Walt Disney is met de aankoop van Playdom direct Hollywoods leider geworden van de booming social game business. Het bedrijf kocht Playdom gister voor 763 miljoen dollar.
Playdom is een cluster van technologie startups die simpele online games maken en daarin – net zoals marktleider Zynga – virtuele goederen verkopen. Het bedrijf maakte een sterke groei door met dank aan Facebook, waar het met 42 miljoen spelers per maand de op drie na grootste spelletjesaanbieder is.
Disney zal initieel 563 miljoen dollar betalen voor Playdom en doet daar nog een 200 miljoen bovenop als de spelletjesmaker zijn doelstellingen voor de komende jaren haalt. Die doelstellingen zijn overigens niet publiek gemaakt.
Ceo John Pleasants van Playdom, zal als executive vice president gaan werken bij Disney en zal rapporteren aan Steve Wadsworth, bij Disney verantwoordelijk voor de Disney Interactive Media Group. Pleasants – die met zijn verkooppresentatie aan de Disney board grote indruk wist te maken – heeft de opdracht meegekregen om nieuwe spellen te gaan ontwikkelen gebaseerd op de karakters van Disney.
De aankoop van Playdom moet Disney's streven naar meer belang en diversiteit in het digitale portfolio versterken. En dan vooral in het segment van de casual internet games, niet zozeer in die van Xbox en PlayStation, waar het al een aardige duit in het zakje doet.
Bron: NewYork Times