Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

CM Groep # 13 (3)

Groei: 1348%
Wie: Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers
Wat: sms-diensten
Omzet: 43 miljoen euro

Jaren achtereen de Fast50 halen is een topprestatie, zeker als je tot de top weet door te dringen. Dit jaar staat CM Groep voor de zesde keer in de lijst, op een fraaie plek en met een inmiddels enorme omzet. In 1999 was het bedrijf van (toen nog TU-student) Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers één van de pioniers in het massaal versturen van sms’jes. Klinkt ouderwets temidden van alle verhalen over de iPhone en mobiele apps, maar het is nog steeds goede business. Zie de cijfers, waarover Van Glabbeek bijzonder transparant publiceert: de winst is 1,3 miljoen voor belasting. Van Glabbeek: "Je moet in deze economische tijden helder zijn over de gezondheid van je bedrijf." De politie, banken, tv-producenten, parkeerdiensten; allemaal zetten ze sms in en nog steeds worden er nieuwe toepassingen bedacht. “Voorlopig bezit tachtig procent van Nederland nog géén smartphone, terwijl je met een sms-alert wel iedereen wil bereiken.”

Verder internationaliseren

CM beperkt zich puur tot de technologie achter het afleveren en afrekenen van het sms-verkeer, en is ook gegroeid door een paar overnames, waardoor het in eigen land inmiddels comfortabel marktleider is, met een aandeel van zestig procent in sommige delen. Doorgroeien betekent dan ook vooral: verder internationaliseren. "Doordat sms geen transportkosten heeft, kunnen we het wereldwijd verkopen en leveren. Dat is een kans en een bedreiging. Er zijn nu 24 landen waarin we succesvol zijn, dat is van India tot Brazilie, maar ook van Noorwegen tot Israël."

Nu komt de helft van CM's omzet en marge uit het buitenland. "Opvallend is ook dat de sms-markt zich per land of werelddeel anders ontwikkelt. Nederland is bijvoorbeeld wereldwijd koploper in Twitter-, Facebook-, breedband- en mobiel internet-gebruik. In andere landen is dat echt anders. Maar vergeet niet: ook in Nederland heeft nog steeds zeventig procent van de mensen geen smartphone, dus als je iedereen wil bereiken is sms nog steeds een goed middel. Het is niet voor niets dat overheid, tv stations, banken en vele anderen sms zoveel zakelijk toepassen."

Groei is noodzaak

Groeien, dat is een kwestie van belemmeringen daarvoor wegnemen. "Er is altijd wel een reden waarom je bedrijf niet groeit, die reden moet je weghalen", zegt Van Glabbeek. "Dat kan een verkeerd product zijn, een verkeerde markt, verkeerde klanten, verkeerde technologie. Als je steeds kijkt waar de belemmering zit en dat oplost, krijg je uiteindelijke een bedrijf met het beste product, in de goede markt, met de juiste klanten en een superteam met de beste mensen. Als je dat hebt, komt de groei vanzelf, daarvoor hoef je niet eens te focussen op groei of winstgevendheid, beter van niet zelfs."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

No fun, no glory

Van Glabbeek is er van overtuigd dat de cultuur van CM Groep sterk bijdraagt aan het succes. “Goed werkgeverschap gaat te vaak niet verder dan een cursus, een bonus en wat extra vrije dagen. Wij sturen er echt op dat iedereen doet wat hij leuk vindt en wat hij het beste kan. En we ontslaan ook wel eens iemand omdat die niet bij onze cultuur past.” Sterker nog: Van Glabbeek breekt soms met klanten, als die niet aardig zijn. Wat een luxe. “Helemaal niet: een onaardige klant kost alleen maar tijd en energie, die je beter in andere klanten kunt steken.”

Innovatie: spelen met vuur

"Innovatie is voor mij: Lack of Focus en Leak of Money. Veel bedrijven en mensen die graag innovatief willen zijn verliezen het zicht op waar het echt over gaat, waardoor de business de verkeerde kant op gaat, vervolgens verliezen veel innovators ook nog eens hun geld in de innovatie. Ik vind innovatie daarom voornamelijk een eng woord en spelen met vuur. Natuurlijk is in een snel veranderende wereld aanpassingsvermogen en veerkracht enorm van belang, mijn criteria hierbij zijn wel helder: we mogen ons binnen CM met van alles bezig houden, als het maar iets is waar we het beste in zijn en de beste klanten voor hebben, als er een goed business model inzit dat bij ons past en als we een grote technologische voorsprong hebben op de rest. Elk idee dat aan deze criteria voldoet omarmen we, anders zijn we erg voorzichtig."