Groei: 417%
Wie: Desiree van Maasakker, Tom Peters en Michel de Klein
Wat: Interactieve marketing en communicatie in 3D
Omzet: 6 ton (2010)
Het idee was 3D en interactie, maar toen het Nijmeegse Zero Creative in 2005 van start ging was dat idee nog niet volledig uitvoerbaar. Mede-oprichter Desiree van Maasakker zegt: “Je moet eerst het wiel uitvinden voordat je een auto kan maken. Dat proces hebben wij ook moeten doorlopen.” Het wiel in kwestie bestond uit verdere softwareontwikkeling, betere televisies om – zonder bril – 3D-beelden op af te spelen en sensoren om de beelden interactief te maken.
Van 2D naar 3D
Zero Creative gelooft in de toekomst van 3D en doet in de eerste jaren verschillende opdrachten – in 2D – om de ontwikkelingen van de eigen 3D-software te financieren. Want vandaag of morgen: 3D-beeld als ultiem communicatiemiddel wordt de toekomst, denkt het bedrijf. Niet alleen internationale bedrijven, ook musea uit onder andere Turkije en de Dominicaanse Republiek kloppen aan bij Zero Creative met opdrachten.
Chinese schermen
In 2008 wordt een Chinese partij gevonden die goede televisieschermen kan leveren, inmiddels komen er ook steeds meer sensoren op de markt. Van Maasakker: “Nu pas hebben we het idee dat alle bouwstenen beschikbaar zijn.” Op een groot televisiescherm laat hij een driedimensionale föhn zien, die draait als zijn handen draaien, en groter wordt als hij zijn handen van elkaar beweegt. Het is een indrukwekkend maatwerkproject, gedaan voor het Braziliaanse bedrijf Taiff, zoals bijna alle projecten van Zero Creative tot op heden maatwerk waren.
Schaalbare software
De volgende stap voor Zero Creative is het schaalbaar maken van de 3D-software. Daarvoor heeft het bedrijf een online software pakket ontwikkeld, dat in licentie wordt aangeboden, waarmee iedereen binnen enkele minuten 2D-beelden kan omzetten in 3D-beelden. Zo kan een willekeurige winkelier heel simpel zijn eigen promotiemateriaal geschikt maken voor 3D-televisies. De eerste abonnementen zijn inmiddels al verkocht.
Webshops in 3D
Daarnaast is Zero Creative recentelijk een alliantie aangegaan met een ontwikkelaar van webshops. Zo moet het mogelijk worden voor winkeliers om de beelden uit hun online winkel ook achter de winkelruit te etaleren, in 3D natuurlijk. Van Maasakker: “De afgelopen jaren hebben we veel ontwikkeld, maar nooit vol ingezet op de verkoop. Dat gaat veranderen, zo is de salesafdeling sinds kort uitgebreid van 1,5fte naar 8 fte. Groei is voor ons slechts een middel om minder afhankelijk te worden van individuele factoren, maar we hebben wel tegen elkaar gezegd: de eerste vijf jaren hebben we rondgespeeld, nu is het tijd voor de volgende stap.”