Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Glasvezel van KPN nauwelijks in trek

KPN heeft moeite om nieuwe klanten te vinden voor zijn supersnelle glasvezelnetwerk. Dat bleek gister bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Tot nu toe heeft KPN slechts 26.000 betalende abonnees geworven op een capaciteit van bijna 300.000 glasvezelaansluitingen. 'Niet alle verkoopmethoden waren effectief', zegt Baptiest Coopmans tegen het FD. Baptiest is directeur van de Nederlandse tak.

KPN heeft het glasvezelprogramma hard nodig om zijn concurrentievermogen ten opzichte van kabelaars Ziggo en UPC te kunnen garanderen op de lange termijn. Het concern zwakte zijn glasvezelambities eerder al af door van een landelijke uitrol af te stappen en te kiezen voor een meer lokale uitrol. Niet alleen belangstelling onder consumenten viel tegen, ook externe financiers bleken moeilijk over de streep te trekken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Om zijn nieuwe dienst aantrekkelijker te maken heeft KPN onder meer de instapprijzen verlaagd van euro 65 naar euro 55 per maand, waarbij dure totaalpakketten worden ingeruild voor eenvoudiger bundels. Ook gaat het bedrijf glasvezelinternet vanaf nu via alle bestaande verkoopkanalen aanbieden, in plaats van via één apart kanaal. Verder probeert het de profielen van potentiële klanten beter op orde te krijgen. In 2012 moet dit 250.000 klanten opleveren.

KPN presenteerde gister zijn kwartaalcijfers. Daaruit blijkt dat de omzet nog wel krimpt ten opzichte van vorig jaar, maar in een lager tempo. De tweede jaarhelft moet weer groei laten zien, zodat KPN op een vlakke ontwikkeling uitkomt tegenover 2009. Krimp in Nederland en bij IT-dochter Getronics werd deels gecompenseerd met groei in het buitenland, met name bij het Duitse E-Plus.