Wie: Simone Keijzer (34) en Johan Kreeft (34)
Sinds: 2016
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 16
Website: Gearboxinnovations.com
R&D-bureau Gearbox Innovations bedenkt, ontwerpt en produceert slimme technologie voor tuin- en landbouwbedrijven, die daarmee hun werk efficiënter, beter en sneller kunnen maken. Het bedrijf van Simone Keijzer en Johan Kreeft gebruikt daarvoor computer vision, slimme software (kunstmatige Intelligentie) en robotica. ‘Dit doen we met een Westlandse mentaliteit: slim, praktisch en met opgestroopte mouwen’, zegt Keijzer.
Het bedrijf uit Maasdijk maakt vooral school met de analyse van de kwaliteit van groentegewassen en weet ook het sorteren van groente en fruit te robotiseren. Dat scheelt (schaarse) mensenhanden en zorgt dat klanten meer datagedreven kunnen werken. Dat er vanwege corona even wat minder mensen beschikbaar zijn is geen ramp, want ‘je nieuwe collega is een robot’, aldus de pitch van het bedrijf.
Digitale keurmeester
Gearbox ontwikkelt zijn producten vanuit een ruime productielocatie in Maasdijk, met een eigen vision lab met slimme camera’s en een werkplaats met 3D-printers. Producten zoals de ‘digitale keurmeester’ GearVision bestaan uit hightech bouwstenen, die per klant als een soort LEGO-set in elkaar worden gezet. ‘Daarmee onderscheiden we ons van de catalogusoplossingen van de concurrentie’, aldus Keijzer.
De GearVision is sinds 2017 aan meerdere kwekers en veredelaars verkocht, en wordt dankzij zelflerende algoritmes sinds de aflevering van het eerste exemplaar nog altijd met de dag slimmer. Gearbox werkt ook aan een oogstrobot voor groenten. ‘We breiden onze productenfamilie steeds verder uit, met meer toepassingen en gewassen. Hierdoor hebben we inmiddels een trouwe klantenkring in zowel de groenten- als snijbloemensector.’
Over een paar jaar is Gearbox ook internationaal een bekende naam, belooft Keijzer. ’Als Westlandse oprichters, opgegroeid tussen de kassen, met passie voor techniek en het gevoel dat het altijd beter, praktischer en slimmer kan zorgen we dat Gearbox niet meer weg te denken is in de sector.’