Dat moet herkenbaar klinken voor meer ondernemers: je verkoopt je bedrijf aan een grote partij in ruil voor een fijne zak geld, en vervolgens maakt de koper het stuk. Zo ging het in hele grote lijnen met Reddit, de sociale nieuwssite die Huffman en zijn mede-oprichter Alex Ohanian in 2006 verkochten aan uitgeefreus Condé Nast.
Condé Nast had volgens Huffman werkelijk geen idee wat het had gekocht, memoreerde hij donderdag op TNW Conference in het Amsterdamse Westerpark. “Maar weet je? Wij hadden zelf ook geen idee wat we verkochten. De timing was perfect, we kregen er enorm veel geld voor maar we hadden ook een beetje het idee dat we ze een oor hadden aangenaaid. Nou ja, achteraf bezien hebben ze een koopje eraan gehad.”
Zelfmoord
Alleen: met dat koopje ging de papieren uitgever niet heel behoedzaam om. “Reddit was langzaam maar zeker zelfmoord aan het plegen. Zelf was ik al jaren druk met mijn nieuwe startup, die met veel moeite van de grond kwam. Ik moest afscheid nemen, hoe moeilijk het ook was, want ik kon Reddit niet laten doodgaan.” Bij Reddit was een revolte uitgebroken onder de redditors, nadat de eigenaar een populaire medewerkster had ontslagen.
Vandaar dat Huffman vorige zomer terugkeerde naar het bedrijf dat hij als 21-jarige in 2005 had opgericht, als ceo. “Er was 5 jaar helemaal niets gedaan aan Reddit. Ik ben de eerste maanden alleen maar druk geweest met mensen aannemen. Er zat maar één techneut die al blij was als hij de site in de lucht kon houden.” Terwijl er dringend behoefte was aan iets basaals als een app. Na drie pogingen van drie mobiele teams kwam dan dit voorjaar eindelijk de app die zorgt dat Reddit het ook lekker doet onderweg.
Plaatjes
Misschien een grotere revolutie kondigde Huffman deze week aan: Reddit gaat ook plaatjes vertonen. Klopt: dat doet de rest van internet al sinds het jaar 0, maar voor Reddit betekent het een megastap. Het design: alleen maar letters, en nog behoorlijk lelijk ook, bleef lang zorgvuldig in stand. “Klopt, het is lelijk. Schokkend lelijk zelfs, en dat is geheel aan de oprichters te wijten. Maar 11 jaar geleden zag het er goed uit. We hebben heel kritische gebruikers die we niet willen wegjagen”, aldus Huffman.
Kijk maar wat zijn voormalige concurrent Digg overkwam: na een redesign lieten de gebruikers dat keihard vallen. “Dat was de darling van Silicon Valley. Wij waren tot dat moment vele malen kleiner, en we baalden dat we altijd tweede viool speelden. De dag dat ik opstond en werd gewezen op het nieuwe uiterlijk kan ik me nog goed herinneren: wát hebben ze gedaan? Voor ons? Het was in feite een groot cadeau voor Reddit: ons verkeer verdubbelde die dag.”
Advertenties
Volgende punt op de wensenlijst, na mobiel en plaatjes: schalen en het verdienmodel uitbouwen. “Via advertenties, dat spreekt wel voor zich. We mogen Facebook dankbaar zijn dat het ervoor heeft gezorgd dat native advertising (gesponsorde content in plaats van banners, PB) is aangeslagen. Op Reddit werkt dat supergoed: wij weten alles van ons publiek, veel meer dan wat ze over zichzelf durven posten op Facebook. Wij kunnen adverteerders op een geweldige manier contact laten maken met hun publiek.”