Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sla munt uit muziek

Het heeft even geduurd, maar de muziekindustrie staakt zijn verzet tegen internet. De beste innovatieve initiatieven om geld te verdienen aan muziek.

 

De opkomst van het internet heeft de muziekindustrie hard geraakt. Verschillende bedrijven en artiesten zoeken naar nieuwe manieren om geld te blijven verdienen aan muziek. Enkele voorbeelden uitgelicht.

 

Band on Demand

Een concept waarbij iedereen het initiatief kan nemen een concert te organiseren. Terwijl het model van Sellaband bestond (bestaat?) uit crowdfunding, probeert Band on Demand met crowdsourcing de interesse voor concerten te peilen. Artiesten, consumenten en bedrijven kunnen een account aanmaken en een initiatief opstarten of steunen. Initiatiefnemers verzamelen fans met behulp van de flyer die ze online maken en verspreiden via sociale netwerken, daarnaast geeft Band on Demand ruchtbaarheid aan initiatieven via mediapartners. Initiatiefnemers krijgen een maand de tijd om voldoende fans te verzamelen voor een bepaald concert, als de zaal voor 60 tot 70 procent is gevuld met virtuele fans start Band on Demand met de organisatie van het evenement. De initiatiefnemer krijgt in ruil voor de inzet voorrechten, zoals backstagekaarten. Het bedrijf zelf wil geld verdienen aan tickets, online advertenties en door doelgroepen met merken te verbinden.

 

Spotify & Omnifone

Slechts nieuws voor alle muziekliefhebbers: Spotify is (nog) niet beschikbaar in Nederland, onder andere in verband met rechtenkwesties. Spotify is een dienst waarmee gratis onbeperkt muziek kan worden geluisterd, als je tenminste over een internetverbinding beschikt. Muziek wordt gestreamd naar je computer of mobiele telefoon. Mensen die gratis willen luisteren, krijgen om de paar nummers een niet te blokkeren advertentie horen. Wie die advertentie liever niet hoort, de muziek in betere kwaliteit wil streamen of zoekt naar andere voorrechten, zoals voorrang bij concerten, kan een abonnement nemen op Spotify. Dat kost tien euro per maand. Behalve liedjes van The Beatles, is zo´n beetje alle muziek te vinden op Spotify. Pasgeleden maakte Daniel Ek, de ceo van Spotify, bekend dat de dienst inmiddels 320.000 betaalde klanten heeft, op een totaal van zeven miljoen luisteraars. Een soortgelijke dienst is Omnifone, dat ook streaming muziek aanbiedt. Het bedrijf, dat deals heeft met de vier grootste platenmaatschappijen ter wereld, levert echter niet direct aan de consument, maar doet zaken met partijen als Sony Ericsson en Vodafone, die de muziekdienst weer in hun dienstverlening aan consumenten integreren.

 

Rapidshare

Nogal verrassend nieuws: Rapidshare gaat illegaal downloaden bestrijden. Rapidshare is een online opslagdienst, die veel wordt gebruikt voor de uitwisseling van muziek en films. Dat kan daar makkelijk, want de dienst zorgt voor anonimiteit van gebruikers. Recentelijk is het bedrijf begonnen met de verwijdering van illegale bestanden, daarnaast verwijst het gebruikers door naar websites waar de content legaal gekocht kan worden.  Volgens bronnen zou Rapidshare van strategie willen veranderen, het bedrijf wil transformeren van vrijplaats voor uitwisseling van auteursrechtelijk beschermde bestanden, naar online winkel die samenwerkt met de muziekindustrie. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. In 2009 ging Rapidshare al een samenwerking aan met Warner Brothers, voor de ontwikkeling van een site en bijbehorende betaalsysteem voor het downloaden van films.

 

Lady Gaga, Kyteman en Girl Talk

Radiohead experimenteerde in 2008 al met het gratis (of tegen elk aannemelijk bod) weggeven van hun album In Rainbows, en dat was een groot succes: in totaal verkocht de band 3 miljoen fysieke exemplaren van het album. Ook andere artiesten zitten niet stil en blijven nieuwe mogelijkheden vinden om hun muziek aan de man te brengen. Zo is er Girl Talk, een artiest die muziek maakt door duizenden bestaande nummers te sampelen. Daar zou hij eigenlijk auteursrechten over moeten betalen, maar de man heeft simpelweg niet genoeg albums verkocht, waardoor het niet de moeite is om hem aan te klagen. Ondertussen verdient hij zijn dagelijkse boterham met optreden, optreden en nog eens optreden. Geld verdienen aan concerten is toch al een trend die in de hele muziekindustrie merkbaar is. In Nederland was er vorig jaar het grote succes van Kyteman, die in korte tijd alle landelijke podia bestormde. Hoe? Dankzij een slimme inzet van social media, en een marketingbudget van slechts 53 euro en tien cent (al denken sommigen daar anders over). Update: zie reactie hierondervan  Niels Aalberts, ex-manager Kyteman. Last but not least is er natuurlijk nog het fenomeen Lady Gaga. Niet alleen maakt internet bij haar op een slimme wijze onderdeel van de strategie, ook sloot ze al lucratieve marketingdeals met uiteenlopende partijen als Polaroid, HP en LG. Muziek is bij Lady Gaga bijna een bijzaak.

 

Andere partijen

Apple heeft natuurlijk iTunes en er gaan geruchten dat het bedrijf Lala heeft gekocht om iTunes als muziekdienst in de cloud te plaatsen, zodat consumenten altijd en overal de beschikking hebben over hun muziekverzameling. Ondertussen zit Google ook niet stil, eind vorig jaar integreerde het bedrijf muziekstreams van partners als MySpace, Pandora, Lala en Rhapsody in de zoekmachine. Helaas werkt deze functie voorlopig alleen in de Verenigde Staten. Er zijn ook kleinere initiatieven, zo probeert het Italiaanse Thounds consumenten meer bij het muziek maken te betrekken, door samples van artiesten online te plaatsen. Het is de bedoeling dat consumenten op basis van de sample zelf bijdragen gaan maken. Thounds verdient geld met premium abonnementen, sponsors, het delen van copyrightinkomsten uit de muziek en licensering van hun platform aan artiesten. Daarnaast zijn er veel tools voor platenmaatschappijen om online de populariteit van acts te meten, zoals het eerder genoemde Band on Demand, maar ook Tribe Monitor. In een interview met VPRO´s 3voor12 vertelde Norbert Plantinga van Universal dat het bedrijf toekomst ziet in verdienmodellen rond merchandise, concerten en – net als Lady Gaga – samenwerking met merken.

 

Wat als het niet lukt?

Dan kunnen de platenmaatschappijen altijd nog oude of inmiddels overleden artiesten blijven uitmelken. Toch?