Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Widescript en Beatswitch

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. De selectie van week 10: Widescript en Beatswitch.

 

Widescript

Argentijn Francisco Treacy heeft in A’dam aan een e-bookreader platform gewerkt, die op elk platform draait en volledig naar keuze van de klant vorm te geven is. Met Widescript kunnen retailers en uitgevers hun teksten en video’s binnen een interactief en branded kanaal aan consumenten aanbieden, zonder afhankelijk te zijn van de AppStore of Android Market.

Er zijn meerdere e-bookreader platformen in de omloop. Wat maakt die van jou uniek?

Het verschil is dat Widescript op echt alle platformen en webbrowsers draait. Verder onderscheidt Widescript zich doordat het interactieve elementen bevat. Je kunt teksten uitlichten, notities toevoegen en er is een geavanceerde zoekfunctie. Zeker voor een doelgroep als studenten is zoiets handig.

Maar belangrijker is nog dat het reader platform op de commerciële wensen van de klant aan te passen is en dus flexibel is. De content die de consument ziet, kan naar keuze van de klant in een branded omgeving worden aangeboden. Hij kan content inzien door het te kopen en e-books voor een bepaalde periode lenen. Ook zijn er binnenkort in-book betalingen mogelijk. Zo is het ene hoofdstuk wel gratis, en is van de anderen bijvoorbeeld niet meer dan een preview te zien. Ten slotte is de reader embeddable.”

Zijn er vergelijkbare concurrenten?

“In de VS wel, maar in Europa bijna niet. Er is een concurrent in Spanje, die ook op elk platform in te zetten is, maar die kiest ervoor om de Spotify van de e-book readers te zijn. Niet alle uitgevers willen hun content op deze manier prijsgeven. Ze willen bijvoorbeeld in een gesloten omgeving hun consumenten bedienen, in-book betalingen kunnen benutten en hun distributiekanaal branden.

Als je naar de VS kijkt, zijn wij een van de weinige kleine aanbieders. Daar probeer ik natuurlijk met een prijsstrategie op in te spelen. Niet alleen is mijn product van minstens dezelfde kwaliteit, ook kan ik het goedkoper aanbieden. Ik ga niet zeggen hoeveel, maar ik weet wat anderen ervoor vragen.”

Waar vraag jij geld voor dan?

“Over een terugkerende periode vraag ik een vergoeding voor onze setup, waarmee de klant volledige assistentie krijgt van Widescript bij de werking en branding van een e-book platform. Verder vraag ik een commissie over elke uitgave die aan een consument wordt verstrekt. Afhankelijk van de verkochte volumes kan Widescipt een gevraagde marge naar beneden bijstellen. In de toekomst wil ik ook data gaan verkopen aan mijn klanten, die bijvoorbeeld verklappen op welke locaties hun content precies het beste wordt gelezen. 

Overigens gaat een klein deel van de inkomsten naar onze partner Republish, die onder meer een pdf-uitgave van een boek geschikt maakt voor het ePub-formaat.”

Hoe loopt het tot nu toe?

“Prima. Ik loop alweer een tijdje break-even, omdat ik inmiddels al drie klanten heb. Widescript heeft nu meer dan twaalfhonderd gebruikers en honderd boeken. Uitgever Thema was onze launching customer en komt uit Nederland. Verder helpen we uitgevers uit de rest van Europa, zoals Denemarken. Daar heb ik eigenlijk geen salesinspanningen voor hoeven uit te voeren. Klanten vinden Widescript gewoon via Google, blogs en referentiesites en vragen een demo aan.

Dat mijn bedrijf toekomst heeft, merkte ik twee weken geleden toen ik in New York bij de O’Reilly TOC Conference mijn product mocht demonstreren. Ik was een van de tien bedrijven die uit zestig aanmeldingen hiervoor uitgekozen werd. Ik begrijp wel dat we door de selectie gekomen zijn. Die beurs gaat over de toekomst van de uitgeverswereld en daarin zijn html5-webtoepassingen eigenlijk niet weg te denken. Als uitgevers willen overleven, moeten ze dramatisch hun business- en distributiemodel aanpassen. Uiteindelijk hoop ik met Widescript te kunnen toewerken naar een groot e-book reader platform waar meerdere branded kanalen worden geaggregeerd voor abonnees en bezoekers.”

 

Beatswitch

De Vlaamse ondernemer Gertjan de Wilde heeft Beatswitch ontwikkeld, een website die je toelaat je boekingen voor een concert op een eenvoudige en veilige manier te beheren en te promoten. “Ik kwam op het idee toen ik zelf een evenement moest organiseren en het heel onhandig vond om artiesten te boeken via email.”

Hoe uniek is het ten opzichte van concurrenten?

Er zijn al een aantal producten op de markt, zoals Gig-guide en Overture HQ. Maar deze slagen er niet om een echte meerwaarde te bieden voor artiesten. Wij proberen dit wel te doen door middel van onze BookingPage feature. Dat is een speciale profiel pagina met een geïntegreerd boekingsformulier.

Wat zijn je verdienmodellen?

“Booking agenten en organisatoren kunnen bij ons een abonnement afnemen. Voor de artiesten is Beatswitch gratis.”

Hoe is de site tot stand gekomen?

“Mijn broer heeft een deel van het front-end development voor zijn rekening genomen. En Ik heb de back-end in PHP uitgewerkt. Voor de marketing hebben we hulp gekregen van Constantijn Seys. Tot nu toe hebben we alles zelf gefinancierd. Er zijn wel plannen om in de nabije toekomst met investeerders te werken.”

Wat zijn je targets voor eind 2012?

“We willen ons vooral richten op artiesten en evenementen uit Europa en Amerika. Tegen eind 2012 verwachten we rond de 2000 à 5000 vaste gebruikers.”