrijpen om maar niet aan de slag te gaan, zijn sociale media funest. Weet je van jezelf dat je daar gevoelig voor bent? Laat Facebook en Instagram dan niet openstaan. Doe het liefst ook je telefoon uit. Hoe minder prikkels, hoe beter.

#4 Beloon jezelf

Vind je een taak gewoon ronduit vervelend om te doen? Zet hier dan een traktatie tegenover. Beloof jezelf bijvoorbeeld dat je wanneer je die vervelende mail de deur uit hebt gedaan een lekkere koffie mag drinken bij het café om de hoek of één aflevering mag kijken van je favoriete serie.