Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elk bedrijf wil iets met AI (maar weet alleen niet wat)

Disruptiever dan het internet. Belangrijker nog dan de uitvinding van elektriciteit. Als we de techexperts mogen geloven, zet kunstmatige intelligentie de wereld de komende jaren volledig op z'n kop. De grote vraag is alleen: hoe acteer je daarop?

ai chatgpt toepassing bedrijven
Foto: Getty Images

Bedrijven willen liever niet eindigen als videotheek of papieren catalogus en stappen daarom maar wat graag op die ChatGPT-trein.

‘Elk bedrijf wordt een softwarebedrijf’, zei Bill Gates ooit. Maar tegenwoordig klinkt: ‘Elk bedrijf wordt een AI-bedrijf.’ Sinds de lancering van ChatGPT in november van het afgelopen jaar bereikt de impact van deze technologie een steeds breder publiek. Toch verzekeren kenners ons: we ain’t see nothing yet.

‘Het artificial intelligence van nu moet je een beetje vergelijken met het internet van eind jaren 90. Er zijn al wat toepassingen en steeds meer mensen snuffelen aan de mogelijkheden. Maar de echte adoptie moet nog komen. We gaan naar een wereld waarin deze technologie overal om ons heen is. Net zoals we dat eerder met internet hebben gezien.’

‘We willen iets met AI doen’

Dat zegt Remy Gieling, oprichter van AI.nl en mede-auteur van het nieuwe boekje Kunstmatige Intelligentie in 60 minuten. Voor MT/Sprout is hij geen onbekende, Gieling was jarenlang hoofdredacteur. Tegenwoordig worden hij en zijn kompaan Job van den Berg naar eigen zeggen bijna dagelijks benaderd door bedrijven die ‘iets met AI willen doen’.

Lees ook: AI maakt je dommer, ongeduldiger, intoleranter, verslaafder én narcistischer, stelt deze chief innovation officer

‘Maar wat precies? Dat is het grote dilemma waar veel ondernemers nu mee worstelen’, zegt hij. ‘Mijn eerste antwoord is altijd een wedervraag: wat wil je ermee bereiken? Is dat om een bepaald proces te versnellen, een product te verbeteren of bijvoorbeeld nieuwe inzichten uit data op te halen? Bepaal eerst wat het probleem is dat je wilt oplossen. Dat klinkt als een open deur, maar blijkt voor veel bedrijven in de praktijk heel moeilijk.’

Snel resultaat

Maak onderscheid tussen ambities voor de korte en lange termijn, zo stellen de AI-pioniers. Wie snel resultaat wil zien, kan vandaag nog aan de slag met één van de tools uit het snel groeiende AI-arsenaal. ChatGPT (door Gieling en Van den Berg voortdurend geduid als superstagiair) is met afstand de bekendste, maar zeker niet de enige.

Wat bijvoorbeeld te denken van Amberscript, de tool die razendsnel gespreksverslagen uitwerkt. Browse.ai checkt automatisch de prijzen van de concurrentie. Dankzij SheetPlus.ai hoef je in Excel niet meer zelf met ingewikkelde formules aan de slag en met Jasper.ai gaat het opstellen van een doorsnee e-mail bijna vanzelf.

‘In deze tools schuilt het grote voordeel vooral voor mensen die minimaal een paar uur per dag naar een computerscherm staren. Door het overnemen van allerlei saaie, repetitieve taken, besparen zij met gemak 20 procent van hun tijd’, zegt Van den Berg. ‘Werkgevers hebben voor hetzelfde werk dan geen vijf, maar nog maar vier fte nodig. Dit is gelet op de krappe arbeidsmarkt en stagnerende arbeidsproductiviteit ontzettend belangrijk.’

Lees ook: Yuval Noah Harari: ‘Je koelkast herkent je gevoelens straks beter dan je partner’


Deze bedrijven passen AI al volop toe

  • Turnaround Insights is het AI-project waarmee Schiphol vertragingen wil tegengaan. Speciale camera’s leggen alle activiteiten rondom vliegtuigen vast, zoals het bijtanken en bevoorraden. Een AI-model analyseert de data en laat zo zien waar efficiency gehaald kan worden.
  • Klanten die iets willen laten bedrukken leveren afbeeldingen regelmatig in een te lage resolutie aan. Dat probleem tackelde Helloprint door gebruik te maken van de bestaande tool Claid.ai. Die schaalt afbeeldingen automatisch op. Het resultaat? Minder gedoe en blijere klanten.
  • Engie heeft een AI-model ontwikkeld waarmee ze kunnen inschatten of klanten hun energiecontract willen verlengen. Deze informatie geeft medewerkers van de klantenservice extra handvatten. Zij kunnen iemand die waarschijnlijk wil opzeggen bijvoorbeeld een hogere korting aanbieden.

Je organisatie AI-ready maken

Naast de quick wins is er dus ook een ambitie op lange termijn. Dit gaat over transformatie, het shiften van businessmodellen en andere proposities. Kortom, hoe je je bedrijf toekomstbestendig maakt en voorkomt dat je binnen tien jaar in een Kodak-ravijn dondert.

Een intern werkgroepje opstellen dan maar? En hopen dat die de boel gaat regelen? Bedrijven die deze tactiek hanteren, moeten volgens Gieling vooral geen hooggespannen verwachtingen koesteren. Het hele bedrijf moet mee, zo benadrukt hij. Een cultuuromslag dus, en daarvoor is een bepaalde aanpak nodig.

Lees ook: Dit is de superkracht van mensen in een tijdperk vol kunstmatige intelligentie

Van den Berg en Gieling ontwikkelde een twee-assenmodel dat medewerkers in vier groepen onderverdeelt. ‘Je hebt op de eerste plaats de enthousiastelingen met een beperkte kennis. Die moet je vooral trainingen en workshops bieden. Daarnaast zijn er collega’s met zowel de motivatie als de kennis. Zij zijn de voorlopers in de organisatie en worden je ambassadeurs’, aldus Gieling.

‘De zogeheten datapuristen beschikken weliswaar over de kennis, maar zien vooralsnog een hoop beren op de weg. Inspireer hen met concrete usecases van andere bedrijven. Dan heb je tot slot nog een groep met sceptici. Steek daar nog even geen tijd in, zij volgen nog wel naarmate er meer goede voorbeelden zijn en ze de voordelen gaan zien.’

kunstmatige intelligentie in 60 minuten

Kunstmatige intelligentie in 60 minuten neemt je razendsnel mee in de basisprincipes van deze upcoming technologie. Het boek is geschreven door Remy Gieling en Job van den Berg en onder meer te bestellen via managementboek.nl.