Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Lely de ‘Google van de koeien’ wil worden

Elke dag worden 1,5 miljoen koeien in de wereld gemolken met een robot van Lely. Op bezoek in Maassluis, bij de ‘Google van de koeien’. 

In 1948 hebben de gebroeders Cornelis en Arij van der Lely het machinebouwbedrijf Lely opgericht. Het bedrijf maakte naam met de kunstmeststrooier (1958), de harkkeerder (1965) en de rotorkopeg (1968). In 1992 kwam met de Lely Astronaut de eerste prototype melkrobot op de markt. Het duurde ruim 15 jaar voordat de ‘early’ en ‘late’ majority de melkrobot omarmde. ‘Nu zou driekwart van de  melkveehouders een melkrobot kopen bij een verbouwing of de bouw van een nieuwe melkstal’.

Boerderijmanagement

Een melkrobot kost tussen de 100.000 en 125.000 euro per robot afhankelijk van de opties (hardware, software en sensoren). Elke robot kan 65 koeien melken. Een investering in een melksysteem (robot of alternatief) doe voor de lange termijn (15 à 20 jaar). De boer krijgt voor het bedrag de robot, maar krijgt ook een softwarepakket en diverse apps die alle data uit de robot vertaald naar managementinformatie. De setup verschilt naar de wensen van de boer. De woordvoerster Mellanie Vellekoop: ‘Onze Times for Cows-app levert de boer meer inzicht op dan zijn eigen blote oog. Wat is precieze herkauwactiviteit van Bertha 24? Hoeveel stappen zet ze per dag? Is ze tochtig of niet? De boer van nu heeft 40.000 keer meer data voorhanden dan zijn voorganger uit de jaren 50.’ 

De boer van nu heeft 40.000 keer meer data voorhanden dan zijn voorganger uit de jaren 50.

Big cow data

Wat doet de robot? Elke koe heeft een halsband met een tag, waardoor de robot precies weet wanneer een koe gemolken kan worden. De woordvoerster van Lely: ‘De robot weet ook wanneer een koe niet twee keer maar vier keer gemolken kan worden. Maar ook de melkkwaliteit, de melkkleur, het vetgehalte en de uiergezondheid wordt gemeten. Al die data is voor de boer meer wennen dan voor de koeien (lacht). Zondag, als de boer minder aanwezig is en de koeien het voor het zeggen hebben, geldt als de meest productieve dag. Melkproductie vaart wel bij rust en regelmaat. Dat wil niet zeggen dat de boer overbodig wordt. Zijn vakmanschap en besluitvaardigheid blijft nodig’.

Melkprijzen

Met een omzet van 619 miljoen euro in 2015 schreef Lely een plus ten opzichte van 2014. En dat in een markt die kampt met lage melkprijzen door de ontstane melkoverschotten. Lely’s geluk is dat het actief is in vele markten ook buiten West-Europa zoals de VS, Rusland, Brazilië en Turkije. Hoe ziet Lely de toekomstige groei? De woordvoerster: ‘Doordat we in opkomende markten actief zijn, zijn we minder afhankelijk van West-Europa. Melk  en proteïne zal vooral in de opkomende economieën een belangrijke rol blijven spelen in de opbouw van de bevolking. Wereldwijd hebben we het over 9 miljard mensen.’

Productielijn

De productielijn van de melkrobot bestaat uit 18 productiestappen of productiecellen zoals Lely ze noemt. Per productiecel staat er een monteur, die speciaal is opgeleid voor die specifieke werkzaamheden. Zo monteert er een monteur alle melkslangen in de robot. In elke robot gaat liefst 100 meter snoer. Een van de laatste stappen is een eindinspectie van 2,5 uur, waarbij de robot op 65 punten wordt gecontroleerd. Daar staan de meest capabele en ervaren mensen, omdat het de laatste stap is voordat de robot in de melkstal staat.

Talent aantrekken

Lely anticipeert op haar eigen toekomst door nu al te investeren in human capital op het gebied van software engineering en big data. Het bedrijf is naarstig op zoek naar softwareontwikkelaars en big data specialisten. Alle data die uit de robots komen, moet vertaald worden in kant-en-klare managementinformatie voor de melkveehouder. Lely concurreert met bedrijven als ASML en Philips om het talent. Dan speelt hun relatieve onbekende naam in hun nadeel. ‘Onze software wordt nu gebouwd in Istanbul en big data analyse en benchmarking vindt plaats in Praag. Maar we zoeken ook voor deze locatie in Nederland specialisten in wat we ‘farm management support’ noemen. Onze klanten moeten het beste uit hun machines en robotica halen’. 

Langs de A20 staat het gloednieuwe hoofdkantoor van machinebouwer Lely. Het bedrijf uit Maassluis is groot geworden met de melkrobot, die tal van voordelen biedt voor de melkveehouder en zijn koeien. Minder gestresste en gezondere koeien produceren meer melk en de veehouder heeft met de melkrobot en bijbehorende sensoren en apps tot 40.000 keer meer data tot zijn beschikking dan zijn voorgangers uit de jaren 50. Zo weet hij precies wanneer Bertha 24 tochtig is of niet.

Fotografie: Marcel Bakker

 

Lely 
Producent melkrobots

Omzet 2015: 619 miljoen euro 

R&D-investeringen: 6 procent van de omzet 

Productielocaties: 2 in Maassluis, 3 in Duitsland, 1 in de VS.  

Ruim 2.000 werknemers wereldwijd en 180 servicevestigingen (franchiseformule)

 Wereldwijd 7 R&D-locaties. In Maassluis 50 man op innovatie (‘onze Willie Wortels, achter gesloten deuren’), 60 man op R&D.
 In Nederland melkt 25% van de melkveeboeren met een robot. Dat zijn ca. 10.000 melkveehouders, die gemiddeld 80 koeien hebben. • Wereldwijd heeft Lely 20.000 melkrobots geïnstalleerd, grosso modo goed voor het melken van 1,5 miljoen koeien per dag. 

 Opvallend: de meeste toeleveranciers van de melkrobot zijn afkomstig uit een straal van 150 kilometer. 

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit interview verschijnt ook in de meest recente papieren editie van Management Team, die 21 april verschijnt en in het teken staat van de lijst van de Maakindustrie-100, de top van de Nederlandse maakbedrijven. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!