Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google schroeft aantal acquisities op

Google past zijn acquisitiestrategie aan, nu blijkt dat nieuwe, eigen ontwikkelde producten onvoldoende bijdragen aan het resultaat. 

Dat zegt Google ceo Eric Schmidt in BusinessWeek. "De kansen liggen er en we kunnen het ons financieel veroorloven", zegt Schmidt.

Google koopt gemiddeld om de andere week een bedrijf op. Vorige week was social gamer Slide Inc. aan de beurt. Google betaalde er 183 miljoen dollar voor. Het tempo van aankopen zal nu om twee redenen worden opgevoerd. Enerzijds omdat Google ondanks de vele aankopen nog steeds voor negentig procent afhankelijk is van de advertenties op haar zoekmachine-service, anderzijds omdat Facebook een sterke groei doormaakt en zich ook op die markt begeeft (zie ook: Magie Google verdampt)

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zelfontwikkelde diensten leveren te weinig bijdrage. Vorige week trok Google de stekker uit Google Wave, ook een zelf ontwikkelde dienst. Google Enterprise , de Microsoft Office-concurrent, die Google voor 50 dollar per gebruiker aanbiedt, heeft nu 2 miljoen bedrijven aan zich weten te binden. Google schat dat Enterprise dit jaar 350 miljoen dollar zal bijdragen aan de omzet. Omgerekend is dat 175 dollar per bedrijf. Ook dat is geen vetpot vergeleken met de superrenderende advertentiebusiness.

Maar nu ook daar de klad in zit, moeten nieuwe acquisities de groei gaan brengen. De business van online search groeide jaar op jaar met dertig tot veertig procent en Google groeide twee keer zo hard. Maar die groei is er wel zo’n beetje uit. Dit jaar verwacht Google 18 procent groei te realiseren, ongeveer een derde van wat het bedrijf de afgelopen vijf jaar deed. Toegegeven: de meeste bedrijven zouden ervoor tekenen, maar voor een snelgroeiend techbedrijf als Google is het mager. Tel daarbij op dat analisten schatten dat 91 procent van de omzet van Google uit search afkomstig is ( tegen 99 procent van de winst!) en er lijkt maar een conclusie mogelijk: Google verandert van een snelgroeiend technologiebedrijf in een melkkoe op het gebied van online search.
Volgens beurskenners is dat de reden dat de koersen van Google sinds januari van dit jaar met 21 procent zijn gedaald.