Met zo’n 130.000 klanten is de energieleverancier in Nederland koploper in de markt voor zonnepanelen. Sinds enkele jaren levert het bedrijf ook laadpalen en energiecontracten. Daar komt nu dus de thuisaccu bij. En die is anders dan z’n soortgenoten, benadrukt Frank Breukelman van Zonneplan.
‘Reguliere thuisbatterijen zijn er vooral om de duurzaam opgewekte stroom van zonnepanelen op te slaan. Dat kan onze Zonneplan Nexus natuurlijk ook, maar dit product is vooral bedoeld om geld te verdienen op de energiemarkt’, zo vertelt hij.
Zonneplan-thuisbatterij: verdienen aan het stroomnet
Dat werkt als volgt. Wanneer in Nederland de zon schijnt of het erg hard waait, dan is er op het elektriciteitsnet tegenwoordig snel sprake van een overschot. Op die piekmomenten is er feitelijk te veel groene stroom. Dat kan het net niet aan. ‘Netbeheerders bieden hun klanten dan zelfs een financiële vergoeding als die meer stroom afnemen’, vertelt Breukelman.
Lees ook: Charged wil de energierekening verlagen met een slimme thuisbatterij
Andersom gaat die ballon ook op. De zon en de wind laten zich niet regisseren. Wanneer er stroomtekorten ontstaan, dan moeten de gascentrales bijspringen om het net in balans te houden. Energiebedrijven kunnen geld verdienen wanneer ze juist op deze momenten stroom leveren.
‘Onze thuisbatterij maakt het nu ook voor huishoudens mogelijk om aan dit spel mee te doen’, zegt Breukelman. De thuisbatterij werkt met ons AI-energieplatform Zonneplan Powerplay. Die scant de verschillende balanceringsmarkten en bepaalt automatisch wat de thuisbatterij op dat moment moet doen: laden, ontladen of even wachten. Dat is secondewerk.’
Het stroomnet zit vol
Ben je ondernemer, ga je je wagenpark elektrificeren en heb je daarvoor een zwaardere aansluiting nodig? Dat wordt achteraan aansluiten in de rij. De problemen met de capaciteit en aansluitingen op het elektriciteitsnet hebben inmiddels vrijwel heel Nederland bereikt. Zo laten de provincies Brabant en Limburg de komende jaren bijvoorbeeld al geen grootverbruikers meer toe op het stroomnet. In Den Haag, de hele provincie Overijssel en een groot deel van Groningen is de maximale capaciteit bereikt.
De oorzaken zijn bekend. We leggen massaal zonnepanelen op onze daken, kopen warmtepompen en schaffen auto’s met een stekker aan. Daar is ons huidige elektriciteitsnet niet op berust.
TenneT pompt de komende tien jaar miljarden euro’s in de uitbreiding van het netwerk. Zo worden 140 hoogspanningsstations gemoderniseerd en gaat overal in het land de straat open om zwaardere kabels in de grond te leggen. De problemen zullen naar verwachting nog zeker tien jaar gaan duren.
Lees ook: Eddy Grid helpt bedrijven bij de energietransitie met een zakelijke ‘thuisbatterij’
Gascentrale kan zich koest houden
Een concreet voorbeeld. Stel, het waait veel harder dan vooraf werd voorspeld. Dan loopt de batterij razendsnel vol. Maar schuift op een ander moment plotseling een wolk voor de zon? Dan geeft de batterij de opgeslagen stroom meteen terug aan het elektriciteitsnet. Dat voorkomt de extra inzet van gasgestookte stroom.
‘Hierdoor draagt de Nexus-batterij niet alleen bij aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet, maar verdien je als eigenaar veel meer aan thuisopslag dan tot voor kort mogelijk geacht werd’, zegt Breukelman.
Naast de nieuwe thuisbatterij wil Zonneplan het ontwikkelde AI-systeem binnenkort ook voor laadpalen en omvormers van zonnepanelen geschikt maken. Het is overigens de bedoeling dat het apparaat in een verwarmde ruimte wordt neergezet. De zolder of cv-ruimte lijken de meest aangewezen ruimtes hiervoor.
Zonneplan-thuisbatterij: een design koelbox
De Nexus-thuisbatterij van Zonneplan heeft iets weg van een design koelbox. Het instapmodel (6.000 euro) heeft een accu van 10 kilowattuur. Even om je een beeld te geven: een gemiddeld huishouden gebruikt 7 kilowattuur stroom per dag. Dit model zal een verwacht rendement leveren van 950 euro per jaar en verdient zichzelf daarmee in ruim zes jaar terug.
Met legoblokjes van 5 kWh (1.000 euro per stuk) kan die capaciteit worden verdubbeld. Deze zwaarste variant kent een terugverdientijd van ongeveer vijf jaar.
Met deze prestaties verslaat de Zonneplan Nexus de Tesla Powerwall, die tot 13,5 kilowattuur gaat. Al benadrukt Breukelman dat je deze producten eigenlijk niet met elkaar kunt vergelijken. ‘Normale thuisbatterijen slaan de groene stroom op die je zelf thuis opwekt. Voor dit heb je niet per se zonnepanelen nodig, je kunt ‘m bijvoorbeeld ook aanschaffen als je in een appartement woont.’
Lees ook: Deze draagbare thuisbatterij steek je gewoon in het stopcontact
Klein detail: het AI-systeem werkt alleen als je klant wordt van Zonneplan. Dat dan weer wel.
De elektrische auto
Maar hoe zit het eigenlijk met de rol van de elektrische auto? Voor het balanceren van het stroomnet wijzen experts naar de mogelijkheden van de accu waarmee deze bolides zijn uitgerust. Breukelman denkt er het zijne van.
‘Dit wordt al jaren geroepen en laat ik eerlijk zijn: we juichen het alleen maar toe. De realiteit is dat deze ontwikkeling nog nauwelijks van de grond komt. Er is nog maar een handjevol auto’s dat dit technisch ondersteunt. Bovendien zijn fabrikanten huiverig. Zij vragen zich bijvoorbeeld af wat het betekent voor hun accu’s als je die de hele tijd gaat laden en ontladen?’
En dan zijn er nog de grote batterijparken, waar netbeheerder TenneT op wil inzetten. Ook dat noemt Breukelman een goede ontwikkeling. ‘Nadelen zijn de hoge kosten en de lange vergunningsprocedures, terwijl er juist op korte termijn oplossingen nodig zijn.’
Lees ook deze artikelen over de energietransitie:
- Deze duurzame airco uit Overijssel kan het klimaatprobleem helpen oplossen
- Delftse startup vindt de boiler opnieuw uit: ‘Tot 5x goedkoper dan een thuisbatterij’
- DeWarmte haalt energie uit je afvalwater: ‘Mensen smeekten of we langs konden komen’