Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Yoga of touwtrekken: hoe de Chief Happiness Officer voor meer werkgeluk moet zorgen

Tafelvoetbal op kantoor, yoga op vrijdagochtend of een gezonde lunch in de bedrijfskantine. Bedrijven doen er alles aan om het werkgeluk van hun medewerkers te vergroten. Want gelukkige medewerkers werken hard en verzuimen minder vaak.

werkgeluk, medewerkers, chief happiness officer

Werk moet leuk zijn. Om medewerkers tevreden te houden, maar ook omdat het steeds meer bij onze cultuur hoort. ‘Nog maar weinig mensen die geloven dat we op aarde zijn om af te zien’, zegt Ruut Veenhoven, geluksprofessor en socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘We willen een prettig leven en dat is tegenwoordig ook goed mogelijk. Vergelijk het met onze gezondheid. Was het vroeger vooral een kwestie van het lot, nu hebben we er zelf meer invloed op.’

Werkgeluk

Bedrijven hebben in dat kader steeds vaker een Chief Happiness Officer of geluksambassadeur in dienst. Iemand met één doel: zorgen voor gelukkige medewerkers. Angela Sanchit is zo’n Chief Happiness Officer, bij reisorganisatie Riksja Travel. Na twintig jaar ervaring bij grote corporates als Eneco en BP, houdt ze zich nu alleen nog maar bezig met het werkgeluk van medewerkers.

In die rol geeft ze onder andere geluksworkshops, waarin ze medewerkers ook een digitale detox aanbiedt, en lanceerde ze Expeditie Happiness. ‘Ieder jaar heeft Riksja een piekperiode waarin de werkdruk hoger ligt en medewerkers lang achter hun scherm zitten. Om er voor te zorgen dat mensen regelmatig ontspannen, organiseren we in die periode dagelijks een activiteit die ze even uit het werk haalt. Denk aan een yogasessie of mindfulness, maar ook aan een potje touwtrekken of planken’, vertelt Sanchit. ‘Even luieren en lummelen is ook goed voor de focus.’

Marketingtruc

Toch is plezier volgens Sanchit slechts een voorwaardelijke toevoeging: ‘Vertier is belangrijk, maar het heeft pas effect als de rest ook klopt. Werkgeluk moet niet worden ingezet als windowdressing of marketingtruc. Leiders die echt willen investeren in het welzijn van medewerkers, werken het uit in een meerjarenplan.’

Om bedrijven daarbij te helpen richtte ze de ‘The Sustainable Happiness Company’ op. Met haar bedrijf helpt ze organisaties aan een gezonde en duurzame bedrijfscultuur. ‘Werkgeluk moet op strategisch niveau in de organisatie komen. Het gaat niet meer over Human Resources, maar over Human Wellbeing en dat moet worden vertaald in het beleid.’

Sanchit ontwikkelde een speciale scan waarmee bedrijven het geluk op de werkvloer kunnen meten. ‘Het model meet onder andere of medewerkers genoeg worden uitgedaagd in hun werk, voldoende autonomie krijgen, eerlijk worden behandeld en of er genoeg ontwikkelingsmogelijkheden zijn.’ Daarnaast leidt ze andere HR-professionals en leidinggevenden op tot Chief Happiness Officer.

Levensgeluk

Veenhoven vindt het een goede zaak dat werkgevers zich bezighouden met het werkgeluk van hun medewerkers. Maar volgens hem is het levensgeluk veel bepalender voor de productiviteit dan het werkgeluk: ‘Is een medewerker tevreden op de werkvloer maar ongelukkig in zijn privéleven, dan heeft dat veel meer impact op zaken als ziekteverzuim en prestatie. En mensen zijn nog altijd zelf verantwoordelijk voor hun levensgeluk.’ Sanchit beaamt dat geluk verder gaat dan de werkvloer.

Bedrijven die het levensgeluk van hun medewerkers willen vergroten, moeten het daarom uitbesteden aan professionals buiten de organisatie, vindt Veenhoven. Op de Erasmus Universiteit kunnen medewerkers daarom sinds vorig jaar een work-life balance coach inschakelen als de werkdruk problemen in de thuissituatie veroorzaakt. ‘Die helpt met het vinden van een goede work-life balance waardoor het leven als geheel leuk blijft. Dat gaat verder dan de werkvloer. De baas betaalt, maar hoort verder niets.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zingeving

‘Onze maatschappij draait steeds meer om betekenis en dat vereist van bedrijven een andere mindset en manier van werken. Stap bijvoorbeeld eens af van de traditionele medewerkersonderzoeken’, tipt Sanchit. ‘Zo zijn er bedrijven die regelmatig korte één-op-één gesprekken met medewerkers over het werkgeluk en de ontwikkeling houden. Niet in de vergaderruimte of aan het bureau, maar tijdens een ommetje in de buitenlucht.’

‘In deze tijd moeten bedrijven verder kijken dan het financiële rendement en zich meer bezig houden met zaken als zingeving, ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Zonder mensen kom je als organisatie niet verder, dus zorg ervoor dat ze met plezier naar kantoor komen. Het zou mooi zijn als het werkgeluk van medewerkers een vaste plek krijgt op de strategische agenda’, bepleit Sanchit.